helt färsk angående pelletsbränning
helt färsk angående pelletsbränning
Hej som sagt har en nibe city panna med 6 turbolatorer eller vad d nu heter o ska köra denna med en EP18 brännare från altbergsplåt någon som har några tips på hur många turbolatorer som man ska ha kvar i pannan med tanke på är bökigt sen att plocka väck eller sätta i dom igen
Bäst är om du anpassar brännarens effekt så att du kan köra med alla retarderna kvar i pannan, då är pannan högeffektiv. Rökgaserna följer minsta motståndets lag. Tar man ut bara en retard så går mycket av värmen ut den vägen utan att lämna av all sin enegi till pannan.
Förresten bökigt? Tuber och retarder behöver regelbundet rengöras från sot om du ska elda ekonomiskt.
(Själv var jag lat och skaffade en begagnad Focus panna utan tuber men med två rack bafflar att dra ut, mycket enklare att sota)
Förresten bökigt? Tuber och retarder behöver regelbundet rengöras från sot om du ska elda ekonomiskt.
(Själv var jag lat och skaffade en begagnad Focus panna utan tuber men med två rack bafflar att dra ut, mycket enklare att sota)

Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Pannrumstomte!
Re: helt färsk angående pelletsbränning
Ursäktaatt jag inte svarar på frågan men måste du inte ta ur turbulatorerna varje gång du sotar?SmurfMan skrev:Hej som sagt har en nibe city panna med 6 turbolatorer eller vad d nu heter o ska köra denna med en EP18 brännare från altbergsplåt någon som har några tips på hur många turbolatorer som man ska ha kvar i pannan med tanke på är bökigt sen att plocka väck eller sätta i dom igen
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
jo men d blir ju svårt att komma åt dom om man ska sota d ofta med tanke på där är ingen lucka uppe på pannan utan man måste ju ta väck skorstensröret var gång då, visst d kan gå men vad jag förstått måste man inte gjuta runt röret som går in i skorstenen så d är tätt eller finnas annat sätt att täta d ??
-
- Entusiast!
På en Nibe City så dras väl tuberna nerifrån genom brännarluckan. Likaså så tar man ur turbulatorerna den vägen. Sedan så dammsuger man väl enklast där turbulatorerna slutar i toppen på pannan genom sotluckan i framkant på röret som ansluter mot skorstenen.
Rätta mig gärna ifall jag har fel för jag har ej denna panna själv.
Det finns annars att ladda hem instruktioner på Nibes hemsida. http://www.nibe.se
//Highlander
Rätta mig gärna ifall jag har fel för jag har ej denna panna själv.
Det finns annars att ladda hem instruktioner på Nibes hemsida. http://www.nibe.se
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Stämmer bra , tycker inte det är jättejobbigt att aska ur Niben.
Men brukar inte vara så seriös att jag dammsuger i uppkanten
Har handskar på mig , skrapar bort det i toppen . Men det är ju
upp till var och en .
Wepe
Men brukar inte vara så seriös att jag dammsuger i uppkanten
Har handskar på mig , skrapar bort det i toppen . Men det är ju
upp till var och en .
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Hej
Har du den raka typen av retarder ? Finns nämligen 2 olika
en rak veckad modell , sedan finns det en typ (turbulatorer) som är skruvade spiraler. Har du den förstnämda ? Då är jag tveksam till att du
kan köra med alla i, tror dom bromsar mer än den sistnämda.
Tror jag skulle testa med 4 först och kolla , sedan ev plocka i
flera.
Wepe
Har du den raka typen av retarder ? Finns nämligen 2 olika
en rak veckad modell , sedan finns det en typ (turbulatorer) som är skruvade spiraler. Har du den förstnämda ? Då är jag tveksam till att du
kan köra med alla i, tror dom bromsar mer än den sistnämda.
Tror jag skulle testa med 4 först och kolla , sedan ev plocka i
flera.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Re: helt färsk angående pelletsbränning
Hej!SmurfMan skrev:Hej som sagt har en nibe city panna med 6 turbolatorer eller vad d nu heter o ska köra denna med en EP18 brännare från altbergsplåt någon som har några tips på hur många turbolatorer som man ska ha kvar i pannan med tanke på är bökigt sen att plocka väck eller sätta i dom igen
Jag har precis samma kombination av panna/brännare som du och jag har under ett år haft 4 turbulatorer (av den"skruvade" varianten) i. De har suttit i de två kanlerna till höger och de två till vänster (de två i mitten utan). Det var så pannan var intrmmad med olje-brännaren.
I helgen satte jag docki en turbultor till (nu av den "veckade" varianten som även är lite längre), då jag tyckte att rökgasen var lite för hög (ca 210 grader). Verkar få ner temperaturen ca 20 grader, men ett första intryck är att det sotar märkbart mer.
En annan fråga eftersom du har samma brännare vilken inte verkar vara så vanlig, får du mycket oförbränd pellets i askan? Jag tycker jag får väldigt mycket och inbillar mig att det gå åt väldigt mycket pellets (typ 9 pall på ett år på 125 kvm + källare). Har försökt trimma frammatningen av pellets lite, men kör i princip enligt tabellen i manuelen (baserad på vikten).
/Anders