Fylla förråd med dammsugare
Japp, funkar inte något vidare bra utan tillsyn. Själva ejektorn korkar igen. (Kanske finns någon fiffig lösning dock).Gurr_a skrev:Har du provat med dammsugar ejektor?Lager skrev:Att suga pellets kräver ganska mycket luftflöde kan man skapa detta mha. en ejektor? Att den skapa undertrycket tvivlar jag inte på, men luftflödet behövs oxo. Om man kopplar ejektorn till en fet tank att skapa stor volym vakuum i så kanske det funkar...
Hur matar du in pellets? via en skruv i "storförrådet"? eller dammsuger du stor-säck?
Jag håller själv på med en liknande lösning men med "vanlig" dammsugarmotor.
Vad man istället kan göra är att antingen blåsa pellets då funkar ejektor bättre.. Eller alternativt skippa ejektorn och slussa/skruvmata in i ett sugrör.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Som ni ser av min profil, så kör jag med vakuumanlägg. Röret är invändig ca. 57mm og jag suger ca. 25 meter och med lyfthöjd ca. 3 meter. Förrådet är en 6m3 nedgrävd oljetank och bredvid har jag en trapp ned till garaget som nu är stoppat igen och här finns 4m3 extra förråd.
Jag utvecklade min vakuumsystem i 2001 och dette var inget problem med en halvautomatisk prototypanläggning, men en prototyp av vakuumsystem är kanske inte den mest utprövade och säkra anläggning...
Jag fick i prosjektet dock problem med lutande skruv och höll på i 4 år för jag kunde skruva pellets - vertikalt.
Jag styrde min utveckling bort från vakuumsystem då jag innsåg att man måste slussa in/skruva in pellets. Precis som Lager beskriver. Sen måste man i tillägg slussa eller skruvdosere ut pellets til brännaren. Dette gör en sådan anläggning dyr, ref. kostnad på mullvaden.
Får man fel i et vakuumsystem kan man risikera att suga ut brand av brännaren. Sen har man dammhandtering som inte funkar över tid på några anlägg (tilstoppade filter, retur i förråd av fint damm som över tid bildar valvning i utlopp etc.). Sen tilkommer lite buller under drift.
Men när et sådant anlägg fungerar, så är dom effektiva och kan transportera hur långt som helst.
Jag anser vakuumsystem att vara effektiva på långa avstånder men dom kan inte att konkurrera mot skruvanläggningar på dom flesta anlägg - inte före det finns ny enklare teknologi.
Jag kan inte rekommendera att någon går vägen att bygga sin egen vakuumanlägg. Billigere och säkrare att köpa.
Ejektor fungerar utmärkt - men då på lätta lantbruksprodukter (havre) och vid rätt flöde/tryck. Inte på pellets.
Jag utvecklade min vakuumsystem i 2001 och dette var inget problem med en halvautomatisk prototypanläggning, men en prototyp av vakuumsystem är kanske inte den mest utprövade och säkra anläggning...
Jag fick i prosjektet dock problem med lutande skruv och höll på i 4 år för jag kunde skruva pellets - vertikalt.
Jag styrde min utveckling bort från vakuumsystem då jag innsåg att man måste slussa in/skruva in pellets. Precis som Lager beskriver. Sen måste man i tillägg slussa eller skruvdosere ut pellets til brännaren. Dette gör en sådan anläggning dyr, ref. kostnad på mullvaden.
Får man fel i et vakuumsystem kan man risikera att suga ut brand av brännaren. Sen har man dammhandtering som inte funkar över tid på några anlägg (tilstoppade filter, retur i förråd av fint damm som över tid bildar valvning i utlopp etc.). Sen tilkommer lite buller under drift.
Men när et sådant anlägg fungerar, så är dom effektiva och kan transportera hur långt som helst.
Jag anser vakuumsystem att vara effektiva på långa avstånder men dom kan inte att konkurrera mot skruvanläggningar på dom flesta anlägg - inte före det finns ny enklare teknologi.
Jag kan inte rekommendera att någon går vägen att bygga sin egen vakuumanlägg. Billigere och säkrare att köpa.
Ejektor fungerar utmärkt - men då på lätta lantbruksprodukter (havre) och vid rätt flöde/tryck. Inte på pellets.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Håller med. Dammet är det stora problemet som måste filtreras bort eller tas bort av en väldigt bra och effektiv cyklon (min cyklon är det inte). Tror inte på att "köra" dammet runt och runt i systemet, någon gång kommer det att bli för mycket någonstans och då blir det problem.Rol-bi skrev: Får man fel i et vakuumsystem kan man risikera att suga ut brand av brännaren. Sen har man dammhandtering som inte funkar över tid på några anlägg (tilstoppade filter, retur i förråd av fint damm som över tid bildar valvning i utlopp etc.). Sen tilkommer lite buller under drift.
