Lite effektinställningar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ifkas skrev:Tja André! det här kan vi nog dividera om i all framtid, det är en sak jag undrar bara när du skall mäta en brännare, väger du då upp 1KG pellets och sedan mäter vad mycket du har kvar efter 10min?
En annan sak jag undrar över det är när du skriver att du kör 60% och 8 pinnar för att uppnå 20KW det låter inte rätt, men jag har inte testat det själv än så jag återkommer.
Det finns ytterligare en sak jag undrar över, kör du med den nya eller gamla doserskruven?
Ja jag fyller t.ex 1 kg pellets i digitalvågen, Då brännaren går för fullt fyller jag upp internförrådet o då börjar jag mäta tiden..
Digitalvågen räknar ju då ner vikten så då är det bara att läsa av efter 10 min o ta de ggr 6 så vet man vad den drar/tim, Då är det bara att ta vikten x pelletsens energiinnehåll som oftast är 4,8 kWh/kg..
Vid brännareffekt på t.ex 15 kW ska det gå 3,125 kg/tim eller 0,52 kg på 10 min..

Vi tryckte in alla 8 stift men vi har ändrat alla startfaser mm annars övermatar den vid start o då jag kollade under 1 tim så förbrukades det 4,16 kg (för att va exakt 4157 gram)
Det ska igentligen va 63 gram till men den felmarginalen kan pelletsen energiinnehåll ha... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

Hej, har kört i 10min den tog 425g =12,2 kwh.
Ja har matningen på 52% fläkten på 33%.
Föra sässången förbrukade ja ca: 5,5ton.
Föregående år ca: 32 kubikmeter klyven å travad ved ( tokad 2 år)
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

P-sson skrev:Hej, har kört i 10min den tog 425g =12,2 kwh.
Ja har matningen på 52% fläkten på 33%.
Föra sässången förbrukade ja ca: 5,5ton.
Föregående år ca: 32 kubikmeter klyven å travad ved ( tokad 2 år)
Ser bra ut, Bionet är det ju max 12 kW som gäller.. 8)

Du har samma fläkt som jag har med 71% matning vilket motsvarar 15 kW, Med 52% matning behöver jag bara ca 25% fläkt...

Som du ser så har du bra verkningsgrad med pellets jämfört med ved, Du matar in 26400 kWh/år i brännaren jämfört med ved som snarare är motsvarande ca 40000 kWh, Har sett björkved ska innehålla ca 1350 kWh/staplad m3 ved men om man säger 1200..
Andra siffror för ved är att du får ut ca 1000 kWh/m3

Då du kör så vad har du för rökgastemp då??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

Vid nysotad panna 79-80g börvärde 80 är rökgsen 114-118g

Mäter 35 mm in på 90 pipa

Sotar alltid 14 dagar

Då har gasen stiget 6-8 ggr
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter fint.. :)

114-118° är det på pannan/brännarens rökgastempgivare el är det med annan exaktare mätare??

6-8° va inte mycket, Gör väl bara nån% på verkningsgraden med 50° höjning av rökgastempen men då har du alltid topp verkningsgrad.. :wink:

Är bioneten lätt sotad/går det snabbt att sota??

Hur stor acktank kör du mot??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

Nu e ja hemma igen, har varit i tyskland å nyårsshopat,
lite folk bra flyt, å nu provsmakar ja :? :?

Acktangken e 500l, 110 vv.

Först måste ja skruva bort dragbegränsan, sen tar de 20 min, tuber,

brännaer, å aska ur.

Rökgasgivaren hör till pannan, mäter 10 cm över pannan.

Ja e helnöjd mä pannnan, de e liten å kompackt å effeckttiv. :D

GOD JUL.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Låter som om du har mer än provsmakat?
God Jul!!
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Intressant tråd

Inlägg av Snapphane »

Hej o tack för alla data.

Har en 15 analog från 2002, fick då brännkopp en storlek större pga problem med oförbrända pellets - funkat någorlunda. Nyss monterat digitalt styrkort.

Har matning 66 + fläkt 36 på både läg o hög effekt. Åter oförbrända pellets = sk "överhopp". I menyn står brännartyp 15 kW. Brännaren går en hel del på lågeffekt. Analog styrn=> brun pannbeläggn, dig => ljusgrå.
Rökgas 180 - 200 - analog temp. Koolman dragreg. 4 stift på hjulet.
7-8 ton/år - Lantmännens.

Frågor :

1. Hur väljer brännaren hög el lågeffekt?
2. Vilken storlek på brännkoppen krävs för 20 kW?
3. Vilka parametrar är användbara vid trimning/optimering utan instrument? Färg på beläggning i pannan?
4. Hur i hel..... ska jag bli av med "överhoppen"? Sänka matningen? Öka fläkten?
5. Vilken konsekvens får ändring 15 => 20 kW i menyn?

mvh + GOD FORTS på pelletsåret 2008 !
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
ifkas
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 18:39
Ort: Charlottenberg, Värmlands län

Inlägg av ifkas »

Brännaren väljer vilken effekt den skall gå på med hjälp av panngivaren, dvs att när tempen har sjunkit 5gr under inställt börvärde så startar brännaren och då startar den alltid med det lägst inställda effektsteget, skulle tempen sjunka ytterligare 2gr så hoppar nästa steg in osv.

Det finns en brännkopp för 20KW

Vid intrimmning kan du ställa in effekten med hjälp av de siffror vi visat i denna tråd, men när det gäller injustering av fläkt tycker jag att du skall prata med någon firma som kan hjälpa dig med detta eftersom det är skitsvårt att ställa in fläkten utan instrument.

Börja med att sänka fläkten 2-3% och se om överhoppen slutar

Om du skulle ändra från 15 till 20KW där det står brännartyp så hander ingenting, de siffrorna har ingenting med vilken effekt du kör på brännaren, det är faktiskt en sak som jag kollade med Ariterm och jag fick den förklaringen att det skall tala om vilken brännkopp som sitter på brännaren.

Hoppas att du blev lite klokare på detta!

Vad är det för panna du har förresten??
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Inlägg av Snapphane »

Hej igen

Tackar för svaret!
Vad är det som måste mätas ? O2-halten ??
Har en Euronom A25F (står i signaturen - obs har en annan anläggning med A3+Duplomat -67).
Smärre kondensproblem - rökgas på pannan ca 180-200 men har ej mätt temp efter dragluckan som ju blandar till kall luft......
Skall mäta draget idag - 15 är väl lagom till Thermian?

Meckar vidare !

mvh!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Snapphane skrev:Hej igen

Tackar för svaret!
Vad är det som måste mätas ? O2-halten ??
Har en Euronom A25F (står i signaturen - obs har en annan anläggning med A3+Duplomat -67).
Smärre kondensproblem - rökgas på pannan ca 180-200 men har ej mätt temp efter dragluckan som ju blandar till kall luft......
Skall mäta draget idag - 15 är väl lagom till Thermian?

Meckar vidare !

mvh!
Ja det är en rökgasanalys som görs med bl.a mätning av Co2..
Att det blandas in "kall" luft via dragluckan gör inget då det är torr luft vilket sänker daggpunkten, Du kan ju kolla uppe i skorsten hur det ser ut med kondens...

15 pa är bra..

Ang oförbrända pelletsar beror det på att dom blåser ur koppen el går koppen full så dom trycks ur den??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Koppen inte full

Inlägg av Snapphane »

Hej

Sorry sent svar!

Koppen inte full. Nivå ca 2 cm nedom kanten då brännaren stoppar pga korrekt panntemp.
Matning nu nere på 63% samt fläkt 34%. Lite mindre, men fortf "överhopp".
Men - don´t give up .....
mvh / S
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Koppen inte full

Inlägg av André »

Snapphane skrev:Hej

Koppen inte full. Nivå ca 2 cm nedom kanten då brännaren stoppar pga korrekt panntemp.
Matning nu nere på 63% samt fläkt 34%. Lite mindre, men fortf "överhopp".
Ok då låter det normalt, Det ska inte va högre nivå i koppen än under den övre slittsraden..
Testa att sänka fläkten till 30% o se om det blir bra, Du kan sänka fläkten tills det börjar sota i pannan då kan du höja fläkten 1%/gång tills det slutar sota.. Kör några dygn innan du ändrar så du ser hur det ser ut...
Men det vore ändå bra med en riktig justering med instrument senare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Vad prioritera : hög effekt eller slippa överhopp?

Inlägg av Snapphane »

Tack för svaret!

Problemet är eg att brännaren knappt fixar att hålla panntempen på morgonen när nattsänkningen tas bort och shunten öppnar. Kan gå flera timmar trots bara nollgradigt utomhus. Iofs gammalt grovt rörsystem med sektionsradiatorer.
Huset krävde ca 3-3,5 kbm olja före tillbyggnad. Aldrig effekt/temp-problem med oljebrännaren, däremot med Thermian.
9 kW elpatron klarade/klarar inte ensam att fixa värmen.

Nu tillbyggt ca 30%- kanske 0,5 - 1 kbm mer olja/år skulle krävts.
Frågan är om ekvationen sänkt fläkthastighet + sänkt matning kontra tillräcklig effekt går att lösa utan överhopp

Upplever att min 15 kW PLC -styrda (inte standard-PLC:n) A3-brännare i fritidshuset har betydligt mer "kräm" trots att den kåken eg kräver mer effekt än min ordinarie bostad. Aldrig överhopp. Går som en oljebrännare. Buslätt att serva. A3:n har en del nackdelar, men i nuläget har jag starka tvivel till Thermian trots mångas argumenterande för den.

Verkar som att det är dags att mäta Thermians effekt mha att väga förbrukad pelletsmängd/tidsenhet som mått på avgiven effekt.
Dags för ett "facit". Eller ?

Har den gamla koppen (20 kW) med liggande slitsar och har fått tips att utesluta sättning i materialet o därmed smalare slitsar. Kort efter installationen 2002 byttes 15 kW-koppen till en större pga "överhopp".

För mkt mekande med de här prylarna. Kan fixa allt mekande själv, men tidsåtgången går knappast att försvara.

Kanske kasta ut Thermian och byta mot A3 + Focus PE 20??

Tack för att forumet finns och tack till alla Ni som delar med Er kompetens!

mvh / S-hane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Snapphane

Hur mycket tycker/tror du att du tjänar på nattsänkning??
Jag tror inte du tjänar speciellt mycket, Vi va borta 1 vecka till jul o sänkte till 15° inne o visst gick det ca 7 kg/dygn mindre då men o andra sidan gick det 7 kg mer än normalt veckan efter höjning så det gick +-0..

3-3,5 m3 är rätt normal förbrukning o då ska du igentligen klara dej med 12 kW uteffekt (inställningarna är på inmatad effekt) o du kanske har ca 13 kW inmatad effekt nu vilket gör att du har ca 11 kW till huset kvar, Visst ja du hade ju byggt till så då kan du nog behöva mer effekt, Iaf om du ska köra med nattsänkningen.. 4-4,5 m3 olja gör 40-45000 kWh o då ligger husets max förbrukning kring 15 kW vilket inte brännaren ger idag..
Man kan aldrig jämföra oljebrännaren med pellets då det gäller uppstarten, Olja ger istort full effekt direkt men inte pelletsen o då tar det ett tag att "jobba" i kapp tempen som pannan tappat..
Oljebrännaren kanske oxå gav runt 20-25 kW...

Öka matningen till 70% o kör med 33% fläkt o se vad som händer, Då har du kanske 13,5 kW till huset beroende på verkningsgraden...

Helt klart bör du kolla upp vilken effekt brännaren är på genom att väga upp vad den drar o du ska inte behöva byta brännaren till en ecotec a3..
Om inte elpatronen klarar uppvärmningen med 9 kW så har du nog ganska högt energibehov på kåken o du kan ställa upp effekten många kW till..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar