Kalkavlagring, eller vad är det?

Skriv svar
LO
Entusiast!

Kalkavlagring, eller vad är det?

Inlägg av LO »

Som ni kan se på bilderna, har jag ”problem” med någon avlagring som fastnar i silarna på kranarna. Det blir väldigt mycket, så mycket att det nästan stoppar vattenflödet. Jag har lagt avlagringen i ättika och efter ca ett dygn har den lösts upp, precis som kalk. Är det kalk? eller kan det vara något annat? Det underliga är att det bara kommer ur varmvattenledningen. (Detta vet jag eftersom duschblandaren har silar vid varm respektive kall vatten ledningarna och denna avlagring finns bara i varmvattenledningen). Jag märke detta sedan jag installerat nya pannan, för några år sedan. (Fokus Pe20). En kompis, som också installerat likadan panna har samma bekymmer. Kan det ha med ”genomströmningsväxlare” för varmvattnet att göra? eller har ni andra förslag. Kan det kanske vara något värdefullt? :wink:
(Jag har endast kopparrör i vattenledningarna och allt är bytt för ca 5 år sedan).

Bild

Bild

Bild
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Tittar man bara snabbt så hade nog jag sagt att det var grus, eller bitar av det iallafall. Men eftersom du bara har det i varmvattenledningen så är jag tveksam till det.
Blir ju lite orolig själv eftersom jag precis för en vecka sedan fick min PE20 inmonterad. Ser fram emot fler svar själv.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Merparten verkar bestå av sand... Har du egen brunn?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Nä, ingen egen brunn, kommunalt vatten.
Men inte löser väl sand/grus sig i ättika?
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Jag har kör med PE-20:an sedan juli-06 och inte sett något sånt. Men jag har ju tank med beredare också. Pannans vv-slinga i serie med vv-beredare i tanken.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

LO skrev:Nä, ingen egen brunn, kommunalt vatten.
Men inte löser väl sand/grus sig i ättika?
Nog är det kalk du har för vad jag vet så löser inte grus/sand upp sej i ättika..

Farsan har stora problem med kalk o dom har kommunalt vatten, Brukar öppna elberedaren varje år o tömma ur några liter kalk varje gång..
Där beror det på att dom är sist på ledningen säger dom o att ledningen skulle passerat huset en bit med en utkastare längst ut som kommungubbarna skulle varit o tappat varje vecka..
Men då det är bara en som har problem gör dom det inte... :evil:

Är du i slutet på ledningen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

André skrev:
Är du i slutet på ledningen??
Nä, ledningen passerar förbi.
Vi har väldigt kalkrikt vatten i kommunen, så kalk i vattnet är vi vana vid. Men jag tycker det är märkligt att jag bara får denna avlagring i varmvattenledningen och inte i kallvattenledningen. Jag har bott i denna fastighet i 20 år, men det är först det senaste året jag fått sådana avlagringar som på fotona.
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ser precis ut som min grus ;)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Du får en dramatiskt ökad utfällning av kalk om du går över 60 grader på vattnet, men jag hittar inte igen siffrorna nu vid exakt vilka temperaturer det börjar och när det är som mest. Vad hade du förut för varmvattenproduktion? Med en beredare syns det inte lika mycket då det lägger sig på botten i den....

Den utfällda kalken färgar sig med mineraler och salter i vattnet... kan det vara som så att ditt vatten är järnrikt med? Det ser ut som så på färgen :)

Ett tips, håll koll på hur varmt vatten du får när du spolar hårt. Med lite otur så måste du ta lös rören från din genomströmningsberedare emellanåt och rensa den med ättika eller liknande. Finns en hyfsat ny tråd här på forumet om det.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joeri91942 skrev:Du får en dramatiskt ökad utfällning av kalk om du går över 60 grader på vattnet, men jag hittar inte igen siffrorna nu vid exakt vilka temperaturer det börjar och när det är som mest. Vad hade du förut för varmvattenproduktion? Med en beredare syns det inte lika mycket då det lägger sig på botten i den....

/Jörgen
Såg att Baxis tappvattenautomater är plomberade på 50° just för inte det ska bli kalkavlagringar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Precis! Jag köpte en begagnad AckVaVarm och satte in, den kompletterade jag med radiatorventil på returen till acktankarna och en termostat med dykrörsgivare i utgående hetvatten. Funkar riktigt bra! Den som har bra ögon ser den på den här bilden http://twoalpha.com/pannrum/images/full ... 17.JPG.JPG dykrörsgivaren sitter nerstucken bakom blandaren.

Upptäckte dock att en TVA har en otrevlig bieffekt om man har acktankar, självcirkulation från acktanksstopp, genom rören och TVAn och in i botten.. gick åt rätt så mycket energi i onödan där!

Detta löste jag genom att sätta in en elventil efter värmeväxlaren (normalt stängd) med 220V spole, denna kopplade jag så att den dras när flödesvakten startar pumpen!

Plongar till rätt så bra i rören när den drar :D

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Lite svar på Jörgens frågor:
Som du anade, hade jag tidigare panna med 100 liters varmvattenberedare, så det är mycket möjligt och kanske t.o.m. troligt att botten var full av kalk.
Jag vet inte hur järnrikt vårt vatten är, men enligt kommunens hemsida är vattnets hårdhet 8,5 dH. Undrar egentligen om det är riktigt, (tycker jag har hört betydligt högre tal tidigare).
Panntemperaturen har jag ca 78°, ur kranarna får jag ca 55°.

Sen e jag inte riktigt med vad André menar. Om tappvattenautomaten eller blandaren är ställd på 50° för utgående vatten, kan väl inte ha någon betydelse, om vattnet tidigare värmts upp till över 60°. Kalkavlagringen följer väl med sen den en gång bildats. Tänker jag fel, eller ?

Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Nästan rätt, när man säger att en TVA är ställd på 50 eller 60 grader så har man en strypning på utgången ur den så att det inte kan bli varmare än så i värmeväxlaren.

/Jörgen
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Mmmm, lite av "moment 22", antingen kalkavlagring eller legionellabakterier. :?

/Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Skriv svar