Värmebaronen Viking Bio och innerrör

Skriv svar
Ante
Gallringsobjekt

Värmebaronen Viking Bio och innerrör

Inlägg av Ante »

Har hört rykten om att Värmebaronens innerrör kollapsar/ deformeras efter en tid. Tydligen tål stålet inte riktigt den temperatur som kan uppstå i vissa installationer.
Är det någon i detta avlånga land som har erfarenheter av detta och vad säger isåfall Värmebaronen beträffande garantier osv?
Jag har själv inte sett något men man funderar ju...........
Nibe City & Värmebaronens Viking Bio
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Händer detta så är brännaren felaktigt installerad. Det är ett problem som uppkommer med brännare med luftkylda brännarrör (t ex Viking Bio, PellX och KMP) när elinstallationen är felaktig.
Dessa brännare ska alltid ha spänning, alltså - inte enbart när termostaten på pannan slår till. Är de enbart inkopplade på pannans termostat så stängs strömmen till brännaren direkt när pannan uppnått inställd temperatur. Det innebär att avsvalningsfasen med den viktiga avkylningen av brännarröret aldrig startar.
Så kan det bli när det är klåpare som installerar brännaren!
Ante
Gallringsobjekt

Innerrör

Inlägg av Ante »

Hm......klåpare vet jag inte. Jag skrev aldrig att de inte hade ständig ström och därmed inte kunde elda ned som avsett. Instruktionsboken är väldigt tydlig på detta och min fråga var om någon hade råkat ut för deformerade rör, inte om ifall en felaktigt installerad brännare går sönder.
En felaktigt installerad brännare omfattas inte av garanti och därme skulle både min fråga och ett ettrigt svar om "klåpare" vara ganska ointressant.
Nibe City & Värmebaronens Viking Bio
Skriv svar