ctc1100 pinnbult
-
- Späd planta
ctc1100 pinnbult
Har en ctc 1100 med en vking bio. För en tid sedan när jag skulle sota urpannan, så drog jag av en av pinnbultaran som brännaren sitter fast
på. Ringde min lokale rör firma för att fråga hur jag skulle göra. Fick till svar att man kunde sätt dit en slags förlängnings skruv. Frågade om de kunde göra det. Det kostade 900 spänn. Skulle ha gjort det själv. Nu undrar jag om ramen som pinnbultarna sitter fast i finns att få tag på?
på. Ringde min lokale rör firma för att fråga hur jag skulle göra. Fick till svar att man kunde sätt dit en slags förlängnings skruv. Frågade om de kunde göra det. Det kostade 900 spänn. Skulle ha gjort det själv. Nu undrar jag om ramen som pinnbultarna sitter fast i finns att få tag på?
ctc1100 med vikingbio
Var sitter pinnbulten?Sticker det ut nåt,så det går att sätta dubbla muttrar?Går det att borra ur det som blev kvar?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Späd planta
Vad menar du för ram?Är det den silvriga som pilen markerar på eller är det nån innanför, mot pannan?Är det den silvriga,så är det bara att ta loss den och slipa bort pinnbulten på baksidan,om den är svetsad där.Kapa till en gängstång och svetsa igen.
Pelletseldare sen -00
Bulten håller fast den silvriga ramen som är på bilden och det sitter en sådan bult på vänster sida samt en på höger sida som är på bilden.
Denna bult sitter till synes fastsvetsad i pannan och därav problemet med att byta den om den går av, är dock inte säker på om den verkligen sitter fast i pannan eller i något som går att byta.
Då jag inte är hemma så kan jag inte undersöka saken vidare tyvär...
Denna bult sitter till synes fastsvetsad i pannan och därav problemet med att byta den om den går av, är dock inte säker på om den verkligen sitter fast i pannan eller i något som går att byta.
Då jag inte är hemma så kan jag inte undersöka saken vidare tyvär...
deleted
Bulten är tydligen svetsad i pannkroppen och det är svårt att komma åt att byta. Hade också något med stålkvaliteter att göra som försvårade, minns inte vad det var. En av mina bultar gick av i vintras. Dock var stumpen tillräckligt lång att det går att få på muttern precis. Montören hade varit våldsam och gängen kärvade. Under lång tid gick muttrarna ganska trögt och tillslut brast bulten. Droppar nu ett par droppar olja på dessa med jämna mellanrum så att muttrarna glider bättre och det blir mindre belastning på pinnbulten. Hoppas att det kan vara ett tips för andra.
CTC1100-99 + Viking Bio med Tigex dragregulator och Mafa mini. 80 mm insatsrör.
80+80 kvm byggt -54
80+80 kvm byggt -54