Vilken brännare passar bäst på CTC 1100 ?
Vilken brännare passar bäst på CTC 1100 ?
Vi har en CTC 1100 panna olja/el. Nu vill vi byta till pellets.
Vi har ett stort hus och behöver en brännare med kapacitet mellan
30-50 kwh. Vi fundera på att köpa en Ecotec B1.
Vem har erfarenhet med denna brännare och vem vet om denna brännare kör bra på en CTC 1100 ??
Annelies
Vi har ett stort hus och behöver en brännare med kapacitet mellan
30-50 kwh. Vi fundera på att köpa en Ecotec B1.
Vem har erfarenhet med denna brännare och vem vet om denna brännare kör bra på en CTC 1100 ??
Annelies
Titta över siffran på ert behov igen, den är absurd för en CTC1100! Vore kul att veta hur ni beräknat fram denna siffra?
Dels låter behovet rent extremt högt, såvida inte ni har ett ganska stort hyreshus, samt att en CTC1100 panna kan inte hantera en så effektstark brännare, max 20kW (ibland mindre än det, allt beror på förusättningar).
mvh
Dels låter behovet rent extremt högt, såvida inte ni har ett ganska stort hyreshus, samt att en CTC1100 panna kan inte hantera en så effektstark brännare, max 20kW (ibland mindre än det, allt beror på förusättningar).
mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Jag har ett relativt stort hus och med VV och värme ger brännaren ca: 4-5kW för att stå pall med husets behov. Om det blir kallt får den tugga sig upp till mellan 9 och 11kW så 30-50kW låter vansinnigt mycket i mina öron.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det ungefär följande tumregler för att överslagsberäkna behovet.
Man skall dimensionera effekten för -30 grader.
Nytt välisolerat hus drar då en effekt per m2 om ca 45 watt.
Gammalt dåligt isolerat ca 90 W/m2.
Vilket i ditt fall skulle ge ett gammalt hus om ca 350-550 m2 ??
Man skall dimensionera effekten för -30 grader.
Nytt välisolerat hus drar då en effekt per m2 om ca 45 watt.
Gammalt dåligt isolerat ca 90 W/m2.
Vilket i ditt fall skulle ge ett gammalt hus om ca 350-550 m2 ??
Jag skulle tippa på att ni har en 1100 panna på 40kW (9st tuber) och en brännare liknande denna är helt fel att placera i denna panna då den kommer att brinna rakt upp i tuberna.
Det ni kommer att få göra är att ta ur varenda turbulator, samt förstärka luckan uppe på pannan med en eldfastplåt samt en eldfast boardskiva som tar emot värmen, annars så är luckan garanterat förstörd på en vecka. Med detta så får ni en pelletsförbrukning som kommer att ligga väldigt högt, då ni rent sagt kommer att elda för kråkorna och med en rökgastemperatur som är gränsfall att sotarmästaren godkänner.
Jag skulle som installatör aldrig rekommendera en brännare som denna i en panna som CTC1100 då vet man inte vad man sysslar med. Observera också att lågorna kommer att slå direkt upp i tuberna, det gör i många fall att det kommer att sota mer än vanligt.
Mest lämpligaste brännare att placera i en sådan här panna är som exempel: KMP PX21, ULMA, BaxiEurofire, samt brännare med lågriktare så som Janfire, Iwabo, PellEco med flera.
Vad har ni för total förbrukning? Om ni räknar bort hushållselen. Har ni kört med Olja tidigare?
En normalstor villa kräver ca 7kW och sedan får man plussa på ca 5kW för tappvarmvatten, då ligger ni på en tillförd effekt på ca 11-12kW.
Om ni har kört med oljebrännare tidigare hur stor effekt hade denna, normalt brukar vara 18-20kW i effekt. Med en pelletsbrännare klarar ni då i sådana fall er med en maxeffekt på ca 16kW i denna panna. Har ni haft en oljebrännare ett knäppe högre så klarar ni det med en pelletsbrännare på 20- 30kW. Som exempel Bionordic Viking B30GL som har renblåsning med extern tryckluftskompressor.
Ha också i åtanke att slukar huset mycket energi, om det är gammalt och oisolerat så får ni aska ur en panna som denna en till två gånger i veckan.
Fuskar ni med detta kommer ni att få problem.
Det ni kommer att få göra är att ta ur varenda turbulator, samt förstärka luckan uppe på pannan med en eldfastplåt samt en eldfast boardskiva som tar emot värmen, annars så är luckan garanterat förstörd på en vecka. Med detta så får ni en pelletsförbrukning som kommer att ligga väldigt högt, då ni rent sagt kommer att elda för kråkorna och med en rökgastemperatur som är gränsfall att sotarmästaren godkänner.
