Nya pannor...

Skriv svar
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Fel dimensionerade pumpar är det vartfall inte i detta fall, samma pannor och oljebrännare. Installatörerna själva säger ju att det kan skilja på borrhål, dessa borde väl veta när företaget hållit på i så många år med detta. Djupare hål behöver inte alla gånger heller lösa problemen, större pumpar, dom säger att det blir motsatt effekt vissa om man överdimensionerar vad vet ja? Vissa behöver säkra upp, vad kostar inte detta.

Alla har vi olika uppfattningar, och prisskillnaden på installationer skiljer sig också markant vart du bor i Sverige. Här har borrandet slutat av lite och fjärrvärmeverken raggar nu mer kunder, tror folk tänker att där har man också en mer garanti för värmeleverans gentemot värmepumpar som i dom flesta fall inte ger rätt kapacitet, kanske inte bara fel på produkterna här heller utan även en risk med borrhål samt brist på duktiga installatörer, kunskap mm. Pelletsen har ett merjobb.

Jo, man kan hålla på att jämföra i all evighet, jag har också bekanta som det fungerar bra för. Men som sagt, jag är för bioenergin, det är därför jag också är på ett pelletsforum, och diskuterar nog hellre pelletsteknologi än värmepumpar. Annars så skulle jag nog bytt bransch om jag inte gillade bioenergin.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev:Fel dimensionerade pumpar är det vartfall inte i detta fall,

Jo, man kan hålla på att jämföra i all evighet, jag har också bekanta som det fungerar bra för. Men som sagt, jag är för bioenergin, det är därför jag också är på ett pelletsforum, och diskuterar nog hellre pelletsteknologi än värmepumpar. Annars så skulle jag nog bytt bransch om jag inte gillade bioenergin.
Fel dimensionerade är dom om det inte är 100% täckning utan elpatron.

Visst kan man tjafsa om detta i oändlighet men jag vet faktiskt inte av nån VP anläggning som inte fungerat felfritt, Dom jag vet av är det väl igentligen bara min farbrors (fd rörkrökare med 46 år i yrket innan han installerade bergvärmen själv) o nu kompisen som byggt nytt som dimensionerat rätt övriga har för små pumpar o korta slingor/liten borra..
Anläggninarna (9st) har körts mellan 4-28 år utan problem vilket jag inte kan säga om dom som haft pellets/ved, Många skruvar som pajat o en 3 årig V35 som rostat sönder :shock:
Tur att Ctc stod för en ny panna anars hade det varit 8800:-/år i kostnad bara för pannan...

Jag är väldigt skepptisk till framtiden för pellets (va det inte tidigare) o många har lysnat o valt det men nu då priserna stiger o det börjar paja saker sviktar mitt samvete något särskillt då min fd janfire brände upp kompisens hus vilket inte är det ända huset, Har aldrig sett i tidningen att brandorsaken varit VP... :roll:
Sen när det ska vara ett "oberoende" forum så ger jag nog snarare rådet att ta en titt på vad man har för radiatorsystem vid ev byte av uppvärmning o sen ta sej en riktig funderare på vad man ska välja, En annan har ju inget ekonomiskt att vinna på att förespråka bioenergi jämfört med vissa "experter" på forumet..
Jag hoppas att dom som frågar får ett ärligt svar o inte nå skitsnack om att pellets fortfarande är billigaste uppvärmningen för det är det inte längre, Driftskostnaden är lägre för en optimerad VP än pellets/sol ja t.o.m ved/sol om man köper veden o räknar in sotningsavgifterna..
Ser man även till inköp/installationskostnaden för ett bioeldat sytem med solfångare blir det banne mej minst lika dyrt som bergvärme o jämfört med jordvärme är det då mycket dyrare.....

Bara för sotningesavgifterna får man 4000 kWh värme från en optimerad VP, Det är 20% för en normal villa som kräver 20000 kWh/år o då får man bara förbruka 2 ton pellets till de året om det kostar 2500:-/ton vilket inte går även om man har solfångare över hela taket på kåken så kommer det behövas minst 1 ton pellets...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Mig veteligt så finns det ingen bergvärmepump som ger 100% täckning.
Du får utgå ifrån att räkna på 90%, det är ren fakta som värmepumpbranschen kommit med själva.

Har kollegor som gör kalkyleringsprogram till olika ändamål och detta genom boverket och energimyndigheten, och dom räknar på 90% max på bergvärme. Resterande är producerat av elpatron som går in och stödkör. Det gör det även här nere där jag bor i mitten av Sverige.
Pelletseldning, Ved täcker ditt värmebehov helt utan el, men en pelletskamin som exempel ersätter ca 70% i en villa med direktel.

Jag har sotning tre gånger per år och betalar ca 900kr för detta, jag kan om jag vill även gå ner på två gånger men vill ha det bra underhållet.

André jag har heller inte påstått att en bergvärmepump inte är billigare än pellets, jag vill bara visa med mitt resonemang att detta är heller inga evighetsmaskiner och har man otur så kan även dessa produkter göra din plånbok tunn. I många hus lönar det sig heller inte att investera i en bergvärmeanläggning då husen har en liten area, du får inte igen pengarna. Jag får en pelletsanläggning här för 65000kr installerat och klart. Bergvärmen får jag betala runt 140- 150000kr för. Avskrivningen på pelletsanläggningen är ca 6 år.

Gör en kalkyl åt mig och visa mig att jag tjänar på detta, tänk också på att jag får dra till tre extra radiatorer för att detta skall fungera, sedan bör jag göra något åt ventilationen och skydda skorstenen, huset är från 1943 och är på 90 kvadrat boyta, min pelletsförbrukning är ca 3,7 ton per år.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Där ser man hur väl påläst om värmepumpar du är, Förr dimensionerade man bara till 60% av max behovet som sedan höjts till 90%
Men om huset behöver 10 kW som max o du sätter in en pump som ger 10,5-11 kW så klarar den max behovet, Så har då min farbror det o han har blockerat elpatron sen starten så den har aldrig varit i drift trots att det varit -34° där han bor....
Men som sagt då måste man ha en volymförstorare/acktank som minskar antalet start/stopp annars blir det väldigt många då det går snabbt att värma vattnet som är i radiatorkretsen 8-10° men med större volym så får den jobba en stund, Optimalt är 1 tim drift o 4 tim stopp då det är 0° ute..
Ivt t.ex skriver att man bör ha minst 10-15 min driftstid/start men då slits pumpen ut i förtid, Men det gör ju att dom får sälja pumpar..

Du hade då billig sotning, Här kostade det 427:- sist (okt) mot 400:- 6 månader tidigare... Blir intressant att se hur mycket brandskyddskontrollen kostar nu, Den gick på 830:- för 2 år sedan vilket gör 415:-/år då det ska göras vartannat år så det torde väl ökat till 900:- nu..
Iaf med nuvarande sotningsavgift o tidigare brandskyddsavg. blir det 1269:-/år här men den kanske du slipper annars ska du lägga 415:- till dina 900:-/år...

Här kommer man inte under 70000:- för en pelletsanläggning med veckoförråd, Ska man ha bulk så kostar det iaf närmare 20000:- till...

På din arbetsplats rekomenderar dom pellets för att det är billigare än VP i drift o i kombination med sol mycket billigare, Jo välkommen till verkligheten..
Pellets kommer i framtiden att ligga kanske 10-20 öre under elpriset vilket gör att det är billigare än direkt el, Blir intressant ändå att se vad som händer nu då lågkonjukturen närmar sej o sågverksindustrin tappar fart... Då det är samma bolag som tillverkar pellets/fjärrvärme o el (snart även etanol) så anar man ju vart åt det lutar...
Även ved är ju betydligt dyrare nu, Som en kompis sa att "man säljer ju inte under vad jag får för det som massaved" o det är 300-325:-/m3 nu..
Här kunde man köpa ved för 100-150:-/m3 för 4 år sedan...

Tja du har ju ett litet hus men o andra sidan behöver du mindre pump o borra men ändå klara dej med 100% täckning förutsatt att du inte har högtemp system, Pump o borra ca 85000:- + installation gör ca 100000:- (priserna här) sen måste du dra in 3 radiatorer i källaren á 5000:-/st..
Så runt 115-120000:- om du inte har 50 meter till berget förstås..
Borraren som va här i höstas sa att det igentligen ä billigare med bergvärme nu än tidigare då grejerna blivit bättre o det går snabbare att borra, För villor på 150-180 m2 kostar en bergvärmeanläggning 100-125000:- installerat o klart här uppe...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Kul att läsa olika folks intresse för Pellets och VP.
André skrev: Här kommer man inte under 70000:- för en pelletsanläggning med veckoförråd, Ska man ha bulk så kostar det iaf närmare 20000:- till...
Men det tycks märkligt att det skiljer så in i helvete i priser i vårt avlånga land.
Nu när jag köpte ny panna så hade min lokala VVS firma en kampanj på Focuspanna med Iwabobrännare för 45000:-
2000:- för veckoförråd. 6000:- för installation. Totalt 53000:-
André skrev: För villor på 150-180 m2 kostar en bergvärmeanläggning 100-125000:- installerat o klart här uppe...
Fruns arbetskamrat installerade i somras här nere i Skåne. Villa på 160m². De flesta installatörerna runt omkring ville ha runt 1000:- /m².
De betalade 160000:- för kalaset. Vet även fler som betalat där omkring 160 - 200 tusen i Skåne. Beror kanske en hel del på bergets beskaffenhet.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Byggsmén skrev:Kul att läsa olika folks intresse för Pellets och VP.
André skrev: Här kommer man inte under 70000:- för en pelletsanläggning med veckoförråd, Ska man ha bulk så kostar det iaf närmare 20000:- till...
Men det tycks märkligt att det skiljer så in i helvete i priser i vårt avlånga land.
Nu när jag köpte ny panna så hade min lokala VVS firma en kampanj på Focuspanna med Iwabobrännare för 45000:-
2000:- för veckoförråd. 6000:- för installation. Totalt 53000:-
André skrev: För villor på 150-180 m2 kostar en bergvärmeanläggning 100-125000:- installerat o klart här uppe...
Fruns arbetskamrat installerade i somras här nere i Skåne. Villa på 160m². De flesta installatörerna runt omkring ville ha runt 1000:- /m².
De betalade 160000:- för kalaset. Vet även fler som betalat där omkring 160 - 200 tusen i Skåne. Beror kanske en hel del på bergets beskaffenhet.
Det är det jag har försökt att förklara bara inte i denna tråd utan även i tidigare trådar att det sklijer sig ganska mycket åt vart man bor. I mitt fall skulle det inte vara lönsamt att investera i bervärme, då avbetalningen på detta blir så lång tid, och till en högre kostnad.
Dels så har jag för lite boarea. Det är när du kommer upp på högre boarea du kan börja tjäna pengar verkligen med en bergvärmepump.
Det är konstaterat sedan längre tillbaka att på mindre småhus är vinsten för låg. Ta med i beräkningen då att jag bor i den delen av landet du får betala som mest för pelletsen.

