Hej alla vedfreaks!
Min nybyggda anläggning motsvarar kanske inte helt förväntningarna. Jag har en 50 kw panna med fläktstyrning och till den har jag via en laddomat kopplat en femkubiks tank med ett 250 liters exp. kärl. Värmen till huset levereras via kulvert (20 meter)till en 500 liters slavtank med vv beredare och sedan vidare in i radiatorkretsarna. Allt fungerar utmärkt utom det att jag tycker mig få elda för ofta. Full tank med 80 grader räcker två till tre dagar vilket jag tycker är ganska dåligt, huset omfattar ca. 100 kvadrat boyta och är tämligen välisolerat jag har rumstermostaten inställd så att vi har 22,5 grader i huset och vi bor två personer i det.
Då jag konstruerat och byggt anläggningen själv har jag ingen rörkrökare att klaga på.
Tacksam för synpunkter.
Varma hälsningar Kenneth
Femkubikstank
Om allting fungerar så är det väl förluster, är tanken välisolerad ? och vilken form har den, en 5 kubikstank kan ju ha rätt stor yta där det kan ske rätt våldsamma förluster beroende på isolering.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Förutom isoleringen av stortanken hur är isoleringen på 500 l tanken??
Vad har du för kulvert??
Har du kulvertstyrning el pumpas det runt hela tiden??
Du skriver att du justerar värmen med termostaterna, Har du ingen shuntstyrning??
Det är bättre med shuntstyrning o fullt öppna termostater o rätt instrypta radiatorer, Du får då en lägre returtemp vilket gör att du utvinner mer energi från varje laddning..
Vad har du för kulvert??
Har du kulvertstyrning el pumpas det runt hela tiden??
Du skriver att du justerar värmen med termostaterna, Har du ingen shuntstyrning??
Det är bättre med shuntstyrning o fullt öppna termostater o rätt instrypta radiatorer, Du får då en lägre returtemp vilket gör att du utvinner mer energi från varje laddning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej och tack för svaren.
Tankens mått är 3,5 m hög och ca. 1,40 i diam. isoleringen är 30 cm runt om och säkert 45 cm på toppen. Kulverten är 32x32 färdigisolerad och lagd på ca 1,90 djup med tilläggisolering i form av markskivor 20 cm.
Slavtanken är dock lite dåligt isolerad och det kan kanske förbättra värmeekonomin om jag fixar till detta. I huset har jag som sagt shuntautomatik med rumsgivare. Termostaterna på radiatorerna är fullt öppna. Dessutom har jag en kulvertstyrning av egen tillverkning så varmvattnet går bara in när det behövs.
Hälsningar och tack för hjälpen
Kenneth
Tankens mått är 3,5 m hög och ca. 1,40 i diam. isoleringen är 30 cm runt om och säkert 45 cm på toppen. Kulverten är 32x32 färdigisolerad och lagd på ca 1,90 djup med tilläggisolering i form av markskivor 20 cm.
Slavtanken är dock lite dåligt isolerad och det kan kanske förbättra värmeekonomin om jag fixar till detta. I huset har jag som sagt shuntautomatik med rumsgivare. Termostaterna på radiatorerna är fullt öppna. Dessutom har jag en kulvertstyrning av egen tillverkning så varmvattnet går bara in när det behövs.
Hälsningar och tack för hjälpen
Kenneth
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:

Hade hoppats på att det skulle varit dålig isolering på både tank o kulvert + helt öppen shunt..

Iof så rymms det 290 kWh i 5 m3 med diff på 50° vilket gör 100 kWh/dygn vilket kanske inte är så farligt...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd