Klafreströms folkpanna - information sökes

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
mliungman
Ungskog

Klafreströms folkpanna - information sökes

Inlägg av mliungman »

Hej!

Vi är ett par med en ettåring som nyss flyttat in i en träkåk från -54. Pannan i källaren är en Klafreströms Folkpanna (1,4 kvadratmeter eldningsyta med öppet expansionskärl på vinden), i vilken vi eldar med gratis spillved samt olja på nätterna om det är kallt. Vi kan inget om denna panna, och kommer att byta ut den när ekonomin tillåter, men jag har några frågor tills dess:

1. Pannan har kokat några gånger, pga dålig eldningserfarenhet från vår sida. Nu låter det som om det är luftfickor i pannan, och mätaren (se fråga 2) rör sig fram och tillbaka när pannan blir riktigt varm. Behöver man lufta en vedpanna som kokat, och hur gör man i så fall?

2. Det finns en mätare med enheten mvp, som jag tolkar som meter vattenpelare. Är det korrekt, och vad ska den stå på? Om någon har generella råd för denna panna, eller kanske rent av har/har haft en sådan själv vore jag tacksam för råd.

Mvh Martin, nybörjare på vedpannor och eget hus...
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dubbelpannan »

Det är riktigt att manometern i ditt fall är graderad i meter vattenpelare. Det är helt enkelt den höjd från vilket vattnet i cirkulationssystemet trycksätter anläggningen med. Du bör ha en röd fast visare som visar ditt systems normaltryck. Hemma hos mig ligger det på 7,5 meter, men det är olika från anläggning till anläggning, men den är alltså fast. Sedan en svart rörlig visare som visar aktuellt tryck. Den sammanfaller i normalfallet med den röda. Efter en rejäl kokning med öppet expansionsystem kan det försvinna några meter och efter en påfyllning via vattenledningen kan trycket momentant stiga över den röda under någon minut, men sedan ska det återgå till den röda visaren.

VIKTIGT! Se till att visaren verkligen återgår till normaltryck, annars kan det skvallra om tätt i ång/skvallerledningar med fara för både panna och familj.

När man tar över ett hus med ett för eldaren helt nytt värmesystem, så tar det ett tag innan man lärt sig anläggningen. Jag råkade också koka min panna några gånger. Ingen större fara, bara säkerhetsventiler och expansionssystemet är i ordning. Men det kan behöva fyllas på med vatten igen. Glöm inte att även lufta ur radiatorerna i samband med/efter en påfyllning!

/Erik
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Hej mliungman
Ditt öppna expansionkärl bör ha en skvaller ledning när du fyller systemet är det bara att fylla tills det kommer vatten ur det om det skulle vara tätt kommer vattnet ut på taket genom en lednig i toppen av kärlet. Att ha ett öppet kärl på vinden är en risk då det kan frysa eller rosta sönder och vattnet rinner från högsta nivå i huset genom alla plan fördel med ett slu tet är att man slipper den risken
Fyll på tills det kommer vatten från skvallerröret kolla vad mätaren står på sitter kärlet 7m upp ska den visa 7mvp
hälsningar eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Skriv svar