Dragregulator

Skriv svar
Mlund
Prima virke

Dragregulator

Inlägg av Mlund »

Nu har jag träffat på begreppet dragregulator i ett flertal inlägg på skilda trådar, och alla lovprisar denna manick. Då undrar ju en nybörjare i ämnet var man fixar en sådan? Var ska den sitta? Vem installerar sån?

På min gamla panna (Parca Sonett 1963) med en ganska nyinstallerad Janfire FlexA som iofs funkar och värmer bra, så finns det ingen lucka eller annan naturlig plats för installation av dragregulator .
Jag har en rökgastermometer i rökröret upp från pannan och när det brinner stabilt i pannan så visar den 240 grader. Det låter mkt, eller...?

Tacksam för svar och tips
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Lånar din tråd och ställer en följdfråga. Hur ska dragregulatorn justeras in för optimal verkan? Har min inställd på 20Nm för tillfället.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Den kallas lite allt möjligt, det korrekta namnet får väl vara dragbegränsare, man sätter inte den på pannan utan mellan pannan och skorstenen, oftast på rökröret ut från pannan, om utloppet från pannan är på toppen så sätter man det ofta på en evntuell sotlucka i 90 graderskröken mot skorstenen men det finns många olika lösningar, om det finns en sotlucka på rökröret så kan man ofta sätta den där, annars kanske det finns en sotlucka i murstocken.

Det finns många som säljer dragbegränsare, massor med tips finns i arkivet om olika inköpsställen, exempelvis http://www.pelletsbilen.se/ men det finns många andra, enklast är att söka på google.

Exakt vad den ska vara inställd på brukar anges i instruktionerna och det skiljer lite mellan olika brännare vad dom vill ha för drag.

Det är normalt sett inga problem att installera den själv, har man rätt adapter så är det normalt 5 minuters jobb att sätta dit den, men alla rörkrökare som installerar pannor bör kunna hjälpa till med att installera en dragbegränsare också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Så här ser den ut på min panna:

Bild
deleted
Skriv svar