Brännaren stannade pellet i och under brännkoppen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
LW
Prima virke

Brännaren stannade pellet i och under brännkoppen

Inlägg av LW »

Hej
Har nu kört med pellets och en janfire Flex A sen i Juni 2007 utan minsta missöde och är mycket nöjd.
Men i torsdags var det dags. Blinkande röda lampor som enligt instuktionsboken kunnde bero på att tändspiralen var trasig. Det låg obrunnen pellets i brännkoppen men även under brännkoppen och runt spiralen. Min stora fråga och fundering är hur dom pelltskorna har kommit dit. Jag har kommit fram till tre anledningar

1. Jag har lyckats sätta in brännkoppen fel så det har ramlat ner pellets under brännkoppen och till slut satt stopp för allt.

2. Det har krypit sig in spån mellan den bakre kanten på brännkoppen och den klack som den vilar på och sen till slut släppt ner pellets

3. Något med att elspiralen inte tänd ordentligt. Som kan bero på fuktig eller dålig pellets.

Jag tog bort all obrunnen pellets ur koppen och dessutom den som hade ramlat ner under koppen samt gjorde ordentligt rent. Testade att köra igen och det var inga problem. Brännaren har funkat smärtfritt sen tre dagar sen det lilla missödet. Den lilla insidenten var den första på 8 månader. Vad kan det bero på? Ska fixa en tändspiral och ha i reserv. Vad det svårt att byta ut den? Är det något som annars går på garantin?

Har ni andra elspiraler på lager?
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag röstar på alternativ 1 :)
Det är lätt att missa att plåten inte fallit riktigt på plats i bakkant.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

jo med all säkerhet alternativ 1.
elspiralen är jättelätt att byta, 2 muttrar och 2 kabelskor!!
men det är som du säger bra att ha en i reserv. nu har du ju
den blåa flex a som går att köra utan elspiral, för de med den
gula flex a är ju en reserv ett måste om man inte vill köra på
el eller frysa! :D
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
LW
Prima virke

Byte elsprial

Inlägg av LW »

Hej
Såg en instruktionsvideo på ved-pellets angående byte av elspiral. Det såg förhållandevis lätt ut att byta sprialen. Dock hade de en massa elekroniska inställningar. Har ni tagir hänsyn till det eller har ni bara bytt spiralen och kört på?

Vad gäller när man har garanti?
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Skriv svar