Pelletsmarknadens giganter

Magnus
Entusiast!

Pelletsmarknadens giganter

Inlägg av Magnus »

Jag undrar om det är nån som har koll på eller har kollat upp vilka marknadsandelar som respektive pelletstillverkare har?

Har för mig att Neova är stora men det finns säkert några till som säljer mycket pellets. För att få bra konkurrens borde vi alla handla av mindre aktörer och agera aktivt om det uppstår sned konkurrens.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
salmon
Prima virke

Re: Pelletsmarknadens giganter

Inlägg av salmon »

Magnus skrev:Jag undrar om det är nån som har koll på eller har kollat upp vilka marknadsandelar som respektive pelletstillverkare har?

Har för mig att Neova är stora men det finns säkert några till som säljer mycket pellets. För att få bra konkurrens borde vi alla handla av mindre aktörer och agera aktivt om det uppstår sned konkurrens.
Varför handlar du då av neova(enligt din signatur) :?: :lol:
Som svar på din fråga så är väl Neova och Agrol dom största, sedan är det nog många små som ligger någorlunda lika
Baxibrännare i en Focus PE 20
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Dom stora drakarna köper nog upp dom små uppstickarna om dom blir för stöddiga prismässigt skulle jag tro??
Men lite kamprad skulle ju inte vara dumt .för om den lille fabriken skulle göra bra pellets och ligga låt säga på 2000 kr/ton och säljer till närl iggande kunder skulle ju alla köpa av honom...För nog finns det väl marginaler att ligga där i pris eller....?Det skulle väl sprida sig att dom gör bra och billig pellets....Det är nog det enda raka ...men alla ser för tillfället bara dollar tecken i ögonen som det verkar?Även jag :roll:

(Nu är ju dollarn lågt värderad vi tar kronor i stället..) :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Magnus
Entusiast!

Re: Pelletsmarknadens giganter

Inlägg av Magnus »

salmon skrev: Varför handlar du då av neova(enligt din signatur) :?: :lol:
Som svar på din fråga så är väl Neova och Agrol dom största, sedan är det nog många små som ligger någorlunda lika
Länge sen jag uppdaterade signaturen märkte jag nu...
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ronald skrev:Dom stora drakarna köper nog upp dom små uppstickarna om dom blir för stöddiga prismässigt skulle jag tro??
Men lite kamprad skulle ju inte vara dumt .för om den lille fabriken skulle göra bra pellets och ligga låt säga på 2000 kr/ton och säljer till närl iggande kunder skulle ju alla köpa av honom...För nog finns det väl marginaler att ligga där i pris eller....?Det skulle väl sprida sig att dom gör bra och billig pellets....Det är nog det enda raka ...men alla ser för tillfället bara dollar tecken i ögonen som det verkar?Även jag :roll:

(Nu är ju dollarn lågt värderad vi tar kronor i stället..) :wink:

Mvh ronald
Råvaran (torr spån som inte behöver torkas) kostar om fabrikerna betalar fullt pris ca 450-500:- till 1 ton pellets sen tillkommer presskostnaderna vad nu de kan va... :roll:

Så länge pelletsen går åt lär ingen sälja billigare än vad dom kan ta ut, Jag skulle då inte sälja för 2000:-/ton om jag kunde ta 2500:-/ton.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Nejdå! inte jag heller Andre,Men om man som liten nystartad har lite större drakar( eller mindre fabriker) mm runt om kring och vill sälja ordentligt =sticka ut lite från mängden..revoltera
Men det är ju samma när det är dags själv för löneförhöjning,då vill man ju inte själv stå tillbaka..Mer vill ha mer...så har samhället fostrat en.

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

ronald skrev:Nejdå! inte jag heller Andre,Men om man som liten nystartad har lite större drakar( eller mindre fabriker) mm runt om kring och vill sälja ordentligt =sticka ut lite från mängden..revoltera
Men det är ju samma när det är dags själv för löneförhöjning,då vill man ju inte själv stå tillbaka..Mer vill ha mer...så har samhället fostrat en.

Mvh ronald
Här är det väl marknadskrafternas spel som gäller?

När man har mer kapacitet än vad man kan sälja så gäller det att anpassa priset så att hela kapaciteten kan säljas.

Och när man är där så gäller det att maximera priset till det läge där man inte tappar säljvolym.

Alltså tillgång och efterfrågan bestämmer priset på varor som vi konsumenter absolut måste ha.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo ett exempel till ! Byggmax dumpar priset alla köper av byggmax....
Dom större sänker till byggmax pris...byggmax sänker lite till....
Alla konsumenter blir :D Det var väl så trådskaparen tänkte kanske?

Mvh ronald
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag gav den 6/8-04,1760kr/ton i bulk
Den 31/8-05,1795kr/ton
Den 25/9-06,2275kr/ton

Sen har jag inte köpt något sen dess.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
C.M.R.
Fröträd

PELLETS-MARKNADS-ANDELAR

Inlägg av C.M.R. »

Här är en pelletskarta och vilka volymer som tillverkas av varje producent i europa, även små producenter är med, från 2000ton/år och uppåt .

www.novator.se/bioenergy/BE0501/23-25.pdf
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
PSAB
Fröträd

Inlägg av PSAB »

Bojkotta de stora dominanta pris kartells drakarna då ingen nämnd, Och visa att vi betalar inte vad som helst för skit, Men vi konsumenter är troligen inte så viktiga när stora värmeverk törstar efter pellets när kylan slår till???
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Svårt att hitta vettiga alternativ, de små som finns verkar mest vara skojare som knappt vet vad de sysslar med, i alla fall här omkring men vet du några mindre med mindre prislappar som leverar till Västmanland så hojta till för det börjar sina i förrådet.
deleted
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det skulle vara "trevligt" om man kunde gynna de "små" leverantörerna/återförsäljarna.
Men de säljer oftast bara pellets på småsäck och det är inget alternativ för mig. Då jag kör med bulkförråd och helst vill köpa årsförbrukningen som ett enda köp.......

Men finns det någon som vet om någon återförsäljare som säljer bulkpellets, gärna lite hård och med lite damm. Så hör av er för då är jag väldigt intresserad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
betula
Frö

Inlägg av betula »

Märkligt att inte konsumentpriserna faller mer. Bulkpriset på "världsmarknaden" har sjunkit sedan vårvintern -07, utan att det märkts nämnvärt hos slutkunden, luktar misstänka oligopol.
Trähus 126+80m2 -28, CTC 260 -65, Compact A3 med veckoförråd.
lennart franzen
Gallringsobjekt

Inlägg av lennart franzen »

Om den milda vintern håller i så borde det bli stora pelletslager med sjunkande priser.
Skriv svar