compact A2

Skriv svar
erikhn
Frö

compact A2

Inlägg av erikhn »

Hej
Har satt in en EcoTec Compact A2 i en Diom Topp, kombipanna. Fick problem med styrningen av brännarn, den kräver fria kontakter för panntemp och överhettningsskydd. I min panna hittar jag inget panntermostat med kontakter, det går direkt in på ett kretskort o inget att sätta nåt dykrör i finns heller. Det som tidigare styrde oljebrännaren går ju inte i mitt fall att använda om man inte sätter ett rela mellan.
Finns det någon där ute som har nåt bra tips eller ett kretschema på Diom kombipannan, den är från -88, kanhända det finns någon utgång från kortet som går att använda. Tacksam för ideer.
mvh HarryE :cry:
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Någonstans finns ett dykrör ellet en klämma att sätta givaren på.
Från gamla kortet går en kabel från den elektroniska termostaten och den ersatte jag med tempgivare,
dock till en BioLine 20, men det
går att klämma dit en bulb till en driftstermostat.

Kom ihåg att även överhettningsskyddet mpste kopplas in utan 230 V.
Jag kanske minns fel, men undrar om inte denna panna har ett stort överhettningsskydd för både el och olja.
Då är det läge att skaffa en egen till brännaren.

En driftstermostat kan du även sätta som anliggningstermostat vid expansionsutgången, men det bästa är
om du får in den i pannan.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
erikhn
Frö

Compact A2

Inlägg av erikhn »

Hej
Tack för det. Hittade ett gammalt dubbeltermostat som jag stoppade ner i dykröret i stället för kännaren till SYR ventilen. Inte så bra lösning, men nu har jag i alla fall igång på grejerna, får väl tejpa fast SYR kännarn på expansionsutgången så länge. Brännarn hoppade i gång direkt med lite tändhjälp och har gått klockrent sen dess, men slukar mycket pellets, ca 2 säck per dygn nu i värmen. Verkar vara dålig verkningsgrad på pannan.
Harry
Skriv svar