André, jag räknade på en jämförelsekalkyl redan 2004- 2005 mellan olika värmealternativ, man räknade redan då på uppskattade 90% verkningsgrad på en bergvärmepump (COP 3), 10% får du lägga på extra elförbrukning med stödkörning av en elpatron då pumpen inte räcker till. Idag kanske man räknar på ca 99% men ändå bara ett COP på 3 för att få en sådär något så när rätt beräkning, men du får då också räkna med att detta är på nybyggnation, med ett gammalt hus får du räkna med förluster, samt kostnader för åtgärder mm.

Beräkningen jag gjorde då hade resultatet att en bergvärmepump var ca 9500kr i driftkostnad och pellets i bulk 11600kr. Med en toppenmodern fullblodspanna för pellets så skiljer sig det då bara några hundralappar om man jämförde med verkningsgraden, men investeringskostnaden för dom båda skillde sig mindre, och det gör det än idag. Men det säljs även väldigt lite av dessa här i landet.

Du ser även här att det är fler som investerar i pelletsanläggningar till bra priser, se bara på ULMA:s alternativ. Pelletspanna och brännare för 45000kr Inkl moms ut till kunden.

Om du nu får så bra pris på en bergvärmeanläggning där du bor så, byt till detta när det är dags. Varför har du under åren haft så många pelletsbrännare när du verkar vara inställd på att bergvärmen är ett bättre alternativ där du bor? Eller är det något som du har upptäckt nu?

Varför tror du folk i mitt område väljer fjärrvärme och pellets före bergvärmepumpar? Därför att man räknar på kostnaden! År 2000 fick du bergvärme här nere för 110-115000kr, idag är den kostnaden varierande på utrustning samt borrdjup på ca 160-200000kr. Fjärrvärmen 50000kr, pelletpanna med brännare mellan 55- 120 000kr beroende på alternativ.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Karla: Menar du att man hos dig väljer pellets vid nybyggnation?

Jag vet av 13 nybyggen runt umeå och ingen har valt pellets. Fjärrvärme toppar såklart men där den inte finns så är det bergvärme som gäller eller möjligen L/V. Har heller inte sätt något om att småhustillverkare har pellets som ett uppvärmningsallternativ. Framförallt var det kvadratmeterkostnaden som drog iväg om jag fattade det rätt. Pellets är här bara ett allternativ för oss med befintligt pannrum där kostnaden redan är tagen för pannrum och skorsten.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Jag kan räkna upp minst 6 st nybyggnationer här i Norra Skåne som har någon form av bioenergianläggning.
Jag är inte förespråkare av något alternativ pga att jag är för dåligt insatt i ämnet. Men att placeringen i vårt avlånga land har betydelse måste ju vara en orsak.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Byggsmén skrev:Jag kan räkna upp minst 6 st nybyggnationer här i Norra Skåne som har någon form av bioenergianläggning.
Jag är inte förespråkare av något alternativ pga att jag är för dåligt insatt i ämnet. Men att placeringen i vårt avlånga land har betydelse måste ju vara en orsak.
Borde ju rimligen vara bättre med bioenergi ju längre norrut du kommer då vi behöver mera energi för uppvärmning. Dessutom har vi i regel billigare installationer och billigare pellets. Men jag är också för dåligt insatt.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Liten fundering till!Finns det nån ny panna eller v/p anläggning eller någon värme anläggning i sig. som har elbackupp? eller nån dyligt batteribackup som standard ,om det skulle bli längre strömavbrott som det nu händer titt som tätt i orkanernas tidevarv (och värre lär det ju bli framöver) Ja som sköter både panna brännare ,,,,pump? Man är ju glad att man har en kamin att värma huset med och att koka sitt kaffe
:)
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Fredde skrev:
Byggsmén skrev:Jag kan räkna upp minst 6 st nybyggnationer här i Norra Skåne som har någon form av bioenergianläggning.
Borde ju rimligen vara bättre med bioenergi ju längre norrut du kommer då vi behöver mera energi för uppvärmning. Dessutom har vi i regel billigare installationer och billigare pellets. Men jag är också för dåligt insatt.
Billigare installationer kan jag ju inte hålla med om när man läser tidigare inlägg.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

