Behöver hjälp - för kallt!

joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

32 kg/timme??? Det låter lite högt :)

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joeri91942 skrev:32 kg/timme??? Det låter lite högt :)

/Jörgen
Jodu o de räcker inte till ändå... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
geka
Ungskog

Inlägg av geka »

Minns att rökgastemperaturen var ca 200 grader när brännaren justerades in i somras. Installatören borrade ett 6-7mm hål i sidan på rökgången till skorstenen, där i sitter rökgastemp-"pinnen" löst instucken med en liten bit isolerduk på utsidan. Eftersom dragluckan sitter på den sneda ytan så mäter den ju fel, men jag testade att stänga dragluckan och efter någon timma visade den ca 140 grader. Med dragluckan lite på glänt ca 70-80 grader.

Borde inte rökgastempen öka när pannan inte är sotad på länge? I mitt fall har den ju sjunkit från 200 till 140.
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Just så gjorde min Ecoflex innan den var någorlunda injusterad. Den sotade så mycket att den satte igen runt baffeln som används för att justera rökgastemperaturen, med reultatet att rökgastemperaturen sjönk kraftigt.
Så det är väl inte enligt boken att rökgastemperaturen sjunker när pannan är igensotad, men ändå fullt möjligt.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

geka skrev:Minns att rökgastemperaturen var ca 200 grader när brännaren justerades in i somras. Installatören borrade ett 6-7mm hål i sidan på rökgången till skorstenen, där i sitter rökgastemp-"pinnen" löst instucken med en liten bit isolerduk på utsidan. Eftersom dragluckan sitter på den sneda ytan så mäter den ju fel, men jag testade att stänga dragluckan och efter någon timma visade den ca 140 grader. Med dragluckan lite på glänt ca 70-80 grader.

Borde inte rökgastempen öka när pannan inte är sotad på länge? I mitt fall har den ju sjunkit från 200 till 140.
Jo rökgastempen blir högre då man inte sotar men även rökgasgivaren får sot på sej o vissar ändå mer fel än den gör i verkligheten... :wink:
Dra ut givaren o rengör den, Brännarens tempgivare visar ca 30° för lite mot om du kollar med en stektermometer..

Har du fått upp tempen inne nu??
Sotat hela pannan/brännaren inkl rökgasgivaren??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
geka
Ungskog

Inlägg av geka »

Hej igen, ursäkta dröjsmålet har kommit många andra saker emellan.
Har gjort en rejäl sotning av stos, rökkanal till skorsten samt hela pannan.
Stängde shunten helt och startade upp brännaren. Så här gick det:

Pannan var under 20 grader vid start.
Det tog ca 3 timmar att komma upp i 75 grader.
Jag öppnar shunten till 4 av 5, framledningstemperaturen höjs till ca 45 grader. (Enl pannans instruktioner (265b -74) krävs 50 grader framledningstemp vid 0 grader utomhus)
När kallt vatten kommer in till pannan sjunker tempen först under 65 grader då pannan startar.
Nu kommer det konstiga: Fast brännaren går för fullt sjunker pannvattnet till 39 grader. Efter flera timmars gång står fortfarande tempen på 40 grader, likaså framledningstempen. Brännaren orkar alltså inte upp i temperatur..???

Jag stänger shunten till ca 2,5 av 5. Sakta men säkert höjs tempen i pannvattnet, men jag måste gå ner till 2 på shunten för att någonsin nå full panntemperatur igen. Vilket resulterar i en innetemperatur på runt 18 grader.

Vad katten beror detta på? Enda ev problemet jag sett är det doserhjul inuti brännaren med "piggar" på, dessa piggar gör ju så pellets matas fram i lagom takt. Det finns bara tre piggar, de sitter som på en klocka: klockan 12, 5 och 8. Det finns hål för fem piggar till, har dessa fallit bort eller ska det se ut så???

Vore tacksam för mer råd och tips innan det blir kallare, hu!
geka
Ungskog

Inlägg av geka »

En sak till:

Jag har ju en draglucka samt rökgasmätare som olyckligtvis sitter efter denna. Provade att under uppstart spära dragluckan för att få lite bättre mätvärden (torkade av och rengjorde mätaren innan uppstart, den var rätt smutsig).

Rökgastempen ligger vid gång på 130 grader. Vid injustering i somras låg rökgastemperaturen på dryga 200 grader. Vad kan det bero på??
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

geka skrev:
Vad katten beror detta på? Enda ev problemet jag sett är det doserhjul inuti brännaren med "piggar" på, dessa piggar gör ju så pellets matas fram i lagom takt. Det finns bara tre piggar, de sitter som på en klocka: klockan 12, 5 och 8. Det finns hål för fem piggar till, har dessa fallit bort eller ska det se ut så???
Där har du felet.. :wink:

Du har borta mer än 25% av effekten eftersom att du först tappat 25% matning sen har du på tok för mycket fläkt sett till bränslemängden vilket gör att du får dålig verkningsgrad...

Fixa omg ett stift till, Det ligger nog på golvet el på brännaren..

Medd hur det börjar funka, Du ska ju inte behöva ha det så till jul..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

geka skrev:En sak till:

Jag har ju en draglucka samt rökgasmätare som olyckligtvis sitter efter denna. Provade att under uppstart spära dragluckan för att få lite bättre mätvärden (torkade av och rengjorde mätaren innan uppstart, den var rätt smutsig).

Rökgastempen ligger vid gång på 130 grader. Vid injustering i somras låg rökgastemperaturen på dryga 200 grader. Vad kan det bero på??
Om det gjordes på samma sätt (med stängd lucka) så beror det nog på att pannan är ordentligt sotad nu men inte om det va brännarens givare som mätades med då oxå..
Dom visar ofta ca 30° fel (för lite)
geka
Ungskog

Inlägg av geka »

Hej, har nu fått en nytt doserhjul (kraftigare och förbättrad modell, med större sprintar) samt ett nytt kugghjul. Tror det är från en senare modell.

Är det svårt att byta själv?
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Det är riktigt enkelt att byta dessa! Ungefär som att skruva med mekano :D
Men se till att ha rätt verktyg, rätt storlek på insexnyckeln ( heter den så?? :shock: )
Och det kan vara lite trångt att komma åt. Men det är inte svårt.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar