Fråga om min Viking B16 GL

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rlarsson
Frö

Fråga om min Viking B16 GL

Inlägg av rlarsson »

Hej,

Jag har precis köpt mitt första hus och i det sitter det en Viking B16 GL. Det bör tilläggas att jag inte förstår ett jota om någonting relaterat till pelletsbränneri men det har funkat sen jag flyttade in.

Idag så slutade den fungera och jag kontaktade killen som satt in brännaren. Det visade sig att det var mojängen under rosten som sätter fjutt på pelletsen i början som pajjat. Detta är tydligen något som händer en gång om året och det funkade igen efter jag köpt en ny och skruvat dit.

Hursomhelst... när jag pratade med teknikern så fick jag reda på att han installerat brännaren med en kompressor som tydligen ska blåsa ur den och hålla den ren. Men det verkar som förra ägaren bestämt att han behöver en kompressor för att pumpa cyckeln med och snott med sig den.

Teknikern sa till mig att gå till ÖB och köpa en kompressor som dom säljer billigt just nu för 700 spänn:
Powercraft
Kompressor
24 liters tank, 1500 watt,
230 volt, 165l/min

Nu till min fråga, hur fasen kan kompressorn fatta när den ska starta och blåsa/aska ur brännaren?
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Hej,

Framför allt, som verksam i fastighetsbranschen, måste jag säga att det är tveksamt om han, säljaren, verkligen hade rätt att ta med sig kompressorn i första läget.

Har du köpt genom mäklare eller? Om så är fallet tycker jag du ska höra av dig till honom. Som jag kan se det är kompressorn ett byggnadstillbehör och ska följa med i köpet!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

DavidU skrev:Hej,

Framför allt, som verksam i fastighetsbranschen, måste jag säga att det är tveksamt om han, säljaren, verkligen hade rätt att ta med sig kompressorn i första läget.

Har du köpt genom mäklare eller? Om så är fallet tycker jag du ska höra av dig till honom. Som jag kan se det är kompressorn ett byggnadstillbehör och ska följa med i köpet!
Nu vet jag inte hur anpassad originalkompressorn är till den brännaren jämfört med en från ÖB, men är inte det ett tillbehör för brännaren. Jag menar det att den brännaren fungerar väl korrekt utan kompressorn.
Det är nämligen så att förra ägaren till mitt hus plockade shuntautomatiken till min gamla panna med sig vid flytten. Så det fick jag skaffa själv. Var i kontakt med både mäklare och KO ang detta och fick samma svar från bägge. Det var ett tillbehör för pannan. Det var inget som var nödvändigt för driftfunktionen för pannan. Som jag ser det så är kompressorn till brännaren också ett tillbehör. Den är inte viktig för brännarens funktion att värma pannan.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Hej,

Tyvärr är detta väldigt luddigt, och de flesta orkar inte driva en sådan här bagatell någon längre stund.

Jag är inte säker på att man får ta med kompressorn bara för att brännaren fungerar utan den. Det hela handlar om vad man kan förväntas ska ingå i köpet. Till exempel är det viktigt att under en visning göra klart att ett par fristående garderober inte ingår i försäljningen, och inte heller att digitalboxen ingår, om nu inte säljaren har bestämt att de ska det! Du får inte ta nyckeln till vattenutkastaren även om vattenutkastaren fungerar ändå! Du får inte ta med dig persienner även om funktionen fönster ändå är uppfylld, men som sagt det är tyvärr en alldeles för luddig lag och de flesta orkar inte bry sig.
Jag personligen hade iallafall hört av mig och förhört mig i fallet, kanske ingår det kompressor vid köp av brännaren, isåfall tycker jag det är ganska solklart.....kompressorn ska ingå!

Man får ju tillexempel inte plocka med ett Mafa förråd som stått där under visningen och ersätta det med något pappstappickel! osv osv osv

För att slippa sådant här är det alltid bäst att avtala vad som ingår eller inte.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

David U har helt rätt. Kompressorn ingår i köpet. Den är ett nödvändigt tillbehör till en Viking B16 GL. Du får ta mäklarslyngeln i slipsen och dra lite. Ville ägaren ha kompressorn till något annat så skulle det ha reglerats via en särkild överenskomelse innan kontraktet skrevs. Gå vidare till mäklarnas samfund om det inte fungerar. Sånt här ska en mäklare klara av att sköta.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
perund
Prima virke

Inlägg av perund »

Enligt Brochyren för Viking B16 GL så ingår inte kompresson.
Kopplingen äe en standardkoppling för tryckluft.
Citat från http://www.bionordic.se/produkt_b16.html

Automatisk uraskning
Två pneumatiska munstycken skär som luftknivar bort sintring alternativt askakaka i koppen vid uppstart.
(kompressor ingår ej)
Koppling CEJN.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Torsten skrev:David U har helt rätt. Kompressorn ingår i köpet. Den är ett nödvändigt tillbehör till en Viking B16 GL. Du får ta mäklarslyngeln i slipsen och dra lite. Ville ägaren ha kompressorn till något annat så skulle det ha reglerats via en särkild överenskomelse innan kontraktet skrevs. Gå vidare till mäklarnas samfund om det inte fungerar. Sånt här ska en mäklare klara av att sköta.
Ang kompressorns ikke vara eller inte, den är inte ett nödvändigt tillbehör för den brännaren. Har två bekanta som har en sådan och de har inte någon kompressor.
DavidU skrev:Hej,

Tyvärr är detta väldigt luddigt, och de flesta orkar inte driva en sådan här bagatell någon längre stund.

Jag är inte säker på att man får ta med kompressorn bara för att brännaren fungerar utan den. Det hela handlar om vad man kan förväntas ska ingå i köpet. Till exempel är det viktigt att under en visning göra klart att ett par fristående garderober inte ingår i försäljningen, och inte heller att digitalboxen ingår, om nu inte säljaren har bestämt att de ska det! Du får inte ta nyckeln till vattenutkastaren även om vattenutkastaren fungerar ändå! Du får inte ta med dig persienner även om funktionen fönster ändå är uppfylld, men som sagt det är tyvärr en alldeles för luddig lag och de flesta orkar inte bry sig.
Jag personligen hade iallafall hört av mig och förhört mig i fallet, kanske ingår det kompressor vid köp av brännaren, isåfall tycker jag det är ganska solklart.....kompressorn ska ingå!

Man får ju tillexempel inte plocka med ett Mafa förråd som stått där under visningen och ersätta det med något pappstappickel! osv osv osv

För att slippa sådant här är det alltid bäst att avtala vad som ingår eller inte.
Ang vad som är med på en visning eller inte, så nock f'n skall jag få ta med såna detaljer som persienner eller digitalbox om jag anskaffat det. Det skall ju ingen slå i mig. Detta är ett utdrag ifrån dokumentet jag fick ifrån KO ang min automatshunt:

2 kap. Tillbehör till fastighet

1 § Till en fastighet hör
byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk,
på rot stående träd och andra växter,
naturlig gödsel.
Till en fastighet hör även en sådan byggnad eller annan anläggning som är uppförd utanför fastigheten, om den är avsedd för stadigvarande bruk vid utövandet av ett servitut till förmån för fastigheten och inte hör till den fastighet där den finns. Detsamma gäller i fråga om en ledning eller annan anordning för vilken ledningsrätt har beviljats, om det vid en förrättning enligt ledningsrättslagen (1973:1144) har förordnats att rätten skall höra till fastigheten. Lag (2006:42).

2 § Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.
I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår
1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
2. butikslokal: hylla, disk och skyltfönsteranordning,
3. samlingslokal: estrad och sittplatsanordning,
4. ekonomibyggnad till jordbruk: anordning för utfodring av djur och anläggning för maskinmjölkning,
5. fabrikslokal: kylsystem och fläktmaskineri.
Reservdel, tillbehör och dubblett till föremål som avses i första eller andra stycket hör ej till byggnaden.
Om olika delar av en byggnad hör till skilda fastigheter, hör ett sådant föremål som avses i första eller andra stycket till den del av byggnaden där det finns. Lag (2003:626).

