Frågor om DIOM Vedunic 850

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
cocacola
Späd planta

Frågor om DIOM Vedunic 850

Inlägg av cocacola »

Jag har en Vedunic 850, saknar bruksanvisning till den, och även den "pinnen" som ska sitta nertill i pannan.
Jag har stora problem med pannan, det blir inte riktigt drag i den, och så fort jag öppnar luckan så ryker det in, sotaren har anmärkt att skortstenen inte är hundra tät, nertill i "böjen" som det läcker, kan det orsaka det dåliga draget?
Hur ska primär/sekundär luften stå?
kan avsaknaden av mittpinnen orsaka dålig förbränning?

Vill gärna slippa byta kläder så fort jag varit i pannrummet, sen är det säkerligen inte så hälsosamt heller.

Jag har eldat med pellets, men blev för dyrt.

Pannan är nysotad.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Lite tips i ämnet dåligt drag.
Vid upptändning / nystart finns inget drag eller mycket litet drag.

Vad som skapar draget är temperaturskillnaden från pannans anslutning till skorstenens topp / mynning,
En lägre skorsten behöver mer värme för att skapa rätt drag för förbränningen skall fungera bra

Det med tjuvluft som kommer in okontrollerat och kyler ner rökgaserna
vid uppstart är inte önskvärt efter som draget påverkas negativt.

Täta rökaslutningen med lämpligt matrial tex. ull från nätmatta mm

Primärluft luckan är som på bilen gasreglaget sekundär luft skall alltid vara öppet för att se till vedgaserna kan förbrännas helt !!!

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den ons 02 jan, 2008 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
cocacola
Späd planta

Inlägg av cocacola »

verkar faktiskt nu som att förbränningen fungerar ok, men det ryker in som f-n när jag öppnar luckan, hur jag än gör.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej

Ja det är nog ett problem alla underförbränningspannor har
även överförbränningspannor ryker in men kanske inte lika mycket.

Mitt tips och råd!
Låt det brinna ut och in med ny ved och återtänd gäller båda typer av pannor, tror att det är bästasättet att undvika os och rök som vill komma ut när man öpnar påfyllningsluckan.

Önskar er alla här en GOD JUL
MVH
Ruben
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Frågor om DIOM Vedunic 850

Inlägg av Ved Profilen »

cocacola skrev:Jag har en Vedunic 850, saknar bruksanvisning till den, och även den "pinnen" som ska sitta nertill i pannan.
Jag har stora problem med pannan, det blir inte riktigt drag i den, och så fort jag öppnar luckan så ryker det in, sotaren har anmärkt att skortstenen inte är hundra tät, nertill i "böjen" som det läcker, kan det orsaka det dåliga draget?
Hur ska primär/sekundär luften stå?
kan avsaknaden av mittpinnen orsaka dålig förbränning?

Vill gärna slippa byta kläder så fort jag varit i pannrummet, sen är det säkerligen inte så hälsosamt heller.

Jag har eldat med pellets, men blev för dyrt.

Pannan är nysotad.
Jag kan nog bara hjälpa dig via Pm!
Tyverr!!!

Ved Profilen...
Skriv svar