regler för rördragning?

magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

hej hej ja förstår det med garatin medmera o har själv talat om det för dom o dom jag pratat med ville att jag skulle skriva på ett papper om garanti med friskrivning av dom grejerna jag har köpt pannan och beredaren helt ok för mig men jag kommer sist i kön sa dom rent ut till mig räkna med lång väntetid.........

men jag förstår dom med

men som sagt försöker nu ta tag i det själv
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jesper@Fordson skrev:Hört talas om tilgång och efterfrågan...
Jodå, men då går det ju att säga. Tyvärr vi har förmycket att göra just nu.
Jesper@Fordson skrev: Menar du på fullaste alvar att vi skall göra jobbet billigare bara för att någon tycker det är dyrt.
Har inte påstått att någon skall göra jobbet billigare. Bara att man inte lämnar "rövarpriser" för att man inte är intresserad. Då tycker jag att det är mycket mer "renhårigt" att säga att jag inte är intresserad eller har för mycket att göra. Jag tycker att många (gäller alla sorters hantverkare/entreprenörer) blir nonchalanta mot blivande kunder när det finns "för mycket att göra"
Jesper@Fordson skrev:Om det nu är som du skriver att dom knappt ens vill svara så kan ju det bero på att dom har annat att göra.Och har man då dessutom fixat material själv så blir det ju inte mer intressant.
Må så vara, men ett svar tycker jag iallafall att de skall kunna kosta på sig.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Re: regler för rördragning?

Inlägg av Rayyan »

magnus32 skrev:"undrar om det finns nån spec eller regeler vad man ska på tex tappvarmvatten? kan man ha blandnings ventil istället för shuntventil.mm på beredaren.?samt vad man ska ha för säkerhets ventiler ,mm,
ja alt spec inkommande på beredaren(kalt) och utgående(varmt)

sen ska man ha c pump på retur eller tillopet mellan pannan och beredaren"

Sorry.
Dina frågor indikerar att din kompetens förmodligen inte kommer att resultera i en säker och fungerande anläggning om du ska installera själv och då har du definitivt inga garantier.

Lägg din energi på att ragga rätt på en installatör. Det kan vara svårt men det är förmodligen lättare än att börja från noll och bygga upp sin egen kompetens i rörmokeriets spännande värld.

Finns mycket att tänka på:
Lödning, rördragning, säkerhetsventilers antal och placering, expansionssystem, styrning... Jag kan göra listan hur lång som helst.

Några ord i all välmening.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 21:55, redigerad totalt 2 gång.
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

Rayyan skrev:
magnus32 skrev:"undrar om det finns nån spec eller regeler vad man ska på tex tappvarmvatten? kan man ha blandnings ventil istället för shuntventil.mm på beredaren.?samt vad man ska ha för säkerhets ventiler ,mm,

Sorry.
Dina frågor indikerar att din kompetens förmodligen inte kommer att resultera i en säker och fungerande anläggning om du ska installera själv och då har du definitivt inga garantier.

Lägg din energi på att ragga rätt på en installatör. Det kan vara svårt men det är förmodligen lättare än att börja från noll och bygga upp sin egen kompetens i rörmokeriets spännande värld.

Lödning, rördragning, säkerhetsventilers antal och placering, expansionssystem, styrning... Jag kan göra listan hur lång som helst.

då får jag vänta mellan 2- 3 mån då...................
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

magnus32 skrev:
Rayyan skrev:

Sorry.

har raggat rörmokare i över en månad nu ............ingen som kan eller vill verkar det som jalle fall inte inom en snar framtid
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

magnus32 skrev:
Rayyan skrev:

Sorry.

har raggat rörmokare i över en 1,5mån nu ............ingen som kan eller vill verkar det som jalle fall inte inom en snar framtid
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Usch, känner igen det där när jag skulle jaga en murare till skorstenen bl.a. :pukel: , det var ett evigt jagande, helt hopplöst. Har du ingen som känner en röris? Jag har en kanonkontakt, tror iovs. att han bara rör sig runt Kungsbacka o Götet...det hjälper väl inte dig?!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

tack ja det är inget lätt jobb o få tag på nån verkar vara heltids jobb
oki nja tror nog inte han vil åka så långt kanske??
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Säg att du inte vill ha något kvitto.Då brukar dom komma rätt fort.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

En platta öl och en hyfsad whisky kan också hjälpa
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

ja det kanske kan funka ....men dom firmor som finns här är stora så troligt att dom inte nappar på det
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

Andreas Hansson skrev:Säg att du inte vill ha något kvitto.Då brukar dom komma rätt fort.
e ju helst så jag vill ha det :D :D :D
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

ja det händer säkert

hm vad du är negativ då??
vadå om frågar o då får ja?
är väl inget kostigt med det........

håll dina åsikter om muppar ..... för dig själv!!!!!!!!
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Skriv svar