Askdamsugare VIRVELVIND

C.M.R.
Fröträd

Borttaget

Inlägg av C.M.R. »

Senast redigerad av C.M.R. den tor 08 apr, 2010 23:12, redigerad totalt 2 gång.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Den har jag testat och jag rekommenderar den inte, hinken var inte halvfull och det sög glöden vidare till dammsugaren, det var bara att springa ut med dammsugaren innan den började brinna för fullt.

Jag köpte askfällan istället och testade den och vilken skillnad, den kan jag varmt rekommendera.

Jag håller även med om att man skall undvika Grovis och Sotis och vad de nu heter de billigare sorterna, minsta glöd som går igenom slangen så brinner filtret upp.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
poul
Prima virke

Inlägg av poul »

Newlund skrev:
trevik skrev:Tror det är en precis likadan fast jag fick inte med den svarta "plastslangen". Det är det enda som är negativt eftersom aluminiumslangen inte tål så många böjningar.
Min aluminiumslang gick just sönder, och den var egentligen lite kort -
har något ett tips var man får tag i flexiblare (och längre än ca 1 m) "plastslang" till askfällan?
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

ifkas skrev:Den har jag testat och jag rekommenderar den inte, hinken var inte halvfull och det sög glöden vidare till dammsugaren, det var bara att springa ut med dammsugaren innan den började brinna för fullt.

Jag köpte askfällan istället och testade den och vilken skillnad, den kan jag varmt rekommendera.

Jag håller även med om att man skall undvika Grovis och Sotis och vad de nu heter de billigare sorterna, minsta glöd som går igenom slangen så brinner filtret upp.
Vad är det egentligen som skilljer dem två åt ??
Tittade på dem två på en mässa jag varit på. Och då såg jag inte nån direkt skillnad på dem. Konstruktionsmässigt alltså.
Virvelvinden och Altbergsfällan då.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Måste man ha en sådan "mellanburk" eller går det att använda en vanlig grovdamsugare när man suger spån och aska mm?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
TJo
Frö

Inlägg av TJo »

ifkas skrev:Den har jag testat och jag rekommenderar den inte, hinken var inte halvfull och det sög glöden vidare till dammsugaren, det var bara att springa ut med dammsugaren innan den började brinna för fullt.

Det finns två "askhinkar" på den sidan som länken leder till. Vilken var det som du hade problem med, och vilken är den askfälla som du rekommenderar istället?
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Andreas Hansson skrev:Jag tror jag har lagt ut en bygg beskrivning här på forumet.
prova sök på cyklon. Jag byggde dock min lite avigt men den fungerar jäkligt bra. Det blir knappt någon aska i påsen i grov damsugaren.
Allt hamnar i hinken
Jag söker nu för andra gången efter byggbeskrivningen på din cyklon men hur att hitta???. Snälla kan du visa var den finns. tar ju timmar att gå igenom alla träffar annars vilket är ganska onödigt i denna tidsbristens tidevarv
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
tompas11
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tompas11 »

Enplan 100kvm + källare. CTC 260B-65 Oljetanken nerkapad. Värmepatroner 6kW. 80L el. VVB. Egen termostatstyrd luftsolfångare 5kvm till källare. 20080407 kompletterat med Sanyo 123 EHN. 20080705 installerat Panasonic NE9GKE i gillestugan.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kan bara bekräfta att den funkar jäkligt bra.
Jag kanske byter påse 1-2 gånger per året i grovdamsugaren och då är dom inte fulla
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
TorTor
Späd planta

Inlägg av TorTor »

Har byggt en askcyklon i plåt enl. ritning
(Cyclone plan) på www.billpentz.com
Den fungerar bra. Uppsamlare är en 10 l målarburk.
Sugaren är en gammal svag Volta med både papperspåse
och tygpåse.Endast ett tunnt lager fin aska bildas i påsen.
Jag skakar påsen efter användning så att det inte ska bli tilltäppt.
CTC 1100 TB Mini
1,5 plan från-56
130 kvm+källare ca 80 kvm
LW
Prima virke

Vad tror ni om denna askfälla?

Inlägg av LW »

janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Vad tror ni om denna askfälla?

Inlägg av Roli »

LW skrev:http://www.blocket.se/li?q=askf%E4lla&c ... &aws=&awe=

vad tror ni om denna askfälla?

LW
Enkigt bilden så är det en "Altbergare" så det är nog bland det bästa som finns på marknaden, enligt de som har en.... dock ej jag, ännu. Har länge haft funderingar på att köpa en men ej ännu kommit till skott.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
LW
Prima virke

Altbergare

Inlägg av LW »

Visst var det ett bra pris?
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Skriv svar