Med dagens "dåliga" pelletskvalitet så får man rengöra/byta filter ofta. När jag startade upp min anläggning för snart 10 år sedan så kunde man "köra" över ett halv år innan man behövde tänka på att kolla filtret. När det var som sämst för något år sedan så fick jag rengöra filtret varannan dag.........
Just nu så byter/rengör jag filtret i min sugare en gång per vecka för att inte få driftsstörningar.
När det gäller slangdragningen så är den perfekt för sugsystem, lätt att lägga och inte känslig för böjar/krokar/genomförningar och lutningar plus att sträckan kan göras lång. I mitt fall ca 18 m i längd och 3 m i höjd.
Visst det låter lite vid "tankning" av pannrumsförrådet men då vet man också att det fungerar. Med ett lite större förråd i pannrummet så går det att styra så att man får "tankning" på mindre känsliga tidpunkter. Detta med hjälp av en liten timer, jag har ej gjort detta men har haft funderingen...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag har kört och testat med rundgång på spån och damm (slutet system), samt filter och jag tycker inte något av dessa är bra. Jag har nu följt Haertel Energy råd att köra frånluften tillbaka i bulkförrådet som är tätt slutet med dammduk på toppen (Mafa345). Detta har visat sig fungera som bäst då det finaste dammet inte siktar sig lika fort som spånet. Samt så fördelar det upp spånet lite med mindre portioner ner till mellanförrådet som inte störs värst mycket av detta. ULMA som exempel kör ut luften i det fria via en ljudämpare, men det förutsätter att man kan leda ut detta på ett bra ställe, och detta fina damm märks inte så värst mycket heller. Har fler som kör deras system som jag frågat och dom är nöjda.
Visst jag håller med sugsystem har sina nackdelar, men ursprungsproblemet var att fylla förrådet från säck.
Och då ser det helt annorlunda ut, att blåsa pellets in i förrådet (ungefär som en bulkbil) funkar såklart.
Frågan är bara hur ser ett sådant system ut och vad det kostar.
Och då ser det helt annorlunda ut, att blåsa pellets in i förrådet (ungefär som en bulkbil) funkar såklart.
Frågan är bara hur ser ett sådant system ut och vad det kostar.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Att blåsa pellets in i ett förråd kan göras motsvarande som bulkbilar vid att installere en lufttät sluss som matar pellets in i en trycksatt slang. Det finns priser hos tex kongskilde.dk för utrustning anpassad lantbruk. Räknar dock med att du må ut med ca. 50-100.000 kroner för en sådan anläggning, men då får den bra kapacitet. Kanske du kan köpa en begagnat.
Det finns 3 olika sätt att pneumatisk transportera pellets:
- vakuum (sug)
- tryck
- kombination sug/tryck
För att transportera från storsäck tror jag vakuum baserad på manuell indosering i sugslang är rimeligst, då med transport till ett mellanförråd som klarer av vakuum, alternativt cyclon inne i bulkförråd. Jag använder själv ett stort oljefat på 235 liter till mellanförråd som jag sätter under vakuum. Vakuumventilen jag använder är patenterad och finns innbygd i min vertikale skruv sin process. Jag flyttar pellets från två olika bulklager till mellanförråd men har också flyttat pellets från storsäck.
Min rekommendation är att inte bygga hembygda vakuumsystem om man inte har tillräckliga kunnskaper, dette av hänsyn til säkerhet.
Ett alternativ är ett mindre bulkförråd med manuell inlastning från storsäck.
Det finns 3 olika sätt att pneumatisk transportera pellets:
- vakuum (sug)
- tryck
- kombination sug/tryck
För att transportera från storsäck tror jag vakuum baserad på manuell indosering i sugslang är rimeligst, då med transport till ett mellanförråd som klarer av vakuum, alternativt cyclon inne i bulkförråd. Jag använder själv ett stort oljefat på 235 liter till mellanförråd som jag sätter under vakuum. Vakuumventilen jag använder är patenterad och finns innbygd i min vertikale skruv sin process. Jag flyttar pellets från två olika bulklager till mellanförråd men har också flyttat pellets från storsäck.
Min rekommendation är att inte bygga hembygda vakuumsystem om man inte har tillräckliga kunnskaper, dette av hänsyn til säkerhet.
Ett alternativ är ett mindre bulkförråd med manuell inlastning från storsäck.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
Om man kan skotta eller hälla är nog tryck att föredra, en mycket enklare konstruktion helt utan filter och vakuum.
Du behöver antagligen en radial-fläkt på cirka 2hp (1500W) som blåser luft förbi en ejektor och in i en slang. Alternativt kan man slussa/skruva in i tryckröret istf. ejektor.
Du behöver antagligen en radial-fläkt på cirka 2hp (1500W) som blåser luft förbi en ejektor och in i en slang. Alternativt kan man slussa/skruva in i tryckröret istf. ejektor.