Felet är att brännaren är behäftad med ett grundläggande konstruktions fel!!!
Följande händer:
Det tandade hjulet som fungerar som backspärr och driver doserskruven möter pinnarna i doserhjulet (som driver slussen) med spetsen rakt mot pinnen och fastnar. Det blir tvärstopp.
Jag har fotodokumenterat felet.
Felet finns beskrivet som ett slitagefel i instruktionsboken, men min brännare har eldat < 800 kg och är synbarligen inte sliten.
Larmet som brännaren ger är missvisande.
Det står typ "pellets blockering kontrollera nivåvakt".
Blockeringen av ljuset orsakas av att den fram matade pelletsen som inte matas vidare in i brännaren.
Däremot så saknar brännaren givare för att identifiera att matningen stoppat.
Det här felet ska inte kunna inträffa!
När man konstruerar kugghjul så ska man beräkna kugghjulen på ett sådant sätt att de aldrig kan mötas tand mot tand.
Det får inte kunna hända!
Här har man ju desutom en färdig produkt det är ju bara att gå ut och testa och det har man uppenbarligen inte gjort. Och även om just den brännaren man testar på inte krånglar så får man ju kontrolera vilka toleranser man har tillgodo.
Jag är rätt så sur för att man inte tillämpar ens grundläggande ingenjörskunskaper när man konstruerar en brännare.

I övrigt så är jag ganska nöjd med brännaren, synd bara att det är en amatör som ansvarat för den mekaniska konstruktionen av brännaren.
Har någon annan haft de här problemen?