Erfarenhetsuppsamling av att skruva pellets
Erfarenhetsuppsamling av att skruva pellets
Bakgrund
I detta forum får man uppfattningen att en del får väldiga problem med att skruva fram pelletsen till brännaren medan andra inte har några problem. Det kan vara så att det har med valet av skruv och eller installationslösningen. Vi är nu så många som skruvar pellets att en sammanställning av typ av skruv(ar), installation och de problem man haft borde vara till gagn för de nya som vågar sig på en skruvinstallation.
Jag har inga kopplingar till någon leverantör eller försöker övertyga någon om hur man bygger transportsystem utan lämnar bara mina erfarenheter och funderingar.
Bondläppens skruvsystem
Skruvsystem
Jag har pellistore + flexskruv. Pellistoren har sin plåtskruv, denna skruvar till ett mellanförråd. Därifrån har jag flexskruv (köpt från janfire) som har ett rör som är i hård plast, liknar närmast ett avloppsrör och går således ej att böja. Flexskruven första del från inloppet går i 45 grader mot taket och efter en böj, radie 2 meter, fortsätter skruven i taket till pannrummet. Total längd på flexskruven är sex meter. Notera att flexskruvens första del från inloppet har den största stigningen av alla andra delar av skruven. Flexskruven har en motor på 370W, vartal 120 varv/minut, rörytterdiameter ca 90mm och detta skruvar 1,9 liter/min.
Fundering
Ovetenskapligt påstår (tror) jag att en lutande skruv transporterar mindre än en horisontell, är första delen horisontell och att man sedan gör en stigning av transportskruven kan det få till följd att materialet packas i böjen. Är detta sant, är olämplig installationslösning att ha en flexskruv horisontellt i sitt pelletsförråd och sedan utanför förrådet ha en stigning av skruven.
Erfarenheter
Jag har skruvat totalt 15 ton pellets, aldrig gjort annat än bara fyllt ny pellets när det varit slut. Med andra ord jag har inte haft något problem.
Hoppas andra nu kan fylla på med sina lösningar och erfarenheter för att det på sikt kan gagna någon framtida pelletsbyggare.
I detta forum får man uppfattningen att en del får väldiga problem med att skruva fram pelletsen till brännaren medan andra inte har några problem. Det kan vara så att det har med valet av skruv och eller installationslösningen. Vi är nu så många som skruvar pellets att en sammanställning av typ av skruv(ar), installation och de problem man haft borde vara till gagn för de nya som vågar sig på en skruvinstallation.
Jag har inga kopplingar till någon leverantör eller försöker övertyga någon om hur man bygger transportsystem utan lämnar bara mina erfarenheter och funderingar.
Bondläppens skruvsystem
Skruvsystem
Jag har pellistore + flexskruv. Pellistoren har sin plåtskruv, denna skruvar till ett mellanförråd. Därifrån har jag flexskruv (köpt från janfire) som har ett rör som är i hård plast, liknar närmast ett avloppsrör och går således ej att böja. Flexskruven första del från inloppet går i 45 grader mot taket och efter en böj, radie 2 meter, fortsätter skruven i taket till pannrummet. Total längd på flexskruven är sex meter. Notera att flexskruvens första del från inloppet har den största stigningen av alla andra delar av skruven. Flexskruven har en motor på 370W, vartal 120 varv/minut, rörytterdiameter ca 90mm och detta skruvar 1,9 liter/min.
Fundering
Ovetenskapligt påstår (tror) jag att en lutande skruv transporterar mindre än en horisontell, är första delen horisontell och att man sedan gör en stigning av transportskruven kan det få till följd att materialet packas i böjen. Är detta sant, är olämplig installationslösning att ha en flexskruv horisontellt i sitt pelletsförråd och sedan utanför förrådet ha en stigning av skruven.
Erfarenheter
Jag har skruvat totalt 15 ton pellets, aldrig gjort annat än bara fyllt ny pellets när det varit slut. Med andra ord jag har inte haft något problem.
Hoppas andra nu kan fylla på med sina lösningar och erfarenheter för att det på sikt kan gagna någon framtida pelletsbyggare.
Pelletsanläggning driftsatt hösten 2006.
Janfires panna + NH brännare + pellstore + flexskruv + extern varmvattenberedare (värms från pannvattnet). Pelletsförbrukning 10 ton/år kör barkpellets.
Janfires panna + NH brännare + pellstore + flexskruv + extern varmvattenberedare (värms från pannvattnet). Pelletsförbrukning 10 ton/år kör barkpellets.
Jag använder Roslagsbrännarens egen skruv (110mm stålrör, skruv utan kärna) och har kört i 1.5 år nu utan några som helst problem, funkar i alla väder, den verkar inte heller vara så känslig för vinkeln.
Jag tycker nog att det mest verkar vara dessa eländiga flexskruvar som ställer till elände så om möjligt kan det nog vara bra att undvika dessa.
Ett annat problem är nog förråden och inte skruvarna, det samlas spån längst ner i förrådet så att skruven får problem med att mata fram rätt mängd pellets.
I mitt eget fall så använder jag en helt vanlig regnvattentunna och har egentligen inga problem med spån där, det samlas en hel del spån i botten på tunnan men det verkar inte påverka skruven.
Jag tycker nog att det mest verkar vara dessa eländiga flexskruvar som ställer till elände så om möjligt kan det nog vara bra att undvika dessa.
Ett annat problem är nog förråden och inte skruvarna, det samlas spån längst ner i förrådet så att skruven får problem med att mata fram rätt mängd pellets.
I mitt eget fall så använder jag en helt vanlig regnvattentunna och har egentligen inga problem med spån där, det samlas en hel del spån i botten på tunnan men det verkar inte påverka skruven.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag kör med vanlig Mafa-skruv, och fick följande råd av min installatör inför bygge av bulkförråd:
- intag i en punkt, förrådet ska alltså vara konformat i botten
- undvik böjar
Jag höll mig till det och har aldrig haft några som helst problem. Det är nog ingen nackdel att jag dessutom har en kort skruv försedd med en rejäl motor.
- intag i en punkt, förrådet ska alltså vara konformat i botten
- undvik böjar
Jag höll mig till det och har aldrig haft några som helst problem. Det är nog ingen nackdel att jag dessutom har en kort skruv försedd med en rejäl motor.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Jag kör också med en MAFA-Skruv som är 6m varav ca 3m är i förrådet.
Jag har 4 intag på skruven 3 av dom har spjäll som jag öppnar efter hand som pelletsen tar slut. Jag har inte haft några som helst problem med skruven. Jag har endast en liten böj inne i pannrummet som gör att skruven går upp till taket ca 50cm.
Skruvhastigheten är 6,3 varv/min.
Jag har 4 intag på skruven 3 av dom har spjäll som jag öppnar efter hand som pelletsen tar slut. Jag har inte haft några som helst problem med skruven. Jag har endast en liten böj inne i pannrummet som gör att skruven går upp till taket ca 50cm.
Skruvhastigheten är 6,3 varv/min.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Min flexiskruv är ca 5,5 meter med en 90 graders böj. Jag tror det stora problemet med dessa skruvar är böjar och stigningar, speciellt om man kombinerar dessa (alltså svänger och stiger med samma böj). Raka skruvar med låg lutning funkar nog fint men hela vitsen med flexiskruv är ju möjlighet till böjar. Ska man ha en vanlig rak skruv finns det ju massor att välja på.
Jag har nu byggt om efter spiralbrott. Nu har jag en långa svag lutning uppåt i 3,5 meter, därefter 90 graaders böj utan lutning direkt till brännaren. 5 ton pellets i förrådet i tisdags och än så länge funkar det fint. Har dessutom endas 1 inmatningshål öppet.
Jag har nu byggt om efter spiralbrott. Nu har jag en långa svag lutning uppåt i 3,5 meter, därefter 90 graaders böj utan lutning direkt till brännaren. 5 ton pellets i förrådet i tisdags och än så länge funkar det fint. Har dessutom endas 1 inmatningshål öppet.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
Oftast ligger problemet med att skruvinloppen är gjorda på ett sätt så att skruven tar direkt in för mycket pellets i skruven. Skruven fylls till max och pelletsen snurrar med runt och mals sönder till spån som ökar friktionen. Till slut så packas detta i skarvar och böjar och spricker inte höljet så drar man av spiralen. Den som får en flexskruv att gå en längre period har nog med rena turen gjort ett rätt inloppshål eller placerat skruven så att pelletsen doseras in på ett jämt flöde som inte packar skruven. Längden har väl också en betydelse, samt stigning.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Du skulle igentligen haft 2 skruvar, Använda den du har nu bara så det kommer ut ur förrådet o sen en kärnskruv (janfire) upp till brännaren..Fredde skrev:Min flexiskruv är ca 5,5 meter med en 90 graders böj. Jag tror det stora problemet med dessa skruvar är böjar och stigningar, speciellt om man kombinerar dessa (alltså svänger och stiger med samma böj). Raka skruvar med låg lutning funkar nog fint men hela vitsen med flexiskruv är ju möjlighet till böjar. Ska man ha en vanlig rak skruv finns det ju massor att välja på.
Jag har nu byggt om efter spiralbrott. Nu har jag en långa svag lutning uppåt i 3,5 meter, därefter 90 graaders böj utan lutning direkt till brännaren. 5 ton pellets i förrådet i tisdags och än så länge funkar det fint. Har dessutom endas 1 inmatningshål öppet.
Ett hål i golvet utanför förrådet under förrådsskruven med nivå givare när den ska starta..
Det som är konstigt är att jag har det lika som hos dej men att den är brantare hos mej...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Erfarenhetsuppsamling av att skruva pellets
Tror du har helt rätt där..Bondläpp skrev: Fundering
Ovetenskapligt påstår (tror) jag att en lutande skruv transporterar mindre än en horisontell, är första delen horisontell och att man sedan gör en stigning av transportskruven kan det få till följd att materialet packas i böjen. Är detta sant, är olämplig installationslösning att ha en flexskruv horisontellt i sitt pelletsförråd och sedan utanför förrådet ha en stigning av skruven.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag monterade ihop en skruv tillsammans med "min installatör" hos en granne.
Den var horisontal unnder förrådet och hade sedan en 45 grader upp mot pannrumet.
I den horisontala delen lade han in ett rör i centrum av skruven som följde med runt. Detta rör gjorde att det inte rymdes lika mycket pellets där, Efter kröken rymnde röret betydligt mer.
Denna installatione har gått bra nu i två år.
Den var horisontal unnder förrådet och hade sedan en 45 grader upp mot pannrumet.
I den horisontala delen lade han in ett rör i centrum av skruven som följde med runt. Detta rör gjorde att det inte rymdes lika mycket pellets där, Efter kröken rymnde röret betydligt mer.
Denna installatione har gått bra nu i två år.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Har tidigare haft Pelex
Har byggt om lite nu och det ser ut att funka bra, än så länge.André skrev:Du skulle igentligen haft 2 skruvar, Använda den du har nu bara så det kommer ut ur förrådet o sen en kärnskruv (janfire) upp till brännaren..Fredde skrev:Min flexiskruv är ca 5,5 meter med en 90 graders böj. Jag tror det stora problemet med dessa skruvar är böjar och stigningar, speciellt om man kombinerar dessa (alltså svänger och stiger med samma böj). Raka skruvar med låg lutning funkar nog fint men hela vitsen med flexiskruv är ju möjlighet till böjar. Ska man ha en vanlig rak skruv finns det ju massor att välja på.
Jag har nu byggt om efter spiralbrott. Nu har jag en långa svag lutning uppåt i 3,5 meter, därefter 90 graaders böj utan lutning direkt till brännaren. 5 ton pellets i förrådet i tisdags och än så länge funkar det fint. Har dessutom endas 1 inmatningshål öppet.
