Systemtrycket sjunker till 0.5 bar

mattem
Gallringsobjekt

Systemtrycket sjunker till 0.5 bar

Inlägg av mattem »

Fick i augusti ett helt nytt Janfirepaket installerat med Combifire panna och NH-brännare. Innan dess att en bortkopplad panna av förre ägaren i källaren. Igentligen irrelevant.

Vi satte då också ett nytt tryckkärl i källaren brevid pannan och fyllde upp systemet till 1 bar. Jag fyllde på efterhand jag luftade dagarna efteråt. Men alltid över kanske en eller två veckors tid så sjunker systemtrycket ner till 0.5 bar och verkar ligga stabil där. Tycker att det är lite lustigt och jag har inte heller hittat några läckor.

Innan satt ett öppet kärl på vinden som nu är borta och röret är pluggat på vinden och där syns inget läckage.

Jag får också full värme på alla element på båda våningarna och i källaren.

Har frågat installatören och har inte fått något bra svar mer än att det är säkert helt ok och att det då är systemets arbetstryck. Men i ett slutet system så bör ju inte trycket sjunka?
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

du har inga dolda rör som går t ex i cementgolv eller liknande? det hade jag och jag hade ett läckage i cementplattan i garaget. Det bästa är kanske att kolla med någon som har någon form av värmekamera eller nåt liknande så att du kan kolla rören som är dolda. Jan
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Tycker att det borde fortsätta sjunka under 0.5 bar isåfall. Känner inte till att det går några rör i plattan under huset. Alla rör går i taket på källaren och in i grundmurän där de går upp i ytterväggarna. Kan inte se några spår av fukt någonstans eller lukt efter fukt och mögel.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Kommer där något vatten ifrån skvallerröret till tryckkärlet ??
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Nej, har haft en burk därunder för att kolla.
170m2 i två plan + 100m2 källare byggt -38.
Janfire NH + Combifire panna installerat -07 Styrs med Termomatic ERA 10 shuntautomatik
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

det finns säker något läckage någonstans, är det på ex. ett varmt rör är det ju inte säkert att du ser vattnet då de dunstar av värmen. liknande är ju ett bildäck med pyspunka det brukar ju inte heller bli helt tomt utan stanna på dryga halvkilot.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Har ett gammalt element i ett av rummen i källaren där oljetanken har stått. Där sitte bara en gammal ventil/kran där för att reglera värmen som när man justerar där läcker ett tag för att sedan till synes sluta läcka. Man ser tydligt när man har vridet på den ett tag efteråt att den läcker, men det kanske till sist blir så lite att det avdunstar av värmen?

Man kanske ska prova stänga ventilen helt på det elementet för att se om problemet upphör, men den kanske läcker lika mycket/lite iallafall för den bör ju ha en dålig packning. Men visserligen bör det inte avdunsta då pga utebliven värmecirkulation i elementet/rören så man kan se det.
Janfire NH + Combifire panna installerat -07 Styrs med Termomatic ERA 10 shuntautomatik
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vad jag har märkt med slutet kärl.är att trycket stiger med värmen.Så när man tittar på trycket,så bör det vara vid samma temperatur på pannan varje gång man jämför.Vid 85 grader är det t.ex. 1kg och när panntempen har gått till 65 grader så står den bara på ett par hekto.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Mlund
Prima virke

Inlägg av Mlund »

Du kan ju alltid kolla på husets vattenmätare om du har något läckage. Står den helt stilla så kan du förmodligen slappna av och fortsätta fira jul. Vid även det minsta läckage så rör sig det lilla hjulet på mätaren.
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Mlund skrev:Du kan ju alltid kolla på husets vattenmätare om du har något läckage. Står den helt stilla så kan du förmodligen slappna av och fortsätta fira jul. Vid även det minsta läckage så rör sig det lilla hjulet på mätaren.
Den mäter knappast om radiatorvatten läcker ut. Såvida inte det är vv-beredaren som läcker ut i radiatorkretsen och vidare ut genom övertrycksventilen. Men då skulle trycket vara högre och burken full med vatten.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Mlund skrev:Du kan ju alltid kolla på husets vattenmätare om du har något läckage. Står den helt stilla så kan du förmodligen slappna av och fortsätta fira jul. Vid även det minsta läckage så rör sig det lilla hjulet på mätaren.
Tyvärr hjälper det bara om man har läckage på kallvattenledningen..
Men byt den läckande ventilen vid tillfälle,för läker det så tappar du tryck
Det är enkelt att byta ventil (rinkaby rör har danfoss Rak ventil)billig och bra..
https://www.rinkabyror.se/

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Taxen skrev:Vad jag har märkt med slutet kärl.är att trycket stiger med värmen.Så när man tittar på trycket,så bör det vara vid samma temperatur på pannan varje gång man jämför.Vid 85 grader är det t.ex. 1kg och när panntempen har gått till 65 grader så står den bara på ett par hekto.
Taxen, du har antingen för litet tryckkärl eller fel förtryck. Det ska bara ändra sig lite grand när tempen sjunker. Om du stänger av pannan så får du vakum i systemet. Hur många meter är det från mätaren till systemets högsta punkt?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det är väl ca 4-5 m från kärlet till elementen på övre våningen.Har noll koll på slutet system,då jag hade öppet på förra stället :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag hade ung. samma reaktion i sin tid, hade inte kollat speciellt på det men läste att de flesta blåsar släpper ut luften eftersom tiden går. Tänkte att jag skulle kolla så jag pumpade... och öppnade sedan ventilen lite. Pös inget!

Tänkte först att blåsan var helkass... men det kom ju inget vatten heller?

Pumpade mer och efter ett bra tag kom det luft ut, alltså var blåsan så tom för luft att den låg emot och blockerade ventilhålet!

I somras plockade jag av elementen för att snygga till bakom och passade då på att trycka in rätt förtryck i blåsan och sedan har trycket varit ganska stabilt, det har varierat från "ingen värme ut" till "full värme i kåken" men inget dramatisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Stängde ventilen på elementen nu ikväll och direkt så kom där vatten, men det bör "täta" efter några dagar som vanligt. Gick sedan och fyllde upp trycket till 1 bar igen.

Man kanke skulle prova att släppa på trycket i blåsan kanske. Vet att jag har provat att fylla förut när shunten varit stängd och då har inte mätaren på tryckkärlet rört sig. Men när jag fyller med shunten öppen så höjs tycket till ca 0.8 bar sedan hör man hur det "brusar" i tryckkärlet och nålen rycker den sista biten upp till 1 bar och jag stänger.

Problemet med att byta ventilen är att där säkert har läckt länge och är rätt så rostigt vid anslutningar och på elementet. vet inte om jag vågar ge mig på det. Rörisen som satte in pannan var inte sugen på att göra det pga just detta. Dessutom så får jag väl tömma och fylla systemet igen? Har ju ingen golvbrunn i det rummet så jag vill helst inte slabba med massa vatten där.
Skriv svar