Brännaren MISAB -Marks Industriservice. Är det någon som känner till den? Jag har sett den i drift och de jag talat med är mycket nöjda men det verkar vara svårt att hitta någon information om den. Inte ens tillverkaren (http://www.marksindustri.se/) skyltar på sin hemsida om att de tillhandahåller en brännare.
Kåpan är misstänkt lik brännaren som Jals Energy AB gör (http://www.greenenergy.se) men i rostfritt. Även ULMAs kåpa ser liknande ut och alla tre har dessutom spaksotning...
Det finns mycket kunskap här på forumet och någon därute kanske vet något om dessa brännare.
Tack på förhand
/Bumler
Brännare från MISAB Nån som känner till?
Brännare från MISAB Nån som känner till?
--
CTC 265B från 1972 med ULMA 2000 i oljedelen. CBJ RS sköter regleringen.
1,5planshus på 104 kvadratmeter från 1935.
Brännare från MISAB. Någon som känner till?
Jag lyfter frågan igen.
Är det ingen som känner till MISAB eller Jals Energy/Greenenergy-brännarna?
För att inte göra bort mig försöker jag liksom de flesta på detta forum, ta reda på så mycket jag kan. Jag är inte förtjust i att handla med kopior och vill gärna veta vad som är vad innan jag lägger upp högen med pengar.
Är det ingen som känner till MISAB eller Jals Energy/Greenenergy-brännarna?
För att inte göra bort mig försöker jag liksom de flesta på detta forum, ta reda på så mycket jag kan. Jag är inte förtjust i att handla med kopior och vill gärna veta vad som är vad innan jag lägger upp högen med pengar.
--
Det finns ju några inlägg med personer som säger sig använda brännaren så förhoppningsvis borde du kunna få fram något, men det verkar inte vara någon brännare som är direkt vanlig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Har ju hänt med 2-3 andra brännarfabrikat att företagarna blivit osams och en brännare blivit två.
Eftersom ingen känner till MISAB så är det nog dåligt med support och reservdelar. Vad händer om det blir kortslutning i styrkortet och en del komponenter slutar fungera. Vad händer om du behöver ett nytt brännarrör. Ska du lägga ut pengar är det väl bättre att satsa på någon brännare som fortfarande tillverkas.
Eftersom ingen känner till MISAB så är det nog dåligt med support och reservdelar. Vad händer om det blir kortslutning i styrkortet och en del komponenter slutar fungera. Vad händer om du behöver ett nytt brännarrör. Ska du lägga ut pengar är det väl bättre att satsa på någon brännare som fortfarande tillverkas.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Tack för svaren.
Greenenergy har jag bara sett på bild men MISAB har jag sett i verkligheten. Min far har en sådan sedan något år tillbaka och det finns fler i närheten som har och är nöjda så långt. Sitter en Crouzet millenium II som styr allt så det borde väl inte finnas något ytterligare styrkort?
Greenenergy har jag bara sett på bild men MISAB har jag sett i verkligheten. Min far har en sådan sedan något år tillbaka och det finns fler i närheten som har och är nöjda så långt. Sitter en Crouzet millenium II som styr allt så det borde väl inte finnas något ytterligare styrkort?
--
Jag kör med GreenEnergybrännare
Hej,
Jag kör med GreenEnergybrännare sedan ett drygt år tillbaks, har inte haft ett enda driftsavbrott beroende på brännaren, endast en gång då matarskruven inte var tillräckligt åtdragen på motoraxeln och gav då en ojämn mating av pellets, men det är det enda. Jag kör min brännare mot en 500l ack.tank (med solslinga), brännaren går ca två ggr/dygn nu på vintern för att ladda tanken. Sytyrningen av brännaren (start/stopp) styrs av Laddomat 10. Inga andra styrkort förutom den inbyggda brännarstyrningen för matingstid/vänttid behövs.
Jag kör med GreenEnergybrännare sedan ett drygt år tillbaks, har inte haft ett enda driftsavbrott beroende på brännaren, endast en gång då matarskruven inte var tillräckligt åtdragen på motoraxeln och gav då en ojämn mating av pellets, men det är det enda. Jag kör min brännare mot en 500l ack.tank (med solslinga), brännaren går ca två ggr/dygn nu på vintern för att ladda tanken. Sytyrningen av brännaren (start/stopp) styrs av Laddomat 10. Inga andra styrkort förutom den inbyggda brännarstyrningen för matingstid/vänttid behövs.
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler