problem med för mycket drag dålig verkningsgrad Bequem 15
-
- Späd planta
- Kontakt:
problem med för mycket drag dålig verkningsgrad Bequem 15
Hej jag vore väldigt tacksam om nån kunde ge mig ett råd hur jag ska få upp verkningsgraden/få ned draget i min panna. jag har en Thermia Bequem 15 som är monterad i en Egor från 1976. När det var -5 förra veckan så hade jag en panntemp på ca 30gr när jag slog om brännaren till 20kw så fick jag upp den till 40gr. vad göra?? det sitter en tigex lucka men den gör i stort sett varken till eller från. jag är rätt säket på att det är för mycke drag i pannan. så nu har jag gjort en överbyggnad med eldfast tegel över brännkoppen för att få rökgaserna att gå längre väg o det hjälper litegrann. men tacksam för fler goda råd.
mvh jacob i enskede
mvh jacob i enskede
Thermia Bequem 15 i en Egor oljepanna från 1972
Är Tigex 25 luckan rätt justerad men ändå öppen mest hela tiden så är den för liten. Man kan fuska och få det hela bra. Till dragluckans dynamiska reglering kan man addera en statisk komponent. Man lägger en pinne emellan så att sotluckan öppnas 1-2 cm. Då räcker dragluckan till och man behöver inte köpa någon ny.
Låter häftigt om du måste köra på 20 kW, rökgastemperaturen måste bli rätt hög. Egor ska väl annars vara rätt bra på att ta tillvara på värmen (bara vad jag hört).
Låter häftigt om du måste köra på 20 kW, rökgastemperaturen måste bli rätt hög. Egor ska väl annars vara rätt bra på att ta tillvara på värmen (bara vad jag hört).
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm
Det lät inge vidare om du måste köra på 20 kW nu då det inte är så kallt..
Har du stort värmebehov??
Då du skriver att du ställt ipp brännaren på 20 kW har du ändrat matningen o fläkten då el bara ändrat i menyn under brännareffekt??
Vad har du för rökgstemp??
Står dragluckan konstant öppen??
Det lät inge vidare om du måste köra på 20 kW nu då det inte är så kallt..
Har du stort värmebehov??
Då du skriver att du ställt ipp brännaren på 20 kW har du ändrat matningen o fläkten då el bara ändrat i menyn under brännareffekt??
Vad har du för rökgstemp??
Står dragluckan konstant öppen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Späd planta
- Kontakt:
ang för bra drag dålig verkningsgrad
hej tigexluckan står o fladdrar o är installd enligt samtal med tillverkaren.
rökgastempen ör ca 250gr (!) problemet är helt enkelt att jag har för bra drag jag måste komma på nåt sätt att få värmen att stanna i pannan innan den åker ut.. att pyssla med dragluckan har ingen effekt tror jag problemet är mycke värre än så. när jag ändrade till 20kw så ställde jag om till 20kw i menyn dessutom ändrade jag inställningarna lite mer och såg till att ha ännu lite mer matning än vad som var förinställt . mitt värmebehov är absolut inte extremt 15kw borde räcka mer än väl
Jacob
rökgastempen ör ca 250gr (!) problemet är helt enkelt att jag har för bra drag jag måste komma på nåt sätt att få värmen att stanna i pannan innan den åker ut.. att pyssla med dragluckan har ingen effekt tror jag problemet är mycke värre än så. när jag ändrade till 20kw så ställde jag om till 20kw i menyn dessutom ändrade jag inställningarna lite mer och såg till att ha ännu lite mer matning än vad som var förinställt . mitt värmebehov är absolut inte extremt 15kw borde räcka mer än väl
Jacob
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Aha om inte luckan står helt öppen är det inte draget i pipan som är problemet utan att pannan inte klarar/hinner ta reda på värmen i rökgaserna o då är det bara till att baffla/förlänga rökgasvägen i pannan...
Dragluckans vikt bör va runt 25-30 mm från markeringen vilket motsvarar ca 12,5-15 pa vilket är bra..
Om du väljer 15 el 20 kW i effektmenyn spelar ingen roll då det är samma inställningar, Du måste öka effekten genom att ändra matningen till 90-100% för att den ska ge 20 kW.. Nu ska ju det iof inte behövas utan det ska ju gå få till genom att förbättra pannan..
Du kan ju testa med matning 90% o fläkten 47%, Om pannan då sotar så öka fläkten 1% i taget tills det slutar sota..
Matning på ca 70% motsvarar 15 kW o då bör fläkten va på 33% +- nån %
Har du fått brännaren injusterad av installatör??
Har du nysotat pannan då rökgastempen är 250°??
Dragluckans vikt bör va runt 25-30 mm från markeringen vilket motsvarar ca 12,5-15 pa vilket är bra..
Om du väljer 15 el 20 kW i effektmenyn spelar ingen roll då det är samma inställningar, Du måste öka effekten genom att ändra matningen till 90-100% för att den ska ge 20 kW.. Nu ska ju det iof inte behövas utan det ska ju gå få till genom att förbättra pannan..
Du kan ju testa med matning 90% o fläkten 47%, Om pannan då sotar så öka fläkten 1% i taget tills det slutar sota..
Matning på ca 70% motsvarar 15 kW o då bör fläkten va på 33% +- nån %
Har du fått brännaren injusterad av installatör??
Har du nysotat pannan då rökgastempen är 250°??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Späd planta
- Kontakt:
tack för svar, tror som du att jag måste på nåt vis förlänga rökgasernas väg egentligen borde jag nog ha köpt en brännare med framåtriktad låga. nu är ju toppen på lågan inte långt ifrån de två rörmynningarna som leder till skorstenen. jag har provat att lägga två tegelstenar på sidan av brännkoppen o två ovanför o det verkar som det blivit något bättre. nu tänkte jag hitta några massiva järnbitar att lägga ovanför istället så kan du ju ligga där o bli glödheta o på så vis blir det ytterligsre en värmekälla i pannan, några förslag på vad för slags metallbitar jag kan ta och är jag på rätt spår överhuvudtaget?
-
- Späd planta
- Kontakt:
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Sånna kan du bocka till själv, Här på sidan 3 finns bild http://www.nibeonline.com/pdf/639171-4.pdfjakethesnake skrev:näe har inte såna vad är det var hittar man sånt?
Nu vet ja inte hur din panna ser ut men du stoppar ner dom från sotluckan uppe på pannan..
En turbolator ser ju igentligen ut som en sån där jul grej man hänger i fönstret o snurrar, Då får man bättre överföring av värmen...