Ett hål i golvet utanför förrådet under förrådsskruven med nivå givare när den ska starta..
Det som är konstigt är att jag har det lika som hos dej men att den är brantare hos mej...


CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Så är det gjort här oxå, Det blir 3 år nu i feb -08 o har förbrukat ca 12-13 ton pellets då..KVP skrev: I den horisontala delen lade han in ett rör i centrum av skruven som följde med runt. Detta rör gjorde att det inte rymdes lika mycket pellets där, Efter kröken rymnde röret betydligt mer.
Denna installatione har gått bra nu i två år.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Ok det låter bra att de funkar fint, Hoppas de håller i sej bara..Fredde skrev:
Har byggt om lite nu och det ser ut att funka bra, än så länge.Du får väl titta förbi och ta en kaffe om du har vägarna förbi. Fick 5 ton i förrådet i tisdags, blev helt fullt i förrådet. Verkar som pelletsen ökat i volym.

Jag va ut o testade en bil o vände hos dej här om veckan men då va ingen hemma, Såg då väldigt lungt ut iaf..

Men åker jag förbi igen så ska jag känna på dörren el om det luktar kaffe då kommer jag in...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 588
- Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
- Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
- Kontakt:
Erfarenhet av skruvsystem till Matene a.s (skrivit av mej som jobbar där):
Denna system baseras på skruvar kopplad i serie med direkt övergång från en skruv till nästa, alla skruvar har mekanisk momentskydd, termisk skydd och elektrisk skydd.
Den första skruven i systemen är bottenskruven (doserskruv). Den ligger horisontellt i förrådet och kan ha 1-5 inlopp med alla inlopp i funktion samtidigt. Bottenskruven doserer pellets in i en direktkopplad vertikal skruv som tar pellets upp till takhöjd. Från denna kan man antigen koppla på en fallschaktslang eller en takskruv som tar pellets vidare till brännaren.
Erfarenhet med bottenskruv är att denna måste konstrueras så att doseringen blir nogrann och att den går lätt, dvs. en mycket liten motor skall kunne dra skruven. Den skall dra ca. 1-3 Watt, då funkar den bra. Det är altså inte nödvändigt här med en motor på 370 Watt.
Karla1: Är detta din erfarenhet efter ombyggning av ditt villaförråd?
Erfarenhet med vertikal skruv är att denna går jämnt och lätt oavsätt spånmängd. Den drar 2-4 Watt. En fördel med vertikal skruv är att den kan seriekopplas med bottenskruv och takskruv utan att det blir variationer i kapacitet.
Takskruv är den enklaste komponenten och den jobbar som bäst om fyllning i skruven ligger på 10-15 prosent. Den drar under 1 Watt med en skruvlängd på 2 meter.
Jag har byggat skruvar i stål och plast. Min erfarenhet är att plast ger mindre friktion än stål och detta är viktigt om man skall köra dosering i skruvar, dvs. att vinkeln som pellets ligger i skruven blir låg. Rätt fyllning och material av plast ger liten vortex (rotation av massan i skruven). Om vortex ökar, så vill fyllningen öka och då ger detta spånbildning och stora friktionskrafter.
Jag tror inte att man kan seriekoppla en horisontell skruv med en lutande skruv på mer än 15 grader utan att man får tidvis stora moment på skruv. Man måste då göra som Janfire, dvs. et lite mellanförråd m/nivågivere mellan skruvorna. TJ: Hur är din erfarenhet här? Funkar det fortfarande hos dej utan mellanförråd på dit nya mycket fina förråd?
När det gäller flexskruvar så tror jag att 90mm skruvdiameter är vesäntligt bättre än 75mm fast jag tror inte att dessa skruvar kommer att säljas i större volym då stora problem kan uppstå över tid. 90mm skruvar har blivit använd inom lantbruk men 75mm är en ogynnsam nedskalering av dessa lantbrukskruvar till villor.