Som DavidU skriver är detta väldigt luddigt.
Ett exempel: Tvättmaskin om det finnes skall det finnas kvar, men tvättmedel följer inte med. Kanske lite överdrivet, men allt är inte självklart att det skall följa med. Men att kontakta förra ägaren är ju inte heller fel. En överenskommelse mellan parterna kanske kan göras.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Är den en gång installerad med kompressor som installatören har bekräftat, så tillhör kompressorn från detta ögonblick fastighetens uppvärmningssystem.
Brännarens kontrollbox innehåller ett system avpassat för tryckuftsuraskning, installatören har installerat brännaren med de inställningar som är erforderliga vid drift med tryckluftsuraskning och gjort övriga behövliga anpassningar som behövs för drift med tryckluftsuraskning.
En helt annan situation om brännaren från början hade installerats utan kompressor.
Har inte säljaren vid kontraktsskrivandet skriftligen under rubrik som "brister i fastigheten" eller "övriga upplysningar" upplyst köparen om att kompressor saknas så räknas detta som undanhållande av information.

Till frågan: 'hur fasen kan kompressorn fatta när den ska starta och blåsa/aska ur brännaren?' I styrboxen finns inlagt rutiner för automatisk uraskning vid jämna mellanrum i samband med att brännaren går in i pausläge. Bara koppla in tryckluftsslangen och sätta på kompressorn så är det klart.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Jag är mycket väl medveten om att det är undanhållande av information. Ville bara delge lite info som jag råkade ut för.
Men som sagt, brännaren funkar ju tydligen även UTAN kompressor. Den stannar ju inte eller mister någon funktion i brännarens funktion.
Det är det jag är ute efter. Att du får en automatisk uraskning måste ju ses som ett tillbehör. Det är ju inget som är inbyggt i brännarens grundfunktion, som vissa har.
Jag är helt och hållet fullt medveten om hur surt det är när förra husägaren plockar med sig saker när de flyttar. Men, kan installatören bekräfta att han monterade brännaren MED kompressorn, så tycker JAG att där inte borde vara några problem med att den skulle få följa med i husköpet. Men när grejor monteras i efterhand, så gäller tydligen andra regler. Det har jag fått erfara.
Vart jag vill komma är det, är kompressorn ett måste för att brännaren skall fungera för uppvärmning ???

Jag känner inte till denna sorts brännare så det är därför jag frågar
rlarsson
Frö

Inlägg av rlarsson »

Torsten skrev: Till frågan: 'hur fasen kan kompressorn fatta när den ska starta och blåsa/aska ur brännaren?' I styrboxen finns inlagt rutiner för automatisk uraskning vid jämna mellanrum i samband med att brännaren går in i pausläge. Bara koppla in tryckluftsslangen och sätta på kompressorn så är det klart.
Tack för svaret! :D
McClint
Fröträd

Inlägg av McClint »

Jag har själv en B16GL och som någon tidigare sa så är det bara att koppla in Kompressorn. Kompressorn startar när lufttrycket i tanken blir för lågt och stannar då den nått ett visst tryck. Jag har satt en timer på strömuttaget så att kompressorn bara går vi 8 på morgonen och 6 på kvällen. Detta är då vi äter frukost resp. middag och vi är inte källaren då. Startar kompressorn när man är i källaren blir man skiträdd. Men framförallt så slipper man en bullrande kompressor på nätterna.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
frippe80
Späd planta

Inlägg av frippe80 »

Han kan ju ha haft en kompressor innan han köpte brännaren låter lite konstigt att kompressorn ska ingå om den tex den funnits innan brännaren. Ungefär som att högtrycks tvätten i garaget ska ingår för den har använts för att tvätta fasaden.
Skriv svar