Bequem 15D nyss igångkörd, frågor kring trimning mm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bra att slangen kom på plats.. :D

Hur ser det ut med dragluckan, Öppnar den nu då du kör på 20 kW
??

Om den gör det o du har bra drag så ska det gå fint med 25 kW oxå..
Vet en som eldar en Calmar v33 o 110 mm pipa på 4 meter utan problem, Den ger ju 30-40 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Hejsan,
ja då var det rapport efter exakt en veckas eldning. Brännaren har funkat klockrent, inga problem.
Har dragit i sig bra precis 8 säckar x15 kg pellets för att hålla 110 m2 uppvärmt till 20 grader och lika mycket källare till 15 grader. Utetemp mellan 0 och -5.

Kör börvärde 65 grader med givaren 10 cm under mitten på tanken och har 25 graders tankdiff.
Har dock inte lyckats få laddomaten att starta på att brännaren går än, hoppas det ska minska förbrukningen lite.

Ser ingen skillnad på dragluckan mot tidigare så jag har nog drag så det räcker men jag har lite jobbresor på gång ett tag nu så labbning med 25 kW får anstå ett tag.
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Varför bara 65° börvärde??

Du borde köra på 80° el liknande, Lämpligt börvärde/temp vid givaren är då tempen i botten på acktanken börjar stiga till ca 65°
Så när tanken når 65° i botten så är det bara att välja det samma börvärde som den temp som tanken häller vid givaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Vad har du för laddomat?
Vid vilken tem öppnar laddomaten och släpper över till tanken?

Jag förstår inte heller varför du kör med bara 65 gr börvärde!

Du kör med tankdiff 25 gr vilket betyder att brännaren inte skall starta förrän du är nere i 40 gr, vilket jag tycker är en väldigt låg temp i tanken :?
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Hej
sorry för sent svar men jag har varit borta på jobb.

Jag har ju en 78 graders termostat i Laddomat 21:an så tempen i överdelen av tanken blir ju ungefär 78 grader efter avslutad eldning, inte 65 som brännarens börvärde.

Jag körde först med tempbörvärde 75 grader och fick då upp tempen i botten av tanken nära 65 grader precis som Andre´föreslog.
Anledningen att den står på 65 nu är att jag ville testa om jag fick nån självcirkulation genom pannan när laddomatens cirkulationspump stoppat.

För att då suga ut så mycket värme som möjligt ur den varma pannan borde det väl vara bättre att fylla på "kallt" vatten från acken i botten på pannan och låta det varma pannvattnet hamna i toppen på tanken?
Det borde väl inte vara kondensrisk när brännaren stoppat eller?

Sen att brännaren startar vid 40 grader tror jag inte är nåt problem, tempen är då fortfarande runt 70 grader vid uttaget till shunten. Tror hellre att jag skulle kunna sänka detta ytterligare.
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

shunten går väl ned en bit i tanken så om du har 78 grader i toppen så är det inte säkert att du har det där shunten tar sitt vatten!

Hur är det kopplat mellan tank och panna?
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Nu förstår jag inte riktigt ifkas. Jag har en termometer i tanken som sitter 15 cm under shuntuttaget. Det är den termometern som ligger på 70 grader när tanken är som kallast och brännaren startar.
Ytterligare 50 cm under den så sitter givaren för brännaren.

Angående koppling så ser det ut precis som på sidan 5 i denna broshyr på tanken. Jag har förstås bara 1 tank. http://www.stromsnaspannan.se/pdf/Ackumulatortank.pdf

Ska försöka fixa en bild.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok då förstår jag hur du tänkte då du kör börvärdet på 65°.. :wink:
Det är ingen risk för kondens då brännaren står, Det är ju som sagt rökgaserna som kondenserar i pannan om du kör med kall panna som det blir om du varit utan laddomat t.ex...

