Ska shoppa radiatorer, vilken framledningstemp kommer jag ha

Skriv svar
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Ska shoppa radiatorer, vilken framledningstemp kommer jag ha

Inlägg av hajof70 »

Hej där,
Jag står i startgroparna för att sätta in värme i källaren igen och därmed ska bl a två radiatorer införskaffas. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska komma fram till storleken (Rinkabys eller Manis Compact-sortiment) då jag inte har någon uppfattning om temperatur på fram- och returvatten. Radiatortillverkarna hänvisar till rörfirmor men då jag ska sätta in radiatorerna själv så ser jag ingen anledning att störa dem.

Jag har aldrig tidigare mätt ledningstemperaturen och nu är hela värmesystemet ombyggt med ny pelletspanna och rördragning (22mm CU för att matcha de äldre radiatorer som är kvar i huset...). Med endast 65kvm (dåligt isolerad) boyta uppvärmd, med 1 minusgrad ute, 20 inne, cirkpumpen på lägsta hastighet och injusteringsventilerna i stammarna nästan helt strypta ligger det på 45/36. Vad kan det tänkas hamna på när utetemperaturen går ned och källarradiatorerna kopplas in samt lite senare även golvvärme för 10kvm isolerat badrumsgolv (200mm Isodrän). Är det så att tempen kommer ligga lika men att jag öppnar upp injusteringsventilerna (MMAs för 22mm rör idag bara ett halvt varv öppna) och/eller ökar hastigheten på cirkulationspumpen?

=> Kanske någon här kan komma med en grov uppskattning/chansning?

Bakgrundsinfo är att huset från 1935, nyligen dränerad och med 100-200mm Isodrän som isolering. Källarväggarna är gjorda av betonghålsten med putsad in- och utsida. Dryga 1 meter är under jord och resten över. I källaren har jag två rum som ska förses med nya radiatorer. Baserat på det kommer jag med div beräkningsprogram fram till följande:

* Radiator 1 (Hobbyrum)
Fönsteryta: 0,7kvm
Rummet är 5kvm oisolerat golv och har 4,7lpm yttervägg. Måltemperatur är 18grC vilket verkar ge ett effektbehov på 656W.

* Radiator 2 (ska monteras i gillestuga men också ge lite värme till en angränsande groventre som är inkluderad i kvm nedan)
Fönsteryta 0,7kvm samt för närvarande sämre isolerad källardörr.
Rummet är 26kvm isolerat golv (100mm isodrän) och har 10,3lpm yttervägg. Måltemperatur är 20grC vilket verkar ge ett effektbehov på 2030W.

Håkan
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Jag är inte rätt person att svara men

när en bekant köpte nya radiatorer till källaren, ett rum på ca 15 kvm
fick han två stora radiatorer med 3 paneler. Argumentet var att ju större radiatorer desto lägre temperaturer kan det vara i systemet. Då kan han i framtiden ansluta VP, sol eller eller någon annan värmekälla som arbetar med låg systemtemp.

Slutsats stor värmeavgivande yta ger att man kan ha lägre systemtemperatur.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
perund
Prima virke

Inlägg av perund »

Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Skriv svar