Jag skulle som installatör aldrig rekommendera en brännare som denna i en panna som CTC1100 då vet man inte vad man sysslar med. Observera också att lågorna kommer att slå direkt upp i tuberna, det gör i många fall att det kommer att sota mer än vanligt.
Mest lämpligaste brännare att placera i en sådan här panna är som exempel: KMP PX21, ULMA, BaxiEurofire, samt brännare med lågriktare så som Janfire, Iwabo, PellEco med flera.
Vad har ni för total förbrukning? Om ni räknar bort hushållselen. Har ni kört med Olja tidigare?
En normalstor villa kräver ca 7kW och sedan får man plussa på ca 5kW för tappvarmvatten, då ligger ni på en tillförd effekt på ca 11-12kW.
Om ni har kört med oljebrännare tidigare hur stor effekt hade denna, normalt brukar vara 18-20kW i effekt. Med en pelletsbrännare klarar ni då i sådana fall er med en maxeffekt på ca 16kW i denna panna. Har ni haft en oljebrännare ett knäppe högre så klarar ni det med en pelletsbrännare på 20- 30kW. Som exempel Bionordic Viking B30GL som har renblåsning med extern tryckluftskompressor.
Ha också i åtanke att slukar huset mycket energi, om det är gammalt och oisolerat så får ni aska ur en panna som denna en till två gånger i veckan.
Fuskar ni med detta kommer ni att få problem.
Annelies : vet ej hur stort ert hus är, men om vi tar vårt hus som någonslags referens för lite större hus, gammalt och inte vidare isolerat, så räcker det mer än väl att köra brännaren som vi har på lågeffekt vilket motsvarar cirka 15 kW, vintertid sotar och askar jag ur en gång i veckan, ibland mer när jag tycker det är kul (sällan!). Men ni kanske har ett ENORMT stort hus, vad vet jag.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Helt rätt resonerat!Danne82 skrev:Sen om det skulle så vara att huset är så pass oisolerat att det är därför ni behöver så hög effekt så tror jag att det är lönsammare att tillägsisolera huset och köpa en brännare med mindre effekt typ px21 eller viking bio.
Men det kan också vara att man tror att det behöver mer effekt än vad som igentligen krävs. Det som är intressant att veta är arean som värms upp, tidigare förbrukning, samt tillverkningsåret på fastigheten samt vart man bor i för län, antal personer. Om huset är tilläggsisolerat, gamla fönster mm. Då kan man man enkelt beräkna behovet.
Om det är gamla tornvilla eller herregårdhus då hade man inte CTC1100 utan satsar på bättre och större ny pelletspanna.
Nä men CTC1100 tänker jag hur stor är volym eldstad har den. Ecotec B1 mått för att frigöra i eldstad utan att skada sig.
Tittar in teknika data http://www.bioassjan.se/pdf/B1.pdf
Nä men CTC1100 tänker jag hur stor är volym eldstad har den. Ecotec B1 mått för att frigöra i eldstad utan att skada sig.
Tittar in teknika data http://www.bioassjan.se/pdf/B1.pdf
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Som jag skrev tidigare så är det helt vanskligt att montera en brännare av denna typ i en sådan här panna. Men det finns faktiskt rötägg till installatörer som gör detta, bara man får sälja och tjäna pengar. Då menar jag först och främst EcoTec A3 /A4 eller bioline. Det skall vara en framåtbrinnande brännare eller en med lågriktare.
Om man nu monterar en brännare som denna i pannan, och då den större typen av Ecotec B1 så undrar jag om man över huvudtaget får in den i eldstadöppningen. Får man det så har man ca 40-50mm till taket i eldstaden. Man rekommenderar 300mm fritt ovan brännarkoppen. Lågorna kommer att slå rätt upp i tuberna.
Om man nu monterar en brännare som denna i pannan, och då den större typen av Ecotec B1 så undrar jag om man över huvudtaget får in den i eldstadöppningen. Får man det så har man ca 40-50mm till taket i eldstaden. Man rekommenderar 300mm fritt ovan brännarkoppen. Lågorna kommer att slå rätt upp i tuberna.
Jag vet inte om ytterligare inlägg är av värde då frågaställaren tydligen bara ställde frågan och sedan "försvann"... det kanske inte är så intressant att få svar heller?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!