Lösning på slitage av brännarrör?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hakank
Gallringsobjekt

Lösning på slitage av brännarrör?

Inlägg av hakank »

Jag var under veckan i kontakt med den installatör som installerade min panna och pelletsbrännare.Han nämde då att hans företag (Pelletsservice)skulle kontakta alla deras kunder som har Viking Bio brännare.
Dom har under hösten bytt väldigt många brännarrör (inre).

Tillsammans med värmebaronen har dom kommit fram till att en konsol mellan brännaren och pannan bör installeras.Tanken är tydligen att bara en liten del av brännarröret ska vara inne i eldstaden.Teorin är att brännarröret då inte blir utsatt för så höga temperaturer som tidigare installation gett och med detta få en bättre livslängd.

Jag installerade panna+brännare i höstas tycker ni att man bör kräva att ny konsol skall ingå i den installationen eller är det skäligt att betala extra för detta ?

Är det någon av er som prövat med ny konsol?
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Ifall detta är den distans som VB redan säljer som tillbehör så gör den varken till eller ifrån för brännarrörets livlängd.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tycker också att en sådan lösning låter väldigt långsökt. Då vore det väl bättre att de försökte ändra rörets materialkvalité och tjocklek.

Men som alla tillverkande företag, så är eftermarknaden för förbrukningsmaterial och reservdelar den man tjänar mest på..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Uppenbarligen går det att göra brännarrör som håller så det vore ju bästa lösningen, att flytta ut brännarröret utanför eldstaden lär ju öka värmeförlusterna en hel del också.
Senast redigerad av micke_932 den lör 19 jan, 2008 18:18, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Fick mitt nya brännarrör för ca 14 dar sen och då fanns det ingen konsoll, hos Värmebaronen, måste vara distansen du menar. Jag frågade hur länge röret skulle hålla,och då sa han att det var 2-års garanti. Mitt var 2,5 år.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Tror inte man löser problemet det minsta genom att dra ut brännaren från pannan. Det är från själva pelletsförbränningen inne i innerröret som den skadliga värmen kommer. När pellets faller ned kan man inte vänta sig att de ska lägga sig helt jämnt på rostret. Därför kommer lågan ibland att vika av åt sidan och träffa inre brännarröret.
Vid ojämn uppvärmning av en plan plåt kan det utan stort motstånd bildas en buckla som tar hand om materialutvidgningen. bucklan går tillbaka igen den ojämna uppvärmningen upphör. Att genom ojämn uppvärmning skapa en buckla i en buktad plåt är mycket svårare.
Inre brännarröret är en sådan buktad plåt. När en sådan buktad yta utsätts för upprepad ojämn upphettning blir det till slut materialutmattning och materialflytning som resulterar i en spricka.
Grundorsaken till de här problemen ligger i fel tankegång vid konstruktionsarbetet av brännaren. Man har helt enkelt förutsatt att inre brännarrörets uppvärmning kommer att vara likformig och inte ojämn.

Jag kan se 5 lösningar på problemet:
1. Inre brännarrör av rent nickel. (skulle säkert bli lika dyrt som hela brännaren)
2. Inre brännarrör av gjutjärn. (varför inte)
3. En utjämningsskruv i brännarröret av den typ som finns i Altbergs EP-18 brännaren (skulle hålla pellets i rörelse och hindra ojämn värmefördelning)
4. Omkonstruktion av förbränningsdelen. (i stället för dubbla brännarrör ansluta en rektangulär brännarskål av typ Iwabo, Scotte, Roslagsbrännaren, Viking B16, TB-Mini m.fl.)
5. Masstillverkning av billiga insatsrör av vanligt stål som kan träs in i det inre brännarröret och sedan bytas efter någon månad.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Då sätter jag min peng på nummer 2, Gjutjärn, bra skit.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar