CTC1100 och varmvatten....
CTC1100 och varmvatten....
Tjenare, har den senaste tiden nu haft lite problem med att tappa upp ett bad hemma.
Vi har en CTC1100 med en Vikingbio pelletsbrännare i. Igår när jag skulle bada lillgrabben så kikade jag först på panntemperaturen vilken stod på strax under 80 grader och brännaren gick just då och skulle väl antaligen just stänga ner för att den kommit upp i "rätt" temperatur. Så jag gick gladeligen upp och började spola upp ett bad (till 37-38 grader enligt regelboken). När halva badkaret var fyllt så började det komma ljummet vatten och panntemperaturen stod på 45 grader. Är inte det väldigt konstigt? (Har inte orkat räkna exakt...)
Vi körde samma panna och pellets förra året och jag kan inte minnas att vi hade några problem att tappa upp ett fullt badkar med varmt vatten då? Det var ingen annan i hushållet som spolade varmvatten samtidigt heller för den delen.
Någon som kan ha någon idé om vad som pågår eller kan påpeka nån detalj jag kanske missar?
Vi har en CTC1100 med en Vikingbio pelletsbrännare i. Igår när jag skulle bada lillgrabben så kikade jag först på panntemperaturen vilken stod på strax under 80 grader och brännaren gick just då och skulle väl antaligen just stänga ner för att den kommit upp i "rätt" temperatur. Så jag gick gladeligen upp och började spola upp ett bad (till 37-38 grader enligt regelboken). När halva badkaret var fyllt så började det komma ljummet vatten och panntemperaturen stod på 45 grader. Är inte det väldigt konstigt? (Har inte orkat räkna exakt...)
Vi körde samma panna och pellets förra året och jag kan inte minnas att vi hade några problem att tappa upp ett fullt badkar med varmt vatten då? Det var ingen annan i hushållet som spolade varmvatten samtidigt heller för den delen.
Någon som kan ha någon idé om vad som pågår eller kan påpeka nån detalj jag kanske missar?
-
- Pannrumstomte!
Jag har ca 130 lite i pannan plus det i radiator systemet. Det är en CTC 1100 -93:a.
Och jag kan inte heller få ut så mycket varmvatten nu när det är kallt då radiatorerna snor det mesta av värmen i pannan.
Sen kan det vara så att en del av varmvattnet i pannan har försvunnit så det är dags att fylla på.
Jag råkar ut för det under vinterhalvåret, vet inte varför, kanske har med att det blir många start och stopp så det förångas nånstan då jag har ett öppetsystem.
Och jag kan inte heller få ut så mycket varmvatten nu när det är kallt då radiatorerna snor det mesta av värmen i pannan.
Sen kan det vara så att en del av varmvattnet i pannan har försvunnit så det är dags att fylla på.
Jag råkar ut för det under vinterhalvåret, vet inte varför, kanske har med att det blir många start och stopp så det förångas nånstan då jag har ett öppetsystem.
deleted
Jag har själv problem med varmvattnet
Hej
Det finns en äldre tråd i ämnet.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
Jag har själv problem med varmvattenkapaciteteten.
På vintern med extra kallt vatten in är den bedrövlig.
Min uppfattning är att CTC 1100 har för lite vatten och därför kallnar för snabbt. Med en oljebrännare funkar det eftersom den tänder snabbare och kan hämta upp.
Jag tror jag behöver en acktank för att få stil på det hela.
God Jul och Gott nytt
/b
Min uppfattning är att CTC 1100 har för lite vatten och därför kallnar för snabbt. Med en oljebrännare funkar det eftersom den tänder snabbare och kan hämta upp.
God Jul och Gott nytt
/b
CTC 1100 / BlueFlame
Re: Jag har själv problem med varmvattnet
Tack så mycket båda två, då vet jag att vi inte är ensamma iaf.. Jag läste i den där tråden tidigare idag och det verkar ju vara ett "normalt" problem. Lösningen på baden tror jag blir att spola upp varmare vatten först, dvs riktigt varmt, för att sedan fylla på med mer ljummet vatten. Detta för att snabba på urtappningen av det varma vattnet i pannans tank innan den hinner fylla på med för mycket kallvatten och kyla ner sig självt.Teddy skrev:Hej
God Jul och Gott nytt
/b
Är det någon som har koll på HUR man kopplar på en varmvattenberedade till en sådan här panna? Och kan man då få den att stödvärma på nåt sätt när det sjunker under vissa temperaturer eller liknande... Samt hur sjutton funkar en ack-tank egentligen? Värmen den något själv eller är den bara en extern utökning av pannans tank?
God jul och Gott nytt på er!
Det roliga är att min panna är inställd på automatiskt val mellan olja (numera pellets då..) och el. Men elpatronerna går aldrig in verkar det som. Är snarare som så att den bara kör på en av dem. Vad kan vara galet då?stef skrev:Hej
Är det inte bättre att köra elpatronerna som stöd
än att montera en extra beredare?
Jag kör själv med elpatronerna vintertid inställd på 55 grader
annars räcker inte varmvattnet
/stefan
Hej
Ett bra tips i ämnet mer vamvatten! när anläggningens varma vatten inte räcker till.
Är att installera en elvatten beredare i lämplig storlek efter pannan
Då denna bara till skjuter den värmen som fattas.
Om denna dessutom skall räcka till att ensam svara för varmvatten sommar
tid så gäller att välja rätt storlek på elvatten beredare.
MVH
Ruben
Ett bra tips i ämnet mer vamvatten! när anläggningens varma vatten inte räcker till.
Är att installera en elvatten beredare i lämplig storlek efter pannan
Då denna bara till skjuter den värmen som fattas.
Om denna dessutom skall räcka till att ensam svara för varmvatten sommar
tid så gäller att välja rätt storlek på elvatten beredare.
MVH
Ruben
Håller med Olle45 om att en elberedare kopplad efter pannan är en bra lösning. På sommaren när du inte vill köra med pellets får du då en billig uppvärmning av varmvattnet utan att behöva värma upp hela pannrummet och rökgången vilket blir fallet om du använder elpatroner.
Värmebaronens pelletsbrännare har väl en inställbar startfördröjning, har du den inkopplad kan det kanske vara läge att ställa ned fördröjningen till noll.
Värmebaronens pelletsbrännare har väl en inställbar startfördröjning, har du den inkopplad kan det kanske vara läge att ställa ned fördröjningen till noll.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag vet inte riktigt hur det är med startfördröjningen där. jag kör ju med vikingbios tempgivare i ett dykrör villket gör att den startar direkt när panntemperaturen sjunker ett visst antal grader inom en viss tid (antar jag).. sen att det tar en stund för den att starta är ju en annan femma...Torsten skrev:Håller med Olle45 om att en elberedare kopplad efter pannan är en bra lösning. På sommaren när du inte vill köra med pellets får du då en billig uppvärmning av varmvattnet utan att behöva värma upp hela pannrummet och rökgången vilket blir fallet om du använder elpatroner.
Ställ båda tariffbrytarna i läge manuell och ställ därefter in önskad temp på den lilla ratten som är mitt i panelen.Knecke skrev:
Det roliga är att min panna är inställd på automatiskt val mellan olja (numera pellets då..) och el. Men elpatronerna går aldrig in verkar det som. Är snarare som så att den bara kör på en av dem. Vad kan vara galet då?
Om detta inte funkar så är inte din panna som min.
deleted
Nu har jag testat detta, frågan är ju bara hur lågt man ska ställa termostaten för el-patronerna. Brännaren drar ju igång vid 60 grader så jag vill ju egentligen inte att el-patronerna ska dra igång när tempen är 60 eller över... de ska ju bara stödja temperaturer under 60 graderDanne82 skrev:Ställ båda tariffbrytarna i läge manuell och ställ därefter in önskad temp på den lilla ratten som är mitt i panelen.Knecke skrev:
Det roliga är att min panna är inställd på automatiskt val mellan olja (numera pellets då..) och el. Men elpatronerna går aldrig in verkar det som. Är snarare som så att den bara kör på en av dem. Vad kan vara galet då?
Om detta inte funkar så är inte din panna som min.
Jo, du får se upp lite där också, det tar ju en stund för brännaren att trilla igång också, och då hinner det ofta sjunka ner en bit under 60 grader.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hej på er,
Det här fenomenet har inte jag i samma utsträckning, men jag har å andra sidan inte tappat upp badkaret så många gånger... duschar mest...
Jag försöker att spola på halvfart eftersom jag inte vill att elpatronerna ska gå in i onödan, och då hinner brännaren med att hålla upp temperaturen bättre. Det tar lite längre tid, men har man tid att bada så har man nog tid att tappa upp badkaret också...
Jag har dock min hysteres satt mellan ca: 74-90 grader (och vid avsvalningsfasen ökar den till ca: 93-94 grader), och då har man mer energi i pannan som man kan ta ut innan det blir kallt.
Det är ju skillnaden mellan uttagen temperatur och panntemperatur som är det "brukbara energiinnehållet". Har man en panntemp på 60 grader orkar man knappast fylla ett badkar varken med pelletsbrännare eller elpatron igång med en CTC1100 på 130-160 liters pannvolym... inte med någon fart i alla fall.
Det här fenomenet har inte jag i samma utsträckning, men jag har å andra sidan inte tappat upp badkaret så många gånger... duschar mest...
Jag försöker att spola på halvfart eftersom jag inte vill att elpatronerna ska gå in i onödan, och då hinner brännaren med att hålla upp temperaturen bättre. Det tar lite längre tid, men har man tid att bada så har man nog tid att tappa upp badkaret också...

Jag har dock min hysteres satt mellan ca: 74-90 grader (och vid avsvalningsfasen ökar den till ca: 93-94 grader), och då har man mer energi i pannan som man kan ta ut innan det blir kallt.
Det är ju skillnaden mellan uttagen temperatur och panntemperatur som är det "brukbara energiinnehållet". Har man en panntemp på 60 grader orkar man knappast fylla ett badkar varken med pelletsbrännare eller elpatron igång med en CTC1100 på 130-160 liters pannvolym... inte med någon fart i alla fall.
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.