Förbättring av ERYL dubbelpanna?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Förbättring av ERYL dubbelpanna?

Inlägg av Dubbelpannan »

Jag har under flera år funderat på förbättringar av förbränningstekniken i min gamla ERYL-dubbelpanna. Tyvärr är eldstaden mycket
grund och tillåter inga ombyggnader till underförbränning med keramik o.d, så överförbränningen är den teknik jag nu försökt förbättra.
Jag har lånat idén att låta montera en rökvändarplatta i övre delen av förbränningsrummet i pannan från min Scanspis-kamin. I Scanspisen
är plattan av keramik, men jag hade en skiva Minerite ståendes i garaget, och den får duga för experimenterandet.

Bild

En delbar skiva ,för att få in den genom luckan, skars ut med rondell ur Mineriteskivan, efter att jag mätt upp måtten inne i pannan med
tumstock (den blev skitig). Skivan ligger lutad enligt skissen, rödmarkerad, och vilar på avdelaren och mellan pannväggarna. På skissen
syns inte att den egentligen når hela vägen, och har utskurna stora hål för rökgaserna. En mindre bit skiva lades på kilformiga bitar
snett upp mot taket i förbränningsrummet, här bildandes någon form av avgränsad sekundärbrännkammare.

Eldning med denna komplettering VERKAR ha inneburit förbättringar! Vedförbrukningen minskar och jag laddar min lilla ackumulatortank
snabbare! Innan ombyggnaden slog alltid lågorna upp mot det kylda panntaket som alltid var sotigt och ofta måste rensas från
avlagringar och koks. Mineriteskivan nu är alltid helt vit under drift. Efter att en kort tid vid upptändning och inlägg vara sotig,
blir den alltså helt vit utan några avlagringar alls.

Jag har primärluften ganska måttligt öppen nedtill när förbränningen kommit igång ordentligt, och låter sekundären sugas in via
rosettventilen som fördelar luften till tre utblås i luckan.

Vad tror ni?

Kanske det går att få ännu bättre effekt om man monterar ett rör med små hål för sekundärluften? Var ska det då placeras?

Borde jag fodra hela eldstaden med Minerieskiva?

Borde hela övre panntaket fodras för ett mer komplett okylt rum, hur blir det då med värmeöverföringen här till pannavttnet, räcker
konvektionsdelen närmare skorstenen till?

Fler idéer eller kommentarer vore kul! Jag har inte sett så många positiva trådar om just hopplösa dubbelpannor från 1960-talet =o)

/Erik
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Förbättring av ERYL dubbelpanna?

Inlägg av Olle45 »

Dubbelpannan skrev:Jag har under flera år funderat på förbättringar av förbränningstekniken i min gamla ERYL-dubbelpanna. Tyvärr är eldstaden mycket
grund och tillåter inga ombyggnader till underförbränning med keramik o.d, så överförbränningen är den teknik jag nu försökt förbättra.
Jag har lånat idén att låta montera en rökvändarplatta i övre delen av förbränningsrummet i pannan från min Scanspis-kamin. I Scanspisen
är plattan av keramik, men jag hade en skiva Minerite ståendes i garaget, och den får duga för experimenterandet.

Bild

En delbar skiva ,för att få in den genom luckan, skars ut med rondell ur Mineriteskivan, efter att jag mätt upp måtten inne i pannan med
tumstock (den blev skitig). Skivan ligger lutad enligt skissen, rödmarkerad, och vilar på avdelaren och mellan pannväggarna. På skissen
syns inte att den egentligen når hela vägen, och har utskurna stora hål för rökgaserna. En mindre bit skiva lades på kilformiga bitar
snett upp mot taket i förbränningsrummet, här bildandes någon form av avgränsad sekundärbrännkammare.

Eldning med denna komplettering VERKAR ha inneburit förbättringar! Vedförbrukningen minskar och jag laddar min lilla ackumulatortank
snabbare! Innan ombyggnaden slog alltid lågorna upp mot det kylda panntaket som alltid var sotigt och ofta måste rensas från
avlagringar och koks. Mineriteskivan nu är alltid helt vit under drift. Efter att en kort tid vid upptändning och inlägg vara sotig,
blir den alltså helt vit utan några avlagringar alls.

Jag har primärluften ganska måttligt öppen nedtill när förbränningen kommit igång ordentligt, och låter sekundären sugas in via
rosettventilen som fördelar luften till tre utblås i luckan.

Vad tror ni?

Kanske det går att få ännu bättre effekt om man monterar ett rör med små hål för sekundärluften? Var ska det då placeras?

Borde jag fodra hela eldstaden med Minerieskiva?

Borde hela övre panntaket fodras för ett mer komplett okylt rum, hur blir det då med värmeöverföringen här till pannavttnet, räcker
konvektionsdelen närmare skorstenen till?

Fler idéer eller kommentarer vore kul! Jag har inte sett så många positiva trådar om just hopplösa dubbelpannor från 1960-talet =o)

/Erik
Hej
Du har hittat en intresant lösning till att förbättra en överförbränningspanna !
En lösning som jag också varit länge inne på.
Tips
Dina tankar är 100% rätt när det gäller extra sekundärluft insläpp
här är mitt tips av extra sekundär insläppet skall ske ovan nedere skivans överkant ca 1,5 cm bakom lågans vändning.
Denna lösning kan utveklas att passa till fler pannor.
Kolla upp rökgastemeraturen så den inte sänks förmycket !
Jag har mer bra tips i ämnet de kommer jag med längre fram.
Lyckas det till 100% så får du en bättre förbränning också.

MVH
Ruben
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dubbelpannan »

Nu har Mineriteskivan spruckit och ramlat ner. Jag måste hitta riktiga keramiska plattor att såga ur. Tack för synpunkterna så här långt! jag återkommer.
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har aldrig provat men varför inte springa iväg till närmaste kakelaffär och köpa en 60x60 granitkeramik som du kan såga ur. Skulle förvåna mig om den inte håller.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:Har aldrig provat men varför inte springa iväg till närmaste kakelaffär och köpa en 60x60 granitkeramik som du kan såga ur. Skulle förvåna mig om den inte håller.
Hej
Du är iallafall på rätt väg !
Skulle det inte hålla finns det säkert någon firma eller skrot som kan ha vanlig plåt 4 mm tjocklek den håller iallafall ett tag

MVH
Ruben
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det är väl nåt liknande min gamla panna fast spegelvänd.Måste bli svårt att komma in med båda händerna i luckan och sen ev.fästa någon skiva/plåt där inne.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar