viking uppstart problem?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ralf
Ungskog

viking uppstart problem?

Inlägg av Ralf »

Är det någon annan som fått problem med uppstart efter byte av inner brännar rör?
Jag har bytt innerbrännar röret och vid uppstart av pellets brännaren får jag inte igång brännaren som den skall igen.
Uppstart sekvensen med fram matning av pellets sker 1 gång och en tändning av pellets sker, fläkten går igång, men ej ny pellets matas fram igen. Uppstart lampar blinkar och går ej över i "låga". aggregatet larmar i stället med misslyckad start.
Är det tändnings elementet som är mitt problem trots ändå ? Jag har kollat att alla sladdar sitter fast.
(men jag ser ju att pelletsen tänds).
ny installerat comet och värmebaronens pellets brännare.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Själv har bytt brännröret och funger bra som innan. Med medveten att jag gjorde försiktigheten som elekronik är känslig att stöta med statisk eller annan.

Men om du ta bort kåpan och tittar på kretskort där till vänster uppe där två små vita som tändstickorask bredvid lyser röddiod att lysa till för skruvmatning på , av, på , av samtiden skruven gå , stanna, gå, stanna.
Medan till vänster nere under fyra svarta små burkar där bredvid röddiod lyser är för tändelement om den lyser lite då och då är att tändelement starta då och då . Om de inte tillbaka lyser röd efter starta så är någon fel.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Ralf
Ungskog

dammsugarn???

Inlägg av Ralf »

Tack Manin för ditt svar, men den röda dioden slår till och från som du beskrev. utesluter därmed tändnings elementet som orsak till larmningen.

När jag hade borta kåpan passade jag på att suga bort lite damm med dammsugaren??
Är dammsugaren ett riskmoment att använda vid elektronik-damm?
Kan elektroniken vara så känslig i våra "vikingar" när den ochså utsätts för sotdamm partiklar eller när man måste rengöra aggregaten imellanåt...rengörning = riskmoment, borde aggregat-elektroniken inte vara mera inbyggd isåfall. Fast det är väl kylningen som gör att det inte bör göras ett slutet system för elektroniken ? Eller kan elektroniken bli statiskt vid slutet system? ett lock kanske vore en god idé på elektroniken, detsamma som vi har i våra bilars säkringarcentral?
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Min spontana tanke är att fotocellen (lågidikering) kommit ur läge eller blivit dammig/smutsig.
Bort med kåpan och kolla uppe till höger just framför fläkten om fotocellen siiter som den ska eller är smutsig.
För att kolla funktionen kan du ta ut den och lysa med t.ex ficklampa på den och då ska du få indikering "låga" på lysdoiderna
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Att dammsuga elektronik är nog ingen höjdare, risk att statisk elektrisitet skapas. Det är bättre att blåsa!

Jag är nog också inne på att kanske fotocellen spökar/har kommit ur läge vid installationen av brännarröret!

Lycka till!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Du har inte vänt isloeringsplattorna som sitter bakom gaveln fel, så att fotomotståndet inte kan se lågan? De går nämligen att felvända, och det är bara hål urtaget på ena sidan..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

GoForIt Pellets skrev:Du har inte vänt isloeringsplattorna som sitter bakom gaveln fel, så att fotomotståndet inte kan se lågan? De går nämligen att felvända, och det är bara hål urtaget på ena sidan..
Tabort kåpan och ta ur fotomotståndet och kolla så att du ser igenom.
En gång när jag bytte lossnade en liten bit isolering och lade sig för hålet med följd att jag aldrig fick "låga" och brännaren inte gick igång som den skulle.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Ralf
Ungskog

tack.

Inlägg av Ralf »

Mycket riktigt hade jag vänt isoleringsskivorna fel. analysen stämde enligt ni på forumet att det förmodligen var något med fotocellen. Var skört materialet till packningen var???
Tillväga gångsättet i analysen av problemet, har lärt mig mera om hur vikingen fungerar.
Ett stort tack för tipsen.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Ett litet tips till, den matar inte någe mer pellets fören den ser en låga.
deleted
Skriv svar