Överbevisad

Gurr_a
Ungskog

Överbevisad

Inlägg av Gurr_a »

Nu är jag överbevisad av att rökgastemperatur sjunker vid nysotad panna.
Tidigare hade jag 210 gr RG vid pellets och efter sotning av pannväggar och rökgasvägar kom jag ner till 140 gr RG helt otroligt!
Nu blir det sotning varje månad.

Förbrukar 20 m3 ved och 1900 kg pellets 2007
Gustavsberg 822 dubbelpanna ved/pellets -67
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Håll koll på rökgastempen istället, när den går upp är det dags att sota.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Man brukar väll ha som riktnärke att sota när det stigit 50 grader?
Jag sotar varje vecka eftersom jag är snål.
deleted
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Jag vet inte vad man brukar säga men jag sotar också en gång i veckan av den enkla anledningen att det blir lättast att hålla reda på det om man gör det varje helg. Mitt veckoförråd rymmer ca 15-20 säckar och börjar det ta slut så är det ändå hög tid att aska ur. På sommaren blir det kanske en gång i månaden ... knappt.

Min röktemp ökar ca 20 grader första dygnet och sedan kanske 10 grader till resten av veckan. Jag har sett en tumregel här på forumet som angav hur mycket sämre verkningsgrad man fick för varje grads ökning av röktempen men jag hittar det inte nu. Någon annan kanske?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Danne82 skrev: Jag sotar varje vecka eftersom jag är snål.
Ofan gör du den på skorsten oxå, då har du starka ben att klättra på stegen upp till tak varje vecka haha :lol: skäm åsido

Jag gör det varje vecka även turbulator och 1 gång i månad vid utgångs rökkanal. Min rökgastemp, påverkar inte så mycket utan det märkte jag skillnad när man sotar i skorsten kan visa sjunka grader. Jag har sotat 2 ggr själv förra året och sotare var gjorde här en ggr sedan februari -07 och jag gjorde i maj och oktober. Och har inte fått någon kallelse från sotare sedan febr. -07. Vilken han brukar gör det 2-3 ggr per år. Eftersom han sade att jag gjorde bra, fin och ren sist så kanske han litar på mig eller vad vet jag inte varför. Kanske ny regler om jag har missat läst information.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manin skrev:
Min rökgastemp, påverkar inte så mycket utan det märkte jag skillnad när man sotar i skorsten kan visa sjunka grader. Jag har sotat 2 ggr själv förra året och sotare var gjorde här en ggr sedan februari -07 och jag gjorde i maj och oktober. Och har inte fått någon kallelse från sotare sedan febr. -07. Vilken han brukar gör det 2-3 ggr per år. Eftersom han sade att jag gjorde bra, fin och ren sist så kanske han litar på mig eller vad vet jag inte varför. Kanske ny regler om jag har missat läst information.
Igentligen borde snarare tempen öka med bättre drag i pipan om inte dragbegränsare finns annars så är det i pannan det gör skillnaden..

Sotaren kanske det räcker med 1 gång/år hos dej då du är noga, Här tycker sotaren oxå att det skulle räcka med de men inte sotarmästaren.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Sotaren kanske det räcker med 1 gång/år hos dej då du är noga, Här tycker sotaren oxå att det skulle räcka med de men inte sotarmästaren.. :?
SRVFS 2005:9 skrev: Frist:1-2 ggr/år
Avser pannor där eldning sker med träpellets eller annat från
sotbildningssynpunkt motsvarande bränsle och där
eldningsapparaten är speciellt konstruerad för effektiv
förbränning av bränslet.
− Fristen 1 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +5 ºC eller högre.
http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Så hemma hos mig där vi hade en årstemp på ca 7 grader förra året så räcker det med en sotning om året?
Detta är nån typ av lag som jag kan stödja mig på när sotaren vill våldta min skorsten med tre månaders mellanrum?
deleted
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Danne82
uppfyller din panna detta
Shakespeare skrev:
SRVFS 2005:9 skrev: Frist:1-2 ggr/år
Avser pannor där eldningsapparaten är speciellt konstruerad för effektiv förbränning av bränslet.
http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf
för det kommer de att använda som argument.
Min panna uppfyller inte detta.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Nej, men brännare är ju det som bränner inte pannan?
deleted
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Danne81,
Hör med kommunen, det är de som bestämmer. Det jag lärde mig på sotasjälvkursen var att räddningsverkets frister är minimifrister och kommunen kan bestämma om tätare sotningar. Sedan kanske sotaren kan göra den tolkningen som kenhje påpekade???
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Vad händer om man inte sotar mer än 1 gång per år?
Får man böter eller nått sånt då?
deleted
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Och vad gäller husförsäkringar om det händer. Kanske försäkringar gäller bara brandskyddskontroll att godkänna och spelar inte roll hur ofta sotaren göra under två år. Om jag minns rätt att brandskyddskontroll gör varandra år?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Danne82 skrev:Nej, men brännare är ju det som bränner inte pannan?
Håller med men

Frågan är hur kommuner och räddningstjänster tolkar eller inte tolkar föreskriften och om de överlåtit åt sotarn att göra tolkningen.
Eldningsapparat - vad är det? en brännare utan panna eller sitter den i en panna?
Sitter den i en panna blir ju pannan en del av eldningsapparaten. Pannan påverkar i hög grad förbränningen.

Sitter den inte i en panna..., brännare är speciellt konstruerade för pelletseldning, okey kanske inte alla men nästan.
Så varför finns detta med i föreskriften.

Enligt SRVs definition skulle man kunna tolka att det är enbart brännaren som menas.

Skulle varit bra med en tydligare skrivelse där det inte ges möjlighet för olika tolkning för idag sitter det ett antal politiker tillsammans med räddningstjänster i vårt land och tolkar föreskrifterna olika och en del överlåter åt sotarn att göra en del tolkning.

Hos oss har de några gånger tolkat att vi behöver sotning 1 ggr/år men nu är det 2 ggr/år som gäller.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Grejen med att jag frågar är att det inte är sotat hemma hos mig på nästan 10 månader för att när sotarn skulle komma förra gången så hade ingen tid att vara hemma så jag avbokade den tiden sen dess har inte hört av sig på något sätt alls och jg börjar undra vad som sker nu.

Har kikar ner i pipan med en ficklampa och den är helt ren så långt ner man kan se.
deleted
Skriv svar