Med dom temperaturerna så kan du köra med ändå mer diff, Det är bara köra så lågt du kan så länge vv/värme inte blir lidande...
Det vore kanske ide att flytta upp tempgivaren till shuntuttaget, Blir lättare att utnyttja max diff för då är det bara att köra med en diff som du vet räcker jämt till värme/vv t.ex kring 40-50°

Funkar det bra med självcirkulationen så pannan tömms på värme??

Jo blir vattnet bara 78° då det lämnar pannan??
Med en 78° termostat bör det då bli iaf minst 10° högre ut ur pannan med 20 kW effekt på brännaren, Jag kör med 72° termostat o får ut ca 82° från pannan... :?
Kör du laddomaten på lägsta hastighet (1:an)??
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Ja för brännarstart skulle det vara bättre att flytta upp givaren, jag har faktiskt testat den varianten redan. Problemet är bara att då stoppar ju brännaren så fort det blivit varmt upptill i tanken och då fyller jag ju ändå mindre del av tanken med varmvatten vid varje laddning.
Det bästa vore att ha två givare, en vid shuntuttaget eller strax under som startar brännaren och en annan närmare botten som stoppar när tankbotten blivit lämpligt varm.
Jag har en PLC som styr shunten så jag har haft lite tankar på att koppla två tempgivare till den och sköta start/stopp av brännaren på det sättet.

Angående självcirkulation så funkar det ypperligt. Glömde faktiskt säkerhetsbrytaren till laddomaten frånslagen en dag men det funkade fint ändå (bortsett från kondens i pannan då). Jag har också märkt det på följande:
-Brännaren kör en laddning och slår sen av.
-Laddomaten fortsätter ladda tanken till panntempen sjunkit så att
termostaten i laddomaten stänger.
-Röret från botten på tanken blir då varmt eftersom det inte längre kyls genom att det cirkulerar kallt vatten från botten på tanken in i pannan.
Slår jag då från laddomaten så blir röret kallt på bara nån minut. Jag kan bara tänka mig att det då beror på att kallt vatten gått in i pannans botten och därmed att motsvarande mängd varmt vatten gått från panntopp till tanken.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mats24 skrev:Ja för brännarstart skulle det vara bättre att flytta upp givaren, jag har faktiskt testat den varianten redan. Problemet är bara att då stoppar ju brännaren så fort det blivit varmt upptill i tanken och då fyller jag ju ändå mindre del av tanken med varmvatten vid varje laddning.
Det kan du styra med lämpligt börvärde, Ökat börvärde/stopptemp mer fyllning av tanken o tvärt om med sänkt stopptemp.. :wink:
Sen då du hittat vilken temp brännaren ska stoppa vid för lämplig fyllnadsgrad så väljer du tempdiff efter hur lågt du kan släppa tempen utan att missta vv/värme comforten...
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Såg nu att jag missade en fråga från André.

Jag är lite osäker på mina termometrar så detta med laddtemp är jag inte 100 på.
Pannan ligger på 88-90 grader när det laddar så det borde ju innebära att tanken laddas med den tempen. Däremot så går aldrig min termometer överst i tanken över 80 grader.

Laddomaten kör jag på 2:an. Jag testade läge 1 men då började något klappra i laddomaten. Jag skulle tro att pumptrycket då inte riktigt orkade hålla ventilen som ska förhindra självcirkulation stängd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm missljud i laddomaten, Luft??
Det ska inte vara nått problem med att köra den på 1:an förutsatt att inte överhettningsskyddet bryter men det ska inte behöva ske..
Du får även bättre skiktning i tanken om du kör gärna alla pumpar på 1:an (även cirk.pumpen) så det kan ju kanske va det som gör att inte tempen blir högre i tanken vilket iof jag inte tror men en tanke iaf.
Är nog termometrarna som inte är nått att lita på för det bör va samma temp i toppen på tanken som i pannan...
Testa att flytta runt mätarna..
Skriv svar