ronald skrev:Liten fundering till!Finns det nån ny panna eller v/p anläggning eller någon värme anläggning i sig. som har elbackupp? eller nån dyligt batteribackup som standard ,om det skulle bli längre strömavbrott som det nu händer titt som tätt i orkanernas tidevarv (och värre lär det ju bli framöver) Ja som sköter både panna brännare ,,,,pump? Man är ju glad att man har en kamin att värma huset med och att koka sitt kaffe
Mvh ronald
Infraheat 2000, uppenbarligen. Såg nyss i en annan tråd att den har 12V elsystem och därmed klarar sig utan nätström någon dag.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

ronald skrev:Liten fundering till!Finns det nån ny panna eller v/p anläggning eller någon värme anläggning i sig. som har elbackupp? eller nån dyligt batteribackup som standard ,om det skulle bli längre strömavbrott som det nu händer titt som tätt i orkanernas tidevarv (och värre lär det ju bli framöver) Ja som sköter både panna brännare ,,,,pump? Man är ju glad att man har en kamin att värma huset med och att koka sitt kaffe
Mvh ronald
Vet inte om det finns integrerat i nya anläggningar, men det är ju lätt ordnat vid installation.
Fast batteri lämpar sig inte så bra för långa tider, det blir hiskligt dyrt. Själv planerar jag att komplettera min anläggning med ett 1-fas reservkraftintag som jag kan koppla bensin/dieselgenerator till.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Fredde skrev:Karla: Menar du att man hos dig väljer pellets vid nybyggnation?

Jag vet av 13 nybyggen runt umeå och ingen har valt pellets. Fjärrvärme toppar såklart men där den inte finns så är det bergvärme som gäller eller möjligen L/V. Har heller inte sätt något om att småhustillverkare har pellets som ett uppvärmningsallternativ. Framförallt var det kvadratmeterkostnaden som drog iväg om jag fattade det rätt. Pellets är här bara ett allternativ för oss med befintligt pannrum där kostnaden redan är tagen för pannrum och skorsten.
Nej, självklart inte, det beror väl på förutsättningarna på hus, men visst förekommer bioenergi i nybyggen, och även fjärrvärmenät om det byggs på större områden, eller finns tillgängligt sedan tidigare om du som exempel bygger på äldre bostadsområden där mark finns. Hört att det finns även dom som satsar på nya vedpannor, med tekniktank och solpaneler. Vissa slår även på stort och satsar på dyra pelletspannor.

Konstigt egentligen, för uppåt i landet har ni ju bättre priser på pelletsen, om man skall jämföra mot mellansverige.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Byggsmén skrev:
Billigare installationer kan jag ju inte hålla med om när man läser tidigare inlägg.
Du har fått bland dom billigaste jag sett (utom min egen då som gick på 3900:- 2004) det är ofta det har varit prat om offerter på en arbetskostnad i södra sverige på 40000:- för att endast varit byte från oljepanna till pelletspanna vilket ska vara gjort på 1 dag o en rörmockare..
Inte som vissa fått angett, 2 man i 5 dagar... :shock:
Skulle kostat 2000:- om ja bara bytt panna o inte installerat acktank, Alla rör, avstängningar o kopplingar betalade jag 13000:-

Sen går väl inte en Iwabo o fucus panna jämföra med berg/jordvärme heller utan då ska man ha en helautomatisk panna med bulkförråd o då kostar det inte några 53000:- :wink:

Sen är det då första gången som jag hört att bergvärme installationen beror på hur många m2 huset är.. :?

Här kostar det 600:-/meter att borra ner till berg (vilket i skåne kan va upp till 70 meter) o 210:-/m ner till 100 meter o 240 djupare än 100 meter.. Så hålets kostnad beror till största delen på hur långt det är till berg o därför är det många som lägger jordvärme i skåne...
Skriv svar