Askdamsugare VIRVELVIND
Den har jag testat och jag rekommenderar den inte, hinken var inte halvfull och det sög glöden vidare till dammsugaren, det var bara att springa ut med dammsugaren innan den började brinna för fullt.
Jag köpte askfällan istället och testade den och vilken skillnad, den kan jag varmt rekommendera.
Jag håller även med om att man skall undvika Grovis och Sotis och vad de nu heter de billigare sorterna, minsta glöd som går igenom slangen så brinner filtret upp.
Jag köpte askfällan istället och testade den och vilken skillnad, den kan jag varmt rekommendera.
Jag håller även med om att man skall undvika Grovis och Sotis och vad de nu heter de billigare sorterna, minsta glöd som går igenom slangen så brinner filtret upp.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Min aluminiumslang gick just sönder, och den var egentligen lite kort -Newlund skrev:trevik skrev:Tror det är en precis likadan fast jag fick inte med den svarta "plastslangen". Det är det enda som är negativt eftersom aluminiumslangen inte tål så många böjningar.
har något ett tips var man får tag i flexiblare (och längre än ca 1 m) "plastslang" till askfällan?
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Vad är det egentligen som skilljer dem två åt ??ifkas skrev:Den har jag testat och jag rekommenderar den inte, hinken var inte halvfull och det sög glöden vidare till dammsugaren, det var bara att springa ut med dammsugaren innan den började brinna för fullt.
Tittade på dem två på en mässa jag varit på. Och då såg jag inte nån direkt skillnad på dem. Konstruktionsmässigt alltså.
Virvelvinden och Altbergsfällan då.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Det finns två "askhinkar" på den sidan som länken leder till. Vilken var det som du hade problem med, och vilken är den askfälla som du rekommenderar istället?ifkas skrev:Den har jag testat och jag rekommenderar den inte, hinken var inte halvfull och det sög glöden vidare till dammsugaren, det var bara att springa ut med dammsugaren innan den började brinna för fullt.
Jag söker nu för andra gången efter byggbeskrivningen på din cyklon men hur att hitta???. Snälla kan du visa var den finns. tar ju timmar att gå igenom alla träffar annars vilket är ganska onödigt i denna tidsbristens tidevarvAndreas Hansson skrev:Jag tror jag har lagt ut en bygg beskrivning här på forumet.
prova sök på cyklon. Jag byggde dock min lite avigt men den fungerar jäkligt bra. Det blir knappt någon aska i påsen i grov damsugaren.
Allt hamnar i hinken
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
-
- Pannrumshärskare!
Har byggt en askcyklon i plåt enl. ritning
(Cyclone plan) på www.billpentz.com
Den fungerar bra. Uppsamlare är en 10 l målarburk.
Sugaren är en gammal svag Volta med både papperspåse
och tygpåse.Endast ett tunnt lager fin aska bildas i påsen.
Jag skakar påsen efter användning så att det inte ska bli tilltäppt.
(Cyclone plan) på www.billpentz.com
Den fungerar bra. Uppsamlare är en 10 l målarburk.
Sugaren är en gammal svag Volta med både papperspåse
och tygpåse.Endast ett tunnt lager fin aska bildas i påsen.
Jag skakar påsen efter användning så att det inte ska bli tilltäppt.
CTC 1100 TB Mini
1,5 plan från-56
130 kvm+källare ca 80 kvm
1,5 plan från-56
130 kvm+källare ca 80 kvm
Vad tror ni om denna askfälla?
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Re: Vad tror ni om denna askfälla?
Enkigt bilden så är det en "Altbergare" så det är nog bland det bästa som finns på marknaden, enligt de som har en.... dock ej jag, ännu. Har länge haft funderingar på att köpa en men ej ännu kommit till skott.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.