Rökgastemperatur
-
- Späd planta
Rökgastemperatur
Hej.
Jag har just installerat en Janfire NH brännare i min gamla (1961) ABSO-PK0 panna.
Det verkar funka bra, men jag undrar om rökgastemperaturen 75 grader är för låg? Risk för kondens i skorstenen? Temperaturen är mätt 50 cm bakom pannan. Jag kör på effektläget 9 kw.
Någon som vet vid vilken temperatur pelletsgaserna kondenserar?
/Mats
Jag har just installerat en Janfire NH brännare i min gamla (1961) ABSO-PK0 panna.
Det verkar funka bra, men jag undrar om rökgastemperaturen 75 grader är för låg? Risk för kondens i skorstenen? Temperaturen är mätt 50 cm bakom pannan. Jag kör på effektläget 9 kw.
Någon som vet vid vilken temperatur pelletsgaserna kondenserar?
/Mats
Grattis till ett bra val av brännare!
Rökgasens temperatur är egentligen likgiltig att mäta vid pannan, det viktiga är vad den är ½ meter från toppen av skorstenen. Riktvärdet där är även kraftigt baserat på huruvida du har dragbegränsare eller inte.
Rökgasens temperatur är egentligen likgiltig att mäta vid pannan, det viktiga är vad den är ½ meter från toppen av skorstenen. Riktvärdet där är även kraftigt baserat på huruvida du har dragbegränsare eller inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Späd planta
Det beror ju som sagt på om du har dragbegränsare eller inte men jag har för mig att det var 80°C utan och 50-60°C med, jag är dock inte helt säker på talen, jag har aldrig mätt i toppen.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Späd planta
En ganska enkel tumregel är att man tappar ca 10 grader/meter så mäter du precis efter pannan och du har tex 100grader där och du har en skorsten på 6 meter så har du ca 40 grader i toppen och det är inte så bra eftersom röken börjar kondensera vid ca 60 grader.
Börja med att investera i en draglucka, det hjälper inte upp rökgastempen men du får en ventilation av skorstenen.
Börja med att investera i en draglucka, det hjälper inte upp rökgastempen men du får en ventilation av skorstenen.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
En dragbegränsare har inget med låga temperaturer att göra, det den ordnar är kontrollerat luftflöde genom förbränningen och därmed stabila förhållanden vilket gör att man kan ställa in brännaren och lita på att det är rätt.
Dragbegränsare är nära nog krav vid eldning av fast bränsle, borde vara det iaf.
Dragbegränsare är nära nog krav vid eldning av fast bränsle, borde vara det iaf.
Är inte PK!
Är inte PK!
Är nog läge att sätta dit en sådan , den luftar ur skorsten
plus att du får ett jämt drag. Med så låg temp , är det nog
bra att det ventilerar skorsten.
( Kom visst inlägg imellan)
Wepe
plus att du får ett jämt drag. Med så låg temp , är det nog
bra att det ventilerar skorsten.
( Kom visst inlägg imellan)
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
-
- Späd planta
Det är ju en rätt saftigt lång skorsten, så du borde behöva rätt hög temp nere i rökröret (80+5*14 väldigt sisådärformel) för att slippa kondens, men som sagt var, det bästa är ju att mäte där uppe.
Fläkten och dragbegränsaren har ju så att säga motsatt funktion så dom har ju inget med varandra att göra, men det kan ju vara så att fläkten behövdes för att få tillräckligt bra drag vid oljeeldning, men eftersom du säger att brännaren funkar bra så behöver du knappast använda den.
Kolla om det finns turbulatorer att kapa/ta bort eller spjäll att öppna på pannan för att höja rökgastempen, eller om du kan köra brännaren på högre effekt.
Fläkten och dragbegränsaren har ju så att säga motsatt funktion så dom har ju inget med varandra att göra, men det kan ju vara så att fläkten behövdes för att få tillräckligt bra drag vid oljeeldning, men eftersom du säger att brännaren funkar bra så behöver du knappast använda den.
Kolla om det finns turbulatorer att kapa/ta bort eller spjäll att öppna på pannan för att höja rökgastempen, eller om du kan köra brännaren på högre effekt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.