ctc 1100+pelletsbrännare

Skriv svar
Mike_-_
Fröträd

ctc 1100+pelletsbrännare

Inlägg av Mike_-_ »

hej har installerat min panna nu:-)
men undrar över en grej.. elektrikern kopplade in brännaren på den anslutningen som går till ratten som styrde oljebrännaren innan.. är det rätt eller fel? han va lite osäker på det , så vi testade den gick igång som vanligt men när den kom upp till 80 grader stängdes brännaren av, undrar då om det sitter någon tempgivare ansluten till den ratten? det va precis som om det va ett överhettningsskydd som slog till.

tacksam för svar

MVH//Mike
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
OeTroll
Ungskog

Inlägg av OeTroll »

Låter om jag fattat rätt som det blev lite tokigt det.

Din brännare stoppar nog nu utan att bli ureldad o renblåst.

Den SKA kopplas via överhettnings-skyddet/termostaten. INTE via drift-termostaten.

Nödlösning tillsvidare kanske;
Skruva upp oljetermostaten på max o bestäm start o stopp-temp i brännarens plc istället. Se till att sätta plc'ns stopptemp lite lägre än vad max är på oljetermostaten då stoppar brännaren kontrollerat som den ska.

mvh.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Man kan inte koppla in en pelletsbrännare på samma vis som en oljebrännare, när drifttermostaten bryter så ska brännaren sluta elda så att säga men brännaren måste fortfarande ha ström så att PLC och fläkt funkar.

Brännarens matningsspänning måste (oftast, en del brännare har inbyggt överhettningsskydd) vara inkopplad på överhettningskyddet som du har i pannan, exakt hur man gör detta skiljer sig från en brännare till en annan men brukar stå tydligt i bruksanvisningen till brännaren.

Satsa på en elektriker som kan lite mer om pelletsbrännare nästa gång kan vara ett tips.

Vad är det för brännare du har ?

I en vanlig oljepannan så är drifttermostaten och överhettningsskyddet kopplat i serie med varandra eftersom överhettningsskyddet och termostaten båda helt enkelt fimpar strömmen till oljebrännaren, gör man det på en pelletsbrännare så funkar inte pelletsbrännaren som den ska som sas ovan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Eftersom jag har ctc265b (1976:a) och eurofire ska jag berätta hur det är gjort här. Pelletsbrännaren ligger efter pannans kombinerade termostat och överhettningsskydd. Panntemp = 90 grader och eurofiren 63 - 83 grader. Fungerar utmärkt. Ställ upp panntermostaten på en högre temp än pelletsbrännarens stopptemp.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har en 265B och där är det kopplat så att inkommande fas går till överhettningsskyddet (ÖHS), från ÖHS går det dels till termostaten och dels till driftström till brännaren.

Sedan går det en ledning till brännaren från termostaten med termostatsignalen.

Detta ger att om termostaten bryter kommer termostatsignalen att försvinna och om ÖHS bryter blir brännaren spänningslös.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ställ upp panntermostaten på en högre temp än pelletsbrännarens stopptemp.
Jo, men det förutsätter ju att han inte använder drifttermostaten till pelletsbrännaren, därav min fråga vad det var för brännare han har.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Micke_932 skrev:
Jo, men det förutsätter ju att han inte använder drifttermostaten till pelletsbrännaren, därav min fråga vad det var för brännare han har.
OK. På Eurofire-brännaren ställer man önskat temperaturområde på PLC:n.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Mike_-_
Fröträd

Re: ctc 1100+pelletsbrännare

Inlägg av Mike_-_ »

Mike_-_ skrev:hej har installerat min panna nu:-)
men undrar över en grej.. elektrikern kopplade in brännaren på den anslutningen som går till ratten som styrde oljebrännaren innan.. är det rätt eller fel? han va lite osäker på det , så vi testade den gick igång som vanligt men när den kom upp till 80 grader stängdes brännaren av, undrar då om det sitter någon tempgivare ansluten till den ratten? det va precis som om det va ett överhettningsskydd som slog till.

tacksam för svar

MVH//Mike
sådär jag nu va det löst nu går brännaren som den ska i gen , allatiders.
men jag tackar för alla förslag som jag fick. utmärkt forum detta
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
Skriv svar