Värmebaronen Joker

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hakank
Gallringsobjekt

Värmebaronen Joker

Inlägg av hakank »

Hej på er!

Jag har en värmebaronen "Joker" med en "Viking Bio"brännare.För någon vecka sedan gjordes en brandskyddskontroll hos mig.Jag fick då en fråga från Sotaren som utförde detta. Behöver området ovanför tubrören i pannan göras rent? Själva tubrören kommer man åt med medföljande viska men området där tubrören utmynnar mot skorstenen finns det ingen lucka för.Finns det någon som har erfarenhet om behov och hur det ser ut??

En annan sak att tänka på är att se till att rökgastermometern är borta när sotning utförs annars är risken stor att denns skadas.

Håkan
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har en liggande fyrkantig rökgång mellan pannans utlopp och skorstenens anslutning. På kanten av denna sitter motdragsluckan. Denna, samt rökgastermometern lossas när sotaren kommer och han borstar rent och dammsuger ur.

Har du inte en liknande konstruktion eller?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
hakank
Gallringsobjekt

Inlägg av hakank »

Min skorsten är rakt ovanför pannan.Mellan skorstensrör och pannan sitter ett ca 40 cm långt rör där draglucka och termometer sitter.Där finns bra möjlighet att gå in.
Har du värmebaronens egen draglucka?
Räcker det med de rengörningar sotaren kommer att göra(2ggr/år) eller måste man göra rent själv dess emellan?
Hur ser pannan ut ovanför tubrören?Är det någonslags kona där det inte kan lägga sig något sot eller är det som en ficka där det är risk för sotbildning?

Håkan
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Här är en nytagen bild på pannans anslutning mot skorstenen:
Bild

När man tittar i pannans medföljande dokumentation så mynnar ju de tre rökgångarna direkt uppe vid stosanslutningen på pannans topp. Jag har vid sotning t.om. lyckats få ut viskan där någon gång.

Jag uppfattar att vi har VB "egna" draglucka. Märkt "WIPEX".

Jag har själv aldrig borta dragluckan och rengör där innanför, utan det görs bara när sotaren är på besök (2 ggr per år även här). Jag är oftast med själv, och det är väldigt lite sot här uppe i denna rökgång.

Vi har ett 7 meter långt 110 mm rör, så vi har högt drag.

Som jag uppfattar VB dokumentation för pannan så behövs det ingen ytterligare rengöring.

Har du någon möjlighet till en bild, så vore det kul att se hur din lösning ser ut..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar