KMP

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
notti
Pannrumsnisse!

KMP

Inlägg av notti »

Måste bara säga att http://www.kmp-ab.se/ har den bästa servicen jag någonsin varit med om ..och det i snart fem år ..aldrig någon knussel med något ..tack Kenny och Johan
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Det är bara att skriva under på..
För jag håller med.
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja nu är jag ett (fan) jag med ! inget knussel där inte..
Dom skickade prylen som fattades mig på" stuberten"

Så jag tackar än en gång KENNY på kmp...(johan är nog lika bra..

Och brännaren bara gåår och gååår och .......(jag gillar reklam som stämmer.......

Mvh ronald!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Håller inte med :evil:
Det är möjligt att de har bra service på tekniken, men de ljuger friskt i sin reklam om "automatisk sotning" (att rengöra en brännare med en liten luftpuff fungerar inte) och de försöker ta 28 000 kr för sitt bulkförråd i vanliga plyfa. Dvs, det verkar vara långt mellan kompetensen på tekniksidan och hur de säljer.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Funkar det inte för dig Xabre ?

Har varit ifrån här ett tag tag och minns att var mer entusiasmisk när du precis köpt anläggningen.
Det ligger nog en hel del sanning i det du säger om luftpuffar...

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Hej!

Njae... jag har nog tyvärr aldrig varit särskilt positiv till pellets :) Jag ville ha en luft-vatten eller grundvatten-VP men övertalades av min miljömedveta fru att köra pellets. Sen dess har pelletspriserna stigit med 30% och bluff-firman (Biosyd) som satte in den defekta anläggningen gått i konkurs pga inkompetens... Får ta tillbaka lite av min kritik mot KMP dock då vi fick hit en tekniker från en annan installatör som hittade ett flertal fel i den ursprungliga installationen. T ex,

- Plaströret som tryckluften går i fram till lyftmekaniken för fjädrarna i turbulatorerna var ihopklämd så att ingen luft kom fram = ingen sotning

- Det lilla metallröret som skall sticka in i brännkammaren och blåsa rent där hade klåparna inte stoppat in i det lilla hålet i brännaren, utan tryckluften blåste istället rent utanför brännhärden.

- kompressorn tömdes på luft innan den hade laddat klart pga av felaktig timer. Nu blåste den ur långt innan det var något vettigt tryck i den.

Hoppas att åtgärdandet av dessa fel får mig på bättre humör...

mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Hur fungerar det för Dig nu xabre? Fick den andra installatören till Din anläggning?

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Hej!

Jo, det är lite bättre :) Om man inte är en fullständig pellets-nörd så vill man ju helst ha så lite som möjligt att göra vad gäller underhåll och vår KMP Uno har tickat på hyfsat i ett par månader nu.

Emellertid fick vi en "bakbrand" där plaströret brann upp direkt efter sommaren. Systemet hade varit avstängt i två månader och troligen var murstocken så kall att röken gick baklänges. Problemet försvann så snart vi eldat på lite, men man blir skraj varje gång det börjar tok-ryka bränd plast och spruta eld ur brännaren...

Sedan har tryckluftsmunstycket som skall blåsa rent i brännaren trillat ur igen, vilket gör att den automatiska sotningen inte fungerar något vidare. Måste ringa nån som kollar på det igen. Bara jag som verkar ha det problemet?

mvh
H
Tiv
Ungskog

Inlägg av Tiv »

Hej,
Har också problem med rännsning i brännaren. Har byt ut brännröret till en som är gjort av rostfritt, men det har inte blivit bättre. 5 stopp på en månad, överhättningsskydd som lösas ut på grund av allt skräp som ligger kvar i brännaren antar jag.
//Tiv
KMP Uno solversion + PX21 brännaren, akumulatertank 700l med elpatron, veckoförråd, solpanelor.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Hej!

Blir det för varmt i bakändan är det antingen för dåligt drag (dags att sota brukar det betyda för min del...) eller för hög fart på fläkten för systemet. Bio Syd som justerade in min brännare hade en standard att ladda på full fläkt verkar det som, så när pannan inte var perfekt sotad var jag tvungen att minska på dragbegränsningen som jag har uppe vid rökröret för att inte få överhettning bakåt.
Har nu justerat ner fläkten markant och har ett märkbart svalare system med bra förbränning ändå (troligen mer ekonomiskt nu).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Hello!

Ja, jag hade inte litat på något som BioSyd pillat på... ;-) men jag har samma problem som ni med "sintring" inne i brännaren. Jag har den gamla varianten (ej rostfri) men det spelar nog ingen större roll. Tycker att mängden skräp som samlas i röret blir ett problem minst en gång i månaden. Vet att det är ett generellt KMP-problem som de snackat mycket om internt, men de verkar inte ha någon annan lösning på det än att trixa med fläkt/matning så att den inte går "fet". Jag har dock fått förbränningen uppmätt 3 gånger med bra utrustning och problemet kvarstår. Sålunda kan man nog konstatera att det är något man får leva med. "Automatisk sotning" av brännaren i UNOn är lite av en bluff som jag hävdat tidigare...

mvh
Henrik
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Så länge man måste ha en större startdos upp emot 3-4dl i en rörbrännare liknande denna så kommer man inte ifrån denna sintring som blir (kommer givetvis an också på olika pelletskvaliteter). Det har med kallare soner att göra hur pelletsen hamnar i brännaröret. Jag har gjort tester med min och fått den att tända bra på ca 2,5 dl pellets och man ser direkt att ju mindre startdos ju mindre kokskant som fastnar upp efter rörets kanter som en trekant frammåt i röret. Det går att få brännaren att tända bra på mindre startdoser om man placerar tändelementet rätt.

Konande hyllsan skall placeras 0,5mm ifrån det stora hålet i bakstammen på brännarröret, det finjusterar man med skruvarna under brännaren (i botten) efter att man monterat tändelementet och röret. Tändelementet fäster man med klämman med skruven så nära mitten av elementet det går, man får se till så att kablarna ej går in i fläkttrumman. Detta gör att tändelementet får svårare att gå ihop i framkanten, då detta gör att luftflödet bromsas upp av spiralen. Det är inte spiralen som skall tända pelletsen utan den heta luften från spiralen, med en enkel förklaring, då gör det inget om spiralen sitter 1,5cm från bakstammen på brännarröret. Detta hjälper till att öka flödet omkring elementet och ju snabbare tändning desto längre livslängd på elementet. Konan på röret runt spiralen gör också att den heta luftmängden pressas ihop och blir hetare in emot pelletshögen.

Sedan är det också skillnad mellan varje anläggning hur skruven är placerad, allstå hur hög hastigheten på bränslet blir ner i brännaren. Om man tittar så ligger oftast bränslet i en trekantig kil ut i röret när startdosen har trillat ner. Rengör även förrådet och skruven en till två gånger per år så slipper man problem med ojämn matning och till följd feldosering av startdos samt driftdoseringen som gör att förbränningen kan ha ett för högt luftöverskott i många fall. Detta gör också att det kan sintra mer då förbränningen inte blir optimal.
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Fint, skall testa med mindre startdos. Min skruv snurrar bra länge då den doserar upp inför starten...
Skriv svar