Pellets ett skämt

Pannan
Prima virke

Pellets ett skämt

Inlägg av Pannan »

Ursäkta rubriken men är nu väldigt besviken.
Här skaffade vi pelletsbrännare för att vi skulle kunna resa bort ett par dar. Utan att oroa oss för att huset fryser sönder.
Men ikke går det.
Nu har det bara bråkat sen vi startade gick bra så länge vi inte hade någon externskruv, men efter att den blev monterad har allt strul börjat.
Det bara stannar i internskruven hela tiden pga spån. Verkar som den externa skruven maler sönder pelletsen. Har provat med Neova var inte bra.
Nu Vida funkar inte heller. så vi blir sittandes hemma igen vågar inte åka ifrån när det stannar hela tiden.
Får nog gå tillbaka till Ved den fungerar åtminstånde.
Pannan
CTC Total -82:a, ved
Pannan
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Är inget fel på pellets för att du har problem med din externskruv. Har du skruv eller spiral? Vet att spiraler är känsliga och ska monteras i rätt vinkel för att fungera tillfredställande.

Eftersom du har eldat med ved tidigare har du ingen ackumulatortank då? Beroende på storlek på huset så bör man elda mot minst 1500 liter och då kan man ju elda upp för att vara borta en kortare tid. Tillsammans med en elpatron så behöver du ju då inte oroa dig för frysning. Med en laddomat som styr tankarna så tror jag att man kan koppla förbi tankarna när man kör med el.

All vedeldning bör för bekvämliget och miljön alltid köras mot ackumulatortank.
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: Pellets ett skämt

Inlägg av Karla1 »

Pannan skrev:Ursäkta rubriken men är nu väldigt besviken.
Här skaffade vi pelletsbrännare för att vi skulle kunna resa bort ett par dar. Utan att oroa oss för att huset fryser sönder.
Men ikke går det.
Nu har det bara bråkat sen vi startade gick bra så länge vi inte hade någon externskruv, men efter att den blev monterad har allt strul börjat.
Det bara stannar i internskruven hela tiden pga spån. Verkar som den externa skruven maler sönder pelletsen. Har provat med Neova var inte bra.
Nu Vida funkar inte heller. så vi blir sittandes hemma igen vågar inte åka ifrån när det stannar hela tiden.
Får nog gå tillbaka till Ved den fungerar åtminstånde.
Pannan
Har du tillgång att skicka upp en bild på skruv och förråd?
C.M.R.
Fröträd

problem.

Inlägg av C.M.R. »

Den tätgängade delen på matarskruven (spiralen) ska vara längst ner i botten på skruven. Annars kan detta också vara en orsak till att pelletssen mosas innan den kommer upp i skruven.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har förvisso en lite annan brännare men det enda problem jag har med att lämna huset är att jag bara har veckoförråd vilket begränsar den tillgängliga bränslemängd.

Jag har testat att mata med påsar som var kraftigt vattenskadat (60-70% spån)... utan problem och då var det i ett i övrigt tomt veckoförråd.

Så skyll inte på pellet som lösning pga. en dålig skruv men självklart är en lösning inte bättre än den svagaste länken och MÅNGA verkar ju ha problem med flexskruven.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Håller med ovanstående talare! Lite nyanserat får det väl vara ändå......det är väl inte pelletsen det är fel på utan systemet!

Har för övrigt ganska precis kört ett år nu med pellets och har inte haft ett enda driftstopp! För att inte prata om besparingen! Har legat på cirka 5 kubik olja tidigare, eller pendlat mellan 40000 - 50000 kwh när vi körde på el (inklusive hushållsel på kanske 8000 kwh). Nu gör vi av med cirka 8 pallar pellets om året! TJOHO!

God jul på er alla förresten!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Har du monterat skruven själv eller är det en installatör som gjort det?
Är det en installatör har du väl en garanti som du kan luta dig mot tills det fungerar, sen kan man ju alltid ringa och prata med leverantören av skruven och höra deras åsikter.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Pannan
Prima virke

Inlägg av Pannan »

Jo då vi har en acktank men bara på 500 L eftersom vi inte får plats med större. Så den håller ju inte så länge precis.
Elpatron har vi oxå men tycker det är lite dyrt att köra med den i flera dagar.

Ang skruven så är det janfire externskruv som vi har. Och vi har installerat den själv eftersom ingen vill installera beg. saker här där vi bor iaf.

Brännaren är oxå en janfire en gul utan eltändning som går på underhållsfyr hela tiden men det är i den interna skruven det blir stopp hela tiden, och brännkoppen fylls på tills den är helt full och då slocknar det hela.
Bild kan jag tyvär inte stå till tjänst med har ingen digitalkamera just nu.
Pannan
Pannan
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Där ser man. Varför de inte vill installera begagnade prylar är ju en gåta. Är ju bara att ta ut timmpenning.

Helt förståligt att du får stop i internskruven om den fylls med spån.

Men om du har en janfires skruv så ska den ju vara av typen sädskruv och den ska tom kunna mata pellets helt vertikalt. Man undrar ju vad som kan vara fel. http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 6366.36160

Vad för föråd tar du din pellets ifrån? Du har ingen möjlighet att prova lite olika vinklar att ta pellets ifrån för att se om något ändras? Antar att du har monterat skruv mm som det satt på den förra installationen?
Pannan
Prima virke

Inlägg av Pannan »

Förrådet är en tunna typ en sån man får med vid köp av brännaren.
Har provat lite olika vinklar, men har inte så stort utrymme att prova på väldigt lågt i tak.
Men får väl fortsätta testa, men det börjar bli dyrt för varje gånge den har stannat så ska ju huset värmas upp igen.
140 kvadrt som skall värmas upp, Tar ju sin lilla tid och det är ju alltid på natten den stannar naturligtvis.
Det är ett evigt grävande i brännarn varje gång.
pannan
Pannan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jaha... nu är problemet plötsligt ett helt annat...

Att brännkoppen packas är för att UH-elden slocknar, på de helt gamla avkänns detta inte, på de nyare Flex-A och framåt avkänns detta, till Flex-A finns en ombyggnadssats just för att motverka detta problem.

Ett enkelt sätt är att skaffa en mindre gammal brännare men det kan vara läge att kolla om det går att ställa så att UH-elden inte slocknar.
Är inte PK!
Pannan
Prima virke

Inlägg av Pannan »

Det är inte lätt att förklara vad som händer så att andra förstår.
Men det är ju den externa skruven som spånen kommer ur ner i det interna förrådet där oxå en skruv sitter och den blir helt igensatt.
och hur ställer man om så att inte underhållslågan slocknar det vet inte jag.
Till saken hör att jag är tjej som försöker få nån fason på detta.
Pannan
Pannan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tyvärr kan jag knappast hjälpa, hade det varit Janfire NH hade det varit en helt annan sak men testa att fråga på Janfire-delen om det går och hur.

Och rent genus-teknisk: att vara tjej är inte det samma som att inte fatta, det finns en hel del killar med bristande teknisk kunnande men allt kan läras av alla!

Att vissa individer sedan tycker att värmen bara ska fungera utan att man pillar på det är ju välkänd och helt OK, så bör det också vara men just en brännare utan automatisk start är lite mer besvärlig.
Är inte PK!
Pannan
Prima virke

Inlägg av Pannan »

Ska prova att öka fläkten lite och se om det blir någon skillnad.
Inanna montering av externskruven fungerade det alldeles utmärkt.
Hade då ett litet föråd som satt ovanpå nedfallsröret men det var lite för litet eftersom jag var tvungen att fylla på det 2 ggr om dagen.
Där var jag tvungen att sänka fläkten eftersom den tycktes blåsa ut elden när den skulle starta upp igen.
Den kanske vill ha mera fart på fläkten efter att externskruven kom på plats får testa det.
Pannan
Pannan
Kenneth
Fröträd

Underhållseld slocknar.

Inlägg av Kenneth »

Pannan skrev:Det är inte lätt att förklara vad som händer så att andra förstår.
Men det är ju den externa skruven som spånen kommer ur ner i det interna förrådet där oxå en skruv sitter och den blir helt igensatt.
och hur ställer man om så att inte underhållslågan slocknar det vet inte jag.
Till saken hör att jag är tjej som försöker få nån fason på detta.
pannan

Hej

Började 1994 sälja dessa brännare du har och en orsak att
det UH slocknar är att har du för högt undertryck i pannan
samt att det ät mycket spån med i pelletsen så får du detta problem..

Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Skriv svar