Nya pannor...

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev: Elpriset kommer nog att stiga i höjden som man spått under 2008-2009, men kommer alltid att vara som dyrast under vårt kalla vinterår, och det där med COP på en värmepump tar jag med en nypa salt för den sjunker ju kallare klimatat är ute. Vi gnäller över att pelletsanläggningarna krånglar men det gör även pumparna. Har en granne som är inne på sin andra luftpump idag, och tiden är över 1,5år. Vi har en stor dase sitter i en av våra verkstadslokaler och har bara problem hela tiden, isbildning mm hjälper inte heller hur många frostslingor man monterar och elen drar iväg. Många bekanta har borrat, men är ändå inte nöjda då elräkningarna inte stämmer efter kalkyleringarna som leverantörerna har påstått. Märkerna på dessa produkter varierar och dom flesta är erkända märken som skall vara så väldigt bra efter tester. En av arbetskompisarna köpte niten och köpte en pump där firman gick i kk, och idag får han byta för det finns inga delar att tillgå.
Som jag skrev tidigare så kommer likförbannat pelletpriset att följa elpriset men något lägre, Se bara vad som hände ifjol...

En L/L el L/V VP ska inte jämföras med berg/jord VP sem så ska allt va rättstorlek på oxå, Inte gå på billigaste snik offerten..
På ett borrhål bör man lägga till iaf 20 meter mot vad dom anger i offerten samt att man bör gå upp iaf 1 storlek på pumpen, Inte göra ett system som klarar 50-60% av maxlast utan 100% så man slipper tillskottsel även då det är som kallast...

Ska bli intressant att se vad kompisen som kör igång vp i sitt nya hus får för driftskostnad.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

När jag tröttnat på ve så kommer jag inte stoppa i någon pelletsbrännare i min panna.Då blir det en luft/vatten dockad till ack tanken. När det är gris kallt så eldar man lite bara.
Men nog om det :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Risken att det blir så kallt är nog inte så stor, det ska ju snart bli tropiskt klimat här... :D
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Andreas Hansson skrev:När jag tröttnat på ve så kommer jag inte stoppa i någon pelletsbrännare i min panna.Då blir det en luft/vatten dockad till ack tanken. När det är gris kallt så eldar man lite bara.
Men nog om det :)
Det är riktigt Andreas när nöden tränger sig på är det det brinnande som vinner i längden ( Eldandet i någon form är nog det vinnande bidraget ) För ett brinnande intresse har vi väl alla :wink:

Jag har en granne som borrade för 2 år sedan...Han hade inte mage att slänga ut vedpannan, det hade gjort för ont sa han.. :)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Det är ett pelletsforum och många verkar planera att GÅ IFRÅN pellets om man får tro hur ordalagen går i vissa trådar. Det klagas om hur jädra dyrt pellets är och kommer bli och att EL är det alenarådande. Jag köper argumentet om EL ifråga om bekvämlighet.

Att en bergvärmeanläggning skulle vara "billigare" och bättre investering i längden än tex pellets tycker jag också låter underligt med det i informationsväg jag tagit del av. Mina gamla pensionerade föräldrar borrade och investerade i en bergvärmeanläggning (visserligen ett ganska stort men välisolerat hus på ca: 300kvm) för 4 år sedan och den installationen kostade DÅ 160 tusen. Jag har själv fått offert på en liknande anläggning till vårt nyinskaffade hus och den låg på ganska samma pengar idag men i vårt fall handlar det om aningen mindre (och billigare pump) samt mindre borrning. I jämförelsen mot den pelletsanläggning vi istället valde att beställa så kommer den visserligen kosta c:a 90 tusen inkl div sidoarbeten och installation men det är ändå som jag ser det 70 tusen för bergvärmen och då El är dyrare per kilowatt timme än pellets så ser jag inte hur det skulle vara ett snilledrag att skaffa en sådan stor elförbrukare i dessa energiskattehöjjartider (oavsett politisk färg - alla vill höjja verkar det)?

Jag har möjligen gått på reklamen som Pelletslobbyn lurat på mig och har troligen valt värmekälla uppåt väggarna pga de artiklar om biobränsle jag tagit del av men jag kan inte se hur en pelletsanläggning skulle vara en galen investering kontra det andra som finns på marknaden idag rent ekonomiskt. Sen att det självklart är olika mycket jobb med pellets kontra el och olja är ju solklart, är det där ni menar att det jobbet är dåligt "avlönat" eller hur går resonemanget?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
pjc
Frö

Inlägg av pjc »

Ved Profilen skrev:Bra tråd ! Hur många på forumet har investerat i att köpa Vindhager eller Cat fire. Finns inte ens diskutioner på forumet om dessa produkter. vad jag vet.
Är dom för dyra, eller vet inte folk om att dessa produkter finns?

Iaf... Är det mycket bra produkter.. Ni som vill kan önska någon av dessa pannor av Jul Tomten.. Har ni bara en skorsten så.. :D

Jul Hälsning från Ved Profilen...
Det är lite synd att Windhager och Viessmann (vilket är samma panna) inte diskuteras på detta forum. Själv har jag en och jag har installerat drygt 20 till åt privatpersoner som ett fåtal i mindre flerfamiljshus. De som köper dessa pannor har ekonomi att köpa en bergvärmepump men tror på förbränning istället för på el. Sotning/rengörning sker efter 4 ton förbrukning, det ingår en mycket bra vakumsuglösning utan skruv samt en styrning av huset värme och varmvatten som plaseras på lämplig plats i huset. De flesta kunderna köper installation av panna men bygger förrådet själva. Marknadsföring finns nästan inte och angående skorstenen så installerar jag aldrig utan slang då rökgastemp när den lämnar panna ofta ligger runt 80 - 90 grader. Slutligen så skall det nämnas att i Tyskland och Österrike så har försäljningen av ny pannor också minskat men där finns det aldrig på tapeten att sätta in en pelletsbrännare i en gammal oljepanna från 1967.....
Mats Pyssling
Gallringsