Det är för oss ett nytt fenomen i huset som vi inte haft förut. Har vi tryckfall/läckage?
Tacksam för idéer

Hos mej är det då man just öppnat kran o det fortsätter durra/slå i ledningarna nån sekund efter att man stängt kran, Det händer även då man spolar wc´n så jag inbillar mej att det är nått fel på blandningsventilen..wepe skrev:I mitt fall kommer det bara när man stänger av vattnet .
Wepe
hmm 10bar??? då borde de ju sprutat konstant från din säkvent...berätta var det var för"reduceringsventil"som sattes in...4bar är normalt vattentryckPellerik skrev:Hej
Har du kollat vilket tryck du har på inkommande vatten.
Jag hade samma problem, med durrande ledningar och det visade sej att jag hade över 10bar på inkommande vaten (komunalt) och eftersom pannans säkerhetsventil är på 9bar. så blev det oljud i ledningarna.
Jag satt dit en reduceringsventil på inkommande vatten och problemet försvann.
//Henrik
robbanlotta skrev:Jägarn
Ok. Fan mä, vad kan va mitt fel då i huset? Gatan har nya vatten rör, jag har nytt fram till vatten mätaren (v.m. är ny) sen kommer mina gamla rör och det första som händer är att det viker av och går till duschen.
När jag vrider av vattnet där så blir det ett ganska bestämt "duck" i ledningarna. ("duck"= ett ljud)
Detta händer i allt som drar vatten.
Det kanske är för högt tryck i ledningarna då från gatan?