ctc 1100

Skriv svar
Mike_-_
Fröträd

ctc 1100

Inlägg av Mike_-_ »

hej !

ska sätta in en ctc 1100 från -00. undrar nu om man behövde ta väck turbulutorer från pannan om man ska köra med pellets i den. sätter in denna panna för att jag fick den rikitgt billigt. dem på baxi sa att man skulle kapa av alla turbulutorer, å sen efterhand ta väck turbulutorer om man behövde.... tacksam för svar

MVH//Mike
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
Torsten
Pannrumstomte!

Re: ctc 1100

Inlägg av Torsten »

Mike_-_ skrev:hej !

ska sätta in en ctc 1100 från -00. undrar nu om man behövde ta väck turbulutorer från pannan om man ska köra med pellets i den. sätter in denna panna för att jag fick den rikitgt billigt. dem på baxi sa att man skulle kapa av alla turbulutorer, å sen efterhand ta väck turbulutorer om man behövde.... tacksam för svar

MVH//Mike
Hej!
Var med om samma operation hos en kompis, vi bytte 256 mot 1100 och han är nöjd. Inte så stor villa så han han köra på rätt låg effekt 10-11 kW.
Alla turbulatorer sitter i. Möjligtvis får han börja kapa någon turbulator om det blir riktigt kallt. Bäst är ju om alla turbulatorer kan sitta i. Näst bäst är att kapa några. Sämst är att plocka bort turbulatorer för då förlorar man mycket av pannans fina verkningsgrad.
Jag skulle börja med liten effekt på brännaren och sedan höja om det blir nödvändigt.
Jag tror att Baxi rekommenderar mellanläggsstos till ctc1100 pannan för att brännarröret inte ska sticka så långt in i pannan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Torsten skrev:

MVH//Mike
Hej!
Var med om samma operation hos en kompis, vi bytte 256 mot 1100 och han är nöjd. Inte så stor villa så han han köra på rätt låg effekt 10-11 kW.
Alla turbulatorer sitter i. Möjligtvis får han börja kapa någon turbulator om det blir riktigt kallt och effekten behöver ökas. Bäst är ju om alla turbulatorer kan sitta i. Näst bäst är att kapa några. Sämst är att plocka bort turbulatorer för då förlorar man mycket av pannans fina verkningsgrad.
Jag skulle börja med liten effekt på brännaren och sedan höja om det blir nödvändigt.
Jag tror att Baxi rekommenderar mellanläggsstos till ctc1100 pannan för att brännarröret inte ska sticka så långt in i pannan.
Stora Enso pellets.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

edit
Stora Enso pellets.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag kör med viking bio och jag har alla i dock så är två kapade på mitten.
deleted
Mike_-_
Fröträd

Inlägg av Mike_-_ »

Torsten skrev:

MVH//Mike
Hej!
Alla turbulatorer sitter i. Möjligtvis får han börja kapa någon turbulator om det blir riktigt kallt. Bäst är ju om alla turbulatorer kan sitta i. Näst bäst är att kapa några. Sämst är att plocka bort turbulatorer för då förlorar man mycket av pannans fina verkningsgrad.
ok.ok

hur märker man när man behöver kapa altenativt ta bort turbulatorer?
mellanläggsstos har jag redan till 265:an :-)

det där med att ställa in är jag inte så haj på men det fixar väl sig..
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Rökgaserna får inte bli för låga och i vissa fall kan brännaren stanna och varna för högt mottryck i brännkammaren om det är för många i, inget jag har vart med om med det har visst hänt om man har haft för dåligt drag.
deleted
Mike_-_
Fröträd

Inlägg av Mike_-_ »

Danne82 skrev:Rökgaserna får inte bli för låga och i vissa fall kan brännaren stanna och varna för högt mottryck i brännkammaren om det är för många i, inget jag har vart med om med det har visst hänt om man har haft för dåligt drag.
hur vet man vad man har för effekt på brännaren?
kollar man värdena på boxen eller?
sotaren sa att jag hade riktigt bra drag i skorstenen iaf,så då får man väl hoppas att det inte krånglar då :-)
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Ett exempel på tillvägagångssätt för att säkerställa vilken effekt du har på brännaren:

1kg pellets = 4.7kW antar jag nu, kolla vad din tillverkare skriver/säger.
Mät vad som kommer ur fall röret på säg 15min genom att helt sonika låta det falla ner i en behållare samtidigt som du manuellt matar brännaren med bränsle. Ibland kan man lura brännaren att tro den brinner genom att lysa med en ficklampa på ev. ljuskänslig fotocell och samla upp det utmatade bränslet.

Väg nu det som kom ur slangen på 15min, vi låtsas att det blev 800g.

800g (0.8kg) * 4 (4 kvartar på en timme) * 4,7 (kW per kilo bränsle) = 15.04kWh

Brännaren får alltså bränsle för ca 15kWh.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
OeTroll
Ungskog

Inlägg av OeTroll »

Ctrl-Alt-Delete...höll jag på o säga... Men för att mäta tillförd effekt enkelt på Baxibrännaren trycker man in A-B-OK samtidigt. Och samlar upp o mäter mängden som den hasplar ur sig under dom 3 minuterna som skruven går i testläget. Bryt spänning, koppla ur tempgivarkontakten, slå på spänning igen sedan bara o testa på.

Tillförd effekt Pelletsmängd:

10kW 104g 1,6 dl

12,5kW 130g 2,0 dl

15kW 156g 2,4 dl

17,5kW 182g 2,8 dl

20kW 208g 3,2 dl

Mvh //Öe
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Mike_-_ skrev:
Danne82 skrev:Rökgaserna får inte bli för låga och i vissa fall kan brännaren stanna och varna för högt mottryck i brännkammaren om det är för många i, inget jag har vart med om med det har visst hänt om man har haft för dåligt drag.
hur vet man vad man har för effekt på brännaren?
kollar man värdena på boxen eller?
sotaren sa att jag hade riktigt bra drag i skorstenen iaf,så då får man väl hoppas att det inte krånglar då :-)
Kolla på www.ulma.se där har du en beräkningskalkyl på hur du räknar ut startdos samt så ser du också ca på vilken effekt brännaren hamnar. Kom ihåg att om du kapar turbulatorerna så kapa två inte en för annars så kan du få en ojämn genomströmmning på rökgaserna. Kapa också lite i taget. Säkrast är om du monterar dragbegränsare samt kollar tempen en meter ner ifrån skortenens topp. Den bör vara ca 70grader en meter ner för att vara säker på att inte få kondens. Om du låter någon justera brännaren som jag skulle göra, så be denna även kolla draget i eldstaden.
Skriv svar