En sak jag ofta frågat mig när det gäller VikingBio är om det över huvud taget är någon idé att ens försöka finjustera förbränningen med allt vad det innebär av att betala sura pengar till mer eller mindre kompetenta installatörer med sina fina instrument.
Man vill ju uppnå optimal förbränning genom att ha full kontroll på mängden syre per tidsenhet som är tillgänglig för den mängd bränsle som deltager i förbränningen, konstigare är det inte.
En någorlunda avancerad styrning i t. ex. en modern förbränningsmotor använder en syresensor(lambdasebsor) för att mäta resultatet av förbränningsprocessen och med ledning av detta kunna finjustera tillförsel av bränsle och övriga kontrollerbara parametrar.
VikingBio styr bara en spänning till fläkten och en tid till matarskruvens motor, den mäter ingenting alls.
Jag skulle vilja påstå följande:
Med den ytterst enkla konstruktion och framför allt den synnerligen usla matarskruv som VikingBio säljs tillsammans med, så är finjustering av bränsle/luft blandning omöjlig.
Studera hur ojämnt matarskruven levererar bränslet till brännaren.
Visserligen finns ett ganska stabilt samband mellan skruvens aktiveringstid och levererad bränslemängd, om mätintervallet är tillräckligt långt men förbränningen sker kontinuerligt och med en relativt liten mängd bränsle närvarande, varför varje dos som matas in bör vara exakt lika stor varje gång. En viss utjämningseffekt skapas naturligtvis av att den närvarande bränslemängden är några gånger större än den enskilda dosen, men jag tror inte att det är på långa vägar tillräckligt.
Vidare styrs luftmängden även den mycket primitivt.
Jag försöker med detta, inte säga att man skall låta bli att justera sin brännare, men jag ifrågasätter nyttan av mer avancerade metoder än de
man kan tillämpa själv, utan instrument.
Dessa finns utmärkt beskrivna på andra platser i detta forum.
VikingBio är med sin enkla konstruktion ett billigt alternativ, men man får acceptera en ojämn förbränningsprocess och konsekvenserna av detta.
Är det överhuvudtaget möjligt att finjustera förbränningen?
-
- Ungskog
Är det överhuvudtaget möjligt att finjustera förbränningen?
Nibe PB20 i nibe city vx 04
Givetvis är det omöjligt, det räcker att utomhustemperaturen sjunker 10 grader så är det mesta jobbet ogjort, om man har möjlighet att ställa in sin brännare så att den funkar vettigt (går som den ska, röken ser vettig ut i skorstenen, lågan ser korrekt ut och rökgastempen håller sig inom rimliga gränser) så kan inte jag se någon som helst anledning att tillkalla en "injusterare" det är i stort sett helt meningslöst.
Om man inte har möjlighet/viljan/kunnandet att göra detta själv så kan det ju givetvis vara försvarbart att tillkalla någon som hjälper till.
Om man inte har möjlighet/viljan/kunnandet att göra detta själv så kan det ju givetvis vara försvarbart att tillkalla någon som hjälper till.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag skriver under på närmast varje stavelse.
Jag ser i normaltfallet ingen anledning till att justera in en Viking Bio med en dyr rökgasanalys.
Som läget är med materialkvalité på roster och brännarrör, så får man kalkylera in ett byte av dessa efter viss intervall.
Jag ser i normaltfallet ingen anledning till att justera in en Viking Bio med en dyr rökgasanalys.
Som läget är med materialkvalité på roster och brännarrör, så får man kalkylera in ett byte av dessa efter viss intervall.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag håller med dig fullständigt. Man får göra så gott man kan o se till att förhållandena i skorsten / panna är så jämna man kan... (dragbegränsare/rökgasfläkt), så inte inställningarna går helt åt pipsvängen.
Man måste mäta för att man skall kunna justera bra...
Sen är detta oxå svårt med pellets då förbränningen är långsam och doseringen är jobbig att få exakt.
Man måste mäta för att man skall kunna justera bra...
Sen är detta oxå svårt med pellets då förbränningen är långsam och doseringen är jobbig att få exakt.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
-
- Energiprofet!
Håller med i det mesta, hade en röris här för ca 1 år sen o finjusterade brännarn, han höll på i en dryg timme,vid varje justering fick han vänta på att värdena skulle stabilisera sej,men till slut blev det bra. Men vad gjorde det , börjar få spricka nu i innre brännarröret i alla fall. Så ser det bra ut i pannan,lite sot, ljus aska,vit rök,normala röklgastemperaturer,så finns det nog ingen anledning att få den finjusterad.Den pajar nog ändå,kanske tar lite längre tid bara om man fått den finjusterad. Frågade även neova varför pelletsen har blivit mycket kortare nu,då svarade dom att det var för att injusteringen av brännarna skulle bli lite mer exakt. Tycker bara att det har blivit mer spån.Väntar nu på mitt nya brännarrör.Det gamla höll för ca 10 ton. Få se om det nya är bättre.Tycker dom kunde gå upp några tiondelar i materialtjocklek,fast då kanske dom fick sälja mindre förståss.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Som svar på rubriken: Nej.
Variationen mellan matningarna gör det ju omöjligt att finjustera, då skulle ju i så fall trimmerigubben bo i ditt pannrum under flera dygn.
Justera in för ljusgul låga och utan märkbar rök ifrån skorstenen.
Kolla askan efter någon veckas drift, ljusgrå eller ljusbrun e fint.
Turbulatorer eller liknande skall ha ett ljugrått lager på sig, ej svart utom i översta delen.
Tänk på detta varje gång du askar och sotar och fintrimma vid behov.
Då har du allt bättre än den bästa justerare kan fixa på en halvtimme om året.
Variationen mellan matningarna gör det ju omöjligt att finjustera, då skulle ju i så fall trimmerigubben bo i ditt pannrum under flera dygn.
Justera in för ljusgul låga och utan märkbar rök ifrån skorstenen.
Kolla askan efter någon veckas drift, ljusgrå eller ljusbrun e fint.
Turbulatorer eller liknande skall ha ett ljugrått lager på sig, ej svart utom i översta delen.
Tänk på detta varje gång du askar och sotar och fintrimma vid behov.
Då har du allt bättre än den bästa justerare kan fixa på en halvtimme om året.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25