Överhettad brännare

Skriv svar
Mats Flemmert
Späd planta

Överhettad brännare

Inlägg av Mats Flemmert »

När jag kör min nyinstallerade Janfire NH på 6 KW slutar det alltid med att brännaren slår av för "FEL - Överhettad", men om jag kör på 9 KW verkar detta inte hända. Varför? (Inte tillräckligt undertryck enligt manualen.) Jag har tätat de gamla eldnings- och tändningsluckorna med silvertape för att förhindra tjuvdrag. Det spelar ingen roll om jag kör fläkt med utblås på rökgasröret eller ej. Varmvatten till radiatorena är ca 40 grader ut från pannan, tappvatten 65 grader och jag har en rökgastemperatur på ca 50 grader utan fläkt, mätt ca 50 cm från pannan. Vid 6 KW lagras mycket svart aska och sot samt en hel del sintring.

Skall jag verkligen behöva köra på 9 KW när jag uppenbarligen inte behöver så mycket energi. Är jag dumsnål som vill köra på 6 KW, eller har jag missat något? Är det bättre att köra på 9 KW och schunta ned?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Överhettningen kommer när temperaturen i fallröret stiger över ett visst nivå, detta sker när mottrycket blir för stort.

"Är det bättre att köra på 9 KW och schunta ned?"... den förstår jag inte riktigt. Mitt hus behöver för tillfället ca: 3,2kW för att hålla värmen i denna "vargavinter" och jag skulle inte tro att ditt hus drar så värst mycket mer, alltså shuntar man ner hur som helst, OAVSETT 6 eller 9kW.

Att du får sot och skit vid 6kW är för att du har dåligt drag och fläkten kör vid lågt varvtal vilket ger lägre kraft att "pressa igenom" rökgasen med så du bör alltså välja 9kW.

En rökgastemperatur på 50°C låter i mina öron MYCKET lågt och förklarar en hel del med dåligt drag.

På sommaren har jag dåligt drag i skorstenen och då får jag gå upp på 9kW för att brännaren inte ska gnälla över dåligt drag, jag har i och för sig kompenserat en del vid att trimma "lite" på fläkten men den möjlighet har knappast du.

Så kör på 9kW och kolla om du har kondensering i pipan, 50°C i rökgastemperatur låter mycket lågt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Icecap!

När ni kör NH bännaren på 6kW så blir det väl relativt låga rökgaser.
Om man då har en panna med turbulatorer som exempel, är det då inte klokt att plocka ur någon av dessa för att få ett bättre undertryck (drag) och även för att få upp rökgastemperaturen. En tegelskorsten får man se upp med för den klarar inte längre perioder med låga rökgastemperaturer även fast du har en dragbegränsare som ventilerar.

Men min fundering är då!
Kommer brännaren brinna väldigt långa tider, då du öppnar upp rökkanalerna med mindre turbulatorer i pannan? Får man då en högre förbrukning, är det något ni testat, är rent nyfiken. Kommer brännaren samtidigt kunna hjälpa till med varmvattenproduktion där du har en panna med värmeväxlare? I fall som dessa brukar man säga att segheten i ett system kräver att en brännare skall minst köras på en effekt på ca 10-12kW för att både hålla värmen samt klara varmvattenproduktionen. Min slutfråga är då av ren nyfikenhet, i vilka pannor och typ av storlek på fastighet är det rekommenderat att köra på 6kW? Är detta anpassat, testat för kombinationen i pannan (Combifire från VedSol AB) eller som Janfire valt att kalla den NH ihop med brännaren?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Karla1: nu får du nog förstå att jag INTE jobbar på Janfire, jag jobbar åt ett företag som tillverkar elektroniken åt dom. Detta betyder att jag inte är i Janfires testavdelning kontinuerligt, jag har å andra sidan en hel del input därifrån och jag har varit där en hel del.

På min panna (som ju är "lite sådär") får jag rökgaser på ca: 130°C vid 6kW, jag har insatsrör och dragbegränsare men jag har INTE kollat i skorstenstoppen utom vid de tillfällen där jag har varit där i annan anledning, då har jag gjort en okulär besiktning och inte sett kondens.

Vi har inte badkar, bara dusch och VV har bara varit ett problem för frugan då hon öppnar på full patte och slingan har lite svårt att hänga med då, antagligen kalkat igen en del.

Jag ser ju på mina temperaturkurvor ATT vi dushar men med 6kW och en panna med 236L går det alldeles utmärkt. Om frugan påstår sig vilja dusha inom en viss tid ser jag till att kickstarta brännaren så att pannan är på topp när hon närmar sig duschen.

Jag skulle gärna vilja byta till en mer effektiv panna men Janfires har 150L och det är jag tveksam till räcker för oss, jag skulle gärna ha en panna med stor volym då jag inte har plats till ack-tank, den fick å andra sidan då gärna ha ett max. på 11kW eller så för högre har huset aldrig behövt (som mest 9,6kW vid -25°C ute och dushande) och med en ack-tank-funktion i en stor panna räcker det till det hela.

Så jag funderar på att bygga en panna själv med just stor volym, "trånga" rökgaskanaler osv. men tiden ska räcka till vilket gör att det är ett långtidsprojekt.

Så jag kan inte svara på dina frågor, jag kan bara svara på att det fungerar alldeles utmärkt för oss här.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar