Torvpellets

Skriv svar
MULTI HEAT
Späd planta

Torvpellets

Inlägg av MULTI HEAT »

Den 16 December påbörjades projekt torvpellets,återkommer med mer information senare.
Baxi Multi Heat 4.0 F (40 KW)
2 st 750L Strömsnäspannan 90 mm PUR isolering. 9.5 m + 15 m kamrörslingor för varmvattenproduktion i en av tankarna.
6 m Isokern roundo.
Uppvärmd yta: 255 m2 + 100 m2.
MULTI HEAT
Späd planta

Pris

Inlägg av MULTI HEAT »

Glömde berätta vad torvpelletsen kostade. 2.12 kr per kg.
2 st 750L Strömsnäspannan 90 mm PUR isolering. 9.5 m + 15 m kamrörslingor för varmvattenproduktion i en av tankarna.
6 m Isokern roundo.
per_q
Frö

Inlägg av per_q »

Hej. Undrar varför du vill elda med torv . Torven har väl mer och mer kommit att betraktas som fossilt bränsle. Med tanke på hur lång tid det tar för att det ska bildas torv så är det väl tveksamt om den är förnyelsebar energi. Så om man vill ha värme i sitt hus och samtidigt ta hänsyn till miljön och växthuseffekten är väl torven inte så lämplig.
Senast redigerad av per_q den tis 15 jan, 2008 17:39, redigerad totalt 2 gång.
MULTI HEAT
Späd planta

Inlägg av MULTI HEAT »

Hej! Jag ville prova, helt enkelt.Det gav inte de resultat jag hoppats på, så jag har återgått till vanlig pellets. Askbildning var enorm, sintringen skall vi inte prata om och dessutom fick jag utfällningar på utsidan av skorstenen.Men det finns ju andra alternativ än pellets så jag får prova det en annan gång.

Hej. Undrar varför du vill elda med torv . Torven har väl mer och mer kommit att betraktas som fossilt bränsle. Med tanke på hur lång tid det tar för att det ska bildas torv så är det väl tveksamt om den är förnyelsebar energi. Så om man vill ha värme i sitt hus och samtidigt ta hänsyn till miljön och växthuseffekten är väl torven inte så lämplig.
6 m Isokern roundo.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

per_q skrev:Hej. Undrar varför du vill elda med torv . Torven har väl mer och mer kommit att betraktas som fossilt bränsle. Med tanke på hur lång tid det tar för att det ska bildas torv så är det väl tveksamt om den är förnyelsebar energi. Så om man vill ha värme i sitt hus och samtidigt ta hänsyn till miljön och växthuseffekten är väl torven inte så lämplig.
Total missuppfattning. Ett fossilt material deltar inte i några processer alls utan är dött. Ex. stenkol, olja. Torv i naturen är inte dött utan avger stora mängder mycket skadliga växthusgaser som svavelväte och metan. Dessa gaser är flera gånger mer aktiva som växthusgaser jämfört med koldioxid som bildas vid förbränning.
Tall och gran i naturen äter koldioxid och avger syrgas. Torv i naturen äter syrgas och avger skadliga växthusgaser.
Följaktligen är varje kilo torv som bryts och eldas upp idag en gärning för att fördröja den kommande klimatkraschen.
Träpellets som miljöalternativ ställer jag mig mer tveksam till. Det tar omkring 80 år i sverige för nya träd att växa upp och kompensera för vårt utsläpp av växthusgaser genom denna eldning. Hur många tror idag att klimatet håller sig konstant i 80 år så att vi hinner betala tillbaka vår koldioxid-skuld till naturen. Vi får nog också räkna oss som miljösnuskar, om än i mindre grad än oljeeldarna och koleldarna på kontinenten.

Jag skulle gärna av miljöskäl elda torvpellets om det funnes någon metod att komma runt problemen med sintring.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Enligt vad jag förstått så är det ungefär så här:

Scenario 1
En gran växer och förbrukar koldioxid och tillverkar syre
Granen har växt färdigt och dör i skogen
Granen förmultnar och producerar samma mängd koldioxid som den via fotosyntes har förbrukat (ätit upp)

Scenario 2
Granen har växt o,s,v
Vi gör pellets av granen
Vi eldar pellets
Vi tillför samma mängd koldioxid som om granen ruttnat i skogen.

Kontenta.
Granen lämnar tillbaka EXAKT samma mängd koldioxid oavsett om den bränns upp eller ruttnar i skogen.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar