NH brännare problem med uteffekt / oförbränt pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tronci
Entusiast!

NH brännare problem med uteffekt / oförbränt pellets

Inlägg av Tronci »

God fortsättning på det nya året till Er alla!

Det var länge sedan jag skrev någonting i detta eminenta forum...
Har kört med Janfire NH panna, brännare och pellistore sedan jan. 2006., fick en av dem första brännarna - nr. 6.
Har haft många olika fel och problem som har plågat mig i över 1 år!!! ( se min atidigare inlägg ) men i maj 2007 kom regionansvarig hemma till mig med en nyare, "modifierat" NH brännare, ver. 1.18 och sen dess har fungerat bra.

För ca 10 dagar sedan hände någontig märkligt - brännaren avger dåligt effekt, d.v.s. den orkar ej värma upp huset. Tidigare har jag kört med 9 KW för en utetemp. på -10 -12 grader och jag fick bra med värme och varvatten. Nuförtiden är jag tvungen att höja effekten till 15-18 KW för att få samma värme/varmvatten.
Jag har ej bytt pellets, det är samma leverans + har rensat pannan och brännaren noggrant!!!
Har upptäckt ett "problem"... fläkten låter ganska högt på 9 och 18 KW - vibrerar, avger en metalisk ljud.

Någon som har förslag ang. detta?
Senast redigerad av Tronci den ons 06 feb, 2008 12:39, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den metalliska ljud kan vara att plåten som fläkten sitter på slår sig en aning och då vrider fläkten så att vingen slår mot sitt eget chassi. Lösningen kan vara att lossna en av skruvarna ½ varv, exakt vilken får man testa fram vid att lossna en åt gången, är det inte rätt skruv vrider man tillbaka och testar nästa.

Det låter konstigt med effektproblemet, jag har faktisk ingen idé om vad det kan vara annat än att det kan vara ett våldsamt luftöverskott, alternativt att det är för dåligt drag som då leder till att effekten sänks pga. för hög temperatur i nerfallsröret men den bit kan man se när den kör, då skrivs det "Problem - Begr. drift" och den lyser gult.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Ang ljudet - på min nummer 14 så vibrerar plåthöljer kraftigt mellan skruvarna. Där sitter numera små gummibitar som bämpar detta. Kan det vara problemet att ngt liknande har hoppat loss?
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej!

Har provat "hålla i" plåthöljet men det låter fotfarande högt....
Kan tänka sig att man måste tita på / skruva fläkten....
Ang. låga effekten... kontrollerat pannan - den är svartsotat, askan är svart och vägarna inuti också svarta, ganska många oförbrända pellets bitar, ca. 25-30 och den loktar stark sot. Tidigare var askan i pannan av grå färg men som sagt nu är den svart. Röken från den är också svart.
Någonting är inte som det skall... Har kontaktat installatören...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hur står densiteten och energivärdet?
Är inte PK!
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej Icecap!
Tack för att Du har tid / vilja att svara till oss mindre kunniga på detta område!
Har fabriksinställningarna ( 4,8 och 675 om jag minns rätt...) och det har fungerat bra med dessa inställningar tills för ca. 10 dagar sedan. Har inte bytt pellets eller några inställningar på brännaren.
Tack på förhand för alla förslag!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Svart "fet" sot är ju luftunderskott och det passar ju med att du har dåligt med effekt ut. Har du dåligt drag i skorstenen eller har det hänt något med den i de senaste dagarna?
Är inte PK!
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Det har inte hänt någonting, inte som jag vet. Var utomlands när det började krångla - plötsligt var tempen i pannan på 29 grader fast brännaren fungerade, effekt 9 KW. Man höjde till 18KW för att få tempen i pannan till 75 grader men det gick mycket långsamt. Vid det tiden tog jag ut bara 36 grader till elementen... Jag har kontrollerat inställningarna i alla menyer - dessa är samma som tidigare, d.v.s det som installatören har bestämt. Draget i skortstenen är OK.
Jag tror att fläkten "blåsser" inte luft som det skall trots att den låtter att den gör det...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hmmm... jag hade kollat om fläkten hade skruvats loss av vibrationer eller liknande för något har hänt. Möjligt fel kan vara att fläkten har tappat 2 skruv på en sida och då "hänger" så att den inte blåsar in i brännaren men jag har å andra sidan inte hört om att detta har hänt någon gång...

OM fläkten kör skulle det vara MYCKET konstigt om den inte kör med rätt varvtal då den har en inre styrning så för mig låter det som att fläkten sitter totalt snett (mycket tveksamt), att det har uppstått en blockering i luftvägen (mindre osannolikt) i pannan/skorsten men då skulle brännaren varna för hög bakvärme...

Det blir nog installatör snarast...

Håll oss underrättat om status och orsak, jag är nyfiken!
Är inte PK!
ingrin
Frö

Inlägg av ingrin »

Beklager, men dette må bli på norsk. Det kan være lager i vifte/motor som er på vei til å konke ut. Jeg har akkurat skiftet vifte på min flex a. Den begynte å gi mindre luft enn det innnstilling av Volt skulle tilsi "brumm" i viftelyd, sot i panna lmed avere effekt/økt pellets forbruk. Du kan kontrollere om viften blir varm under drift. Du kan også høre på viftelyden om lager er på vei til å gå dukken. En årsak til at vifte/lager ryker kan være "fint" støv i rommet, eks. cemetstøv eller lignende. Løsning: ny vifte.
Janfire Flex-a, DOR 32D panne, bulklager med Matene matesystem. 125 m2 på 2 plan - 25 m2 gulvvarme
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Flex-A och NH har HELT olika fläktar samt total olika styrning så ett dåligt lager är INTE problemet.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Tjo, dax för lite felsökning alltså :|

Kontrollera att värmegivaren som sitter innanför elspiralen sitter kvar på rätt plats. Du lossar således spiralen och lyser in i hålet efter den med en ficklampa. Där inne skall sensorn sitta fast i plåten med en kabelskoinfästning. Den hade lossat på min och gav därför lite konstiga värden till brännarstyrningen.

Har du haft ner fläkten? Låter som om det ligger något mot fläktbladen. Kanske räcker med en rejäl rengöring? Det skulle även kunna orsaka den svarta askan (för lite luft) och ljudet.

H/
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

LynxX har fel!

På de gamla modellerna sitter sensorn med en kabelsko på den plats som h*n anger men på nyare brännare sitter den under en mutter på en fastsvetsat gängpinne.

Om den lossar har den ENBART med flamvakten att göra och om uppstarten fungerar OK behöver du inte lägga tid eller ork på den del.

Som tidigare skrivit kan plåten som fläkten sitter mot slå sig i värmen och därmed dra fläktens chassi lite snett vilket pga. den lilla frigång mellan chassi och fläktbladen får den att "slå emot" något punkt på fläktchassin, detta fixas som tidigare beskrivit vid att lossa lite på en av fläktens montageskruvar, vilken får man experimentera med.

Om något "håller emot" fläkten kommer den att försöka kompensera automatisk, den har nämligen intern reglering av varvtalet och försöker in i det siste att hålla rätt varv oberoende på belastningen. Om det inte går stänger den av och omstarter efter ett tag men då har styrboxen larmat.

Så inte ens rengöring är rätt svar fast om fläktvingerna är MYCKET skitiga kan det vara en idé att göra rent men den tror jag inte på alls.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Du har nog rätt...
Missade den lilla detaljen att Tronci's fått en utbytesbrännare :shock:

Och ja, de nyare har svetsbult.
Men att det sedan orsakar problem med uppstarten enbart - det vet du bättre än jag.

Trevligt att fläkten är varvtalsreglerad/kompenserad. Ny kunskap är aldrig fel :D
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Nu är fläkten utbytt - det låter fortfarande ganska hög, i vissa lägge -specielt på 9 KW... men det låter mindre än tidigare. Har konstaterat att fläkten kan låta extra hög på vissa varvtal, i mitt fall det låter som högst när det blåser med 55-62 % styrka....
Annat problem - effekten... tekniker har "justerat in" brännaren, har fått bättre effekt men inte som det var i höstas...
Största problemmet just nu - mycket oförbränt pellets i pannan, efter 2 dagars drift fanns ca. 400-500 g. pellets längst fram mot panndören och en del utspridda i pannan. Har fortfarande svarta/sotiga pannväggar + det loktar kanska starkt, sotaktigt...
Det ser ut precis som brännaren missar en uppstart, rensar pelletsen och laddar på nytt med pellets + en ny start.
Någon som har / haft samma problem?
Skriv svar