Min erfarenhet är att ju större motor som sitter på en skruv, ju större är chansen för att skruven kan göra stor skada på skruven om nånting går fel.
Denna system baseras på skruvar kopplad i serie med direkt övergång från en skruv till nästa, alla skruvar har mekanisk momentskydd, termisk skydd och elektrisk skydd.
Den första skruven i systemen är bottenskruven (doserskruv). Den ligger horisontellt i förrådet och kan ha 1-5 inlopp med alla inlopp i funktion samtidigt. Bottenskruven doserer pellets in i en direktkopplad vertikal skruv som tar pellets upp till takhöjd. Från denna kan man antigen koppla på en fallschaktslang eller en takskruv som tar pellets vidare till brännaren.
Erfarenhet med bottenskruv är att denna måste konstrueras så att doseringen blir nogrann och att den går lätt, dvs. en mycket liten motor skall kunne dra skruven. Den skall dra ca. 1-3 Watt, då funkar den bra. Det är altså inte nödvändigt här med en motor på 370 Watt.
Karla1: Är detta din erfarenhet efter ombyggning av ditt villaförråd?
Erfarenhet med vertikal skruv är att denna går jämnt och lätt oavsätt spånmängd. Den drar 2-4 Watt. En fördel med vertikal skruv är att den kan seriekopplas med bottenskruv och takskruv utan att det blir variationer i kapacitet.
Takskruv är den enklaste komponenten och den jobbar som bäst om fyllning i skruven ligger på 10-15 prosent. Den drar under 1 Watt med en skruvlängd på 2 meter.
Jag har byggat skruvar i stål och plast. Min erfarenhet är att plast ger mindre friktion än stål och detta är viktigt om man skall köra dosering i skruvar, dvs. att vinkeln som pellets ligger i skruven blir låg. Rätt fyllning och material av plast ger liten vortex (rotation av massan i skruven). Om vortex ökar, så vill fyllningen öka och då ger detta spånbildning och stora friktionskrafter.
Jag tror inte att man kan seriekoppla en horisontell skruv med en lutande skruv på mer än 15 grader utan att man får tidvis stora moment på skruv. Man måste då göra som Janfire, dvs. et lite mellanförråd m/nivågivere mellan skruvorna. TJ: Hur är din erfarenhet här? Funkar det fortfarande hos dej utan mellanförråd på dit nya mycket fina förråd?
När det gäller flexskruvar så tror jag att 90mm skruvdiameter är vesäntligt bättre än 75mm fast jag tror inte att dessa skruvar kommer att säljas i större volym då stora problem kan uppstå över tid. 90mm skruvar har blivit använd inom lantbruk men 75mm är en ogynnsam nedskalering av dessa lantbrukskruvar till villor.
Min erfarenhet är att ju större motor som sitter på en skruv, ju större är chansen för att skruven kan göra stor skada på skruven om nånting går fel.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Min erfarenhet stämmer överens med din förklaring Rol-Bi. Har själv ifrån början fram till några veckor sedan använt mig av MAFA orginalskruv med kärna och en 370W motor. Skruven fylldes på full och den starka motorn och tjärnan fungerade som en kvarn som malde sönder mer bränsle än normalt.
Idag har jag en fyllning av ca 60% och en motor på ca 3W och det fungerar lika bra med denna lilla motor. Så nu gör jag lite reklam för din doserskruv jag investerade i till mitt bulkförråd.
Observera då att jag doserar till ett vakuumsugsystem. Skruven är ca 2,4 meter lång.
Idag har jag en fyllning av ca 60% och en motor på ca 3W och det fungerar lika bra med denna lilla motor. Så nu gör jag lite reklam för din doserskruv jag investerade i till mitt bulkförråd.
Observera då att jag doserar till ett vakuumsugsystem. Skruven är ca 2,4 meter lång.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 588
- Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
- Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
- Kontakt:
Min erfarenhet är att en pelletskruv lätt skall kunde dras rundt för hand om den är konstruerat på rätt sätt. Det är normalt att spiraler sätts fast på motoraxel med skruvar så den sitter ordentligt. En spiral skall inte dra mer moment än att den endast sitter med friktion mot motorens axel eller dens boss. På detta sätt sitter mina spiraler fast.
Om en skruvmotor drar tungt, så omvandlas energien till friktionskraft och detta leder till slitasj på skruv och krossning av pellets. Så skall det inte fungera på en bra anläggning.
Jag skulde gärna sätt att andra med flexskruvar ger sina erfarenheter av sina anlägg. Jag tror att dom anlägg som fungerar, är utformat med stigning först och sen horisontell bana, så som Bondläpp inledningsvis beskriver i denna tråd.
Om man kör med lång horisontell bana först, sen stigning och sen böj, så tror jag att et sådant anlägg inte fungerar bra över tid.
Under mina tidigare och många tester med flexskruvar, så var det min erfarenhet att skruven synas fungera bra några dager eller veckor, sen var det tvärstopp. Det som tycks skedde var att medföljande spån i massan inte drogs med av skruven och sen var det fråga om tid för skruven blev så full att spiralen inte hade en chans att dra fram massan. En stor motor kan klare av detta men då ökar belastningen på skruven så att den spricker eller att spiralen dras sönder.
Min erfarenhet är vidare att lutande skruvlängder på 1,7 meter eller mindre inte får dessa stora krafter när spånet uppsamlas, den klarer av att få spånet ut på den korta skruvlängden. Jag tror här att det finns en geometrisk begränsning på 75mm skruvar.
Min erfarenhet är vidare att spån som samlas upp i skruven eller i botten av ett förråd vill ge dårlig nogrannhet på dosering till brännaren om man kör med vinklad skruv eller flexskruv. När spånet har följd med ut, så doserar den bra igen. Problemet ger störst effekt när en brännare missar en startdos och sen forsöker igen. Då kan brännaren fylls med för stor mängd. Det är häller inte gynnsamt när skruven tidvis plötsligt skickar ut en stor spånmängd.
Ovanstående gäller i huvudsak för skruvar utan kärna i spiralen.
Om en skruvmotor drar tungt, så omvandlas energien till friktionskraft och detta leder till slitasj på skruv och krossning av pellets. Så skall det inte fungera på en bra anläggning.
Jag skulde gärna sätt att andra med flexskruvar ger sina erfarenheter av sina anlägg. Jag tror att dom anlägg som fungerar, är utformat med stigning först och sen horisontell bana, så som Bondläpp inledningsvis beskriver i denna tråd.
Om man kör med lång horisontell bana först, sen stigning och sen böj, så tror jag att et sådant anlägg inte fungerar bra över tid.
Under mina tidigare och många tester med flexskruvar, så var det min erfarenhet att skruven synas fungera bra några dager eller veckor, sen var det tvärstopp. Det som tycks skedde var att medföljande spån i massan inte drogs med av skruven och sen var det fråga om tid för skruven blev så full att spiralen inte hade en chans att dra fram massan. En stor motor kan klare av detta men då ökar belastningen på skruven så att den spricker eller att spiralen dras sönder.
Min erfarenhet är vidare att lutande skruvlängder på 1,7 meter eller mindre inte får dessa stora krafter när spånet uppsamlas, den klarer av att få spånet ut på den korta skruvlängden. Jag tror här att det finns en geometrisk begränsning på 75mm skruvar.
Min erfarenhet är vidare att spån som samlas upp i skruven eller i botten av ett förråd vill ge dårlig nogrannhet på dosering till brännaren om man kör med vinklad skruv eller flexskruv. När spånet har följd med ut, så doserar den bra igen. Problemet ger störst effekt när en brännare missar en startdos och sen forsöker igen. Då kan brännaren fylls med för stor mängd. Det är häller inte gynnsamt när skruven tidvis plötsligt skickar ut en stor spånmängd.
Ovanstående gäller i huvudsak för skruvar utan kärna i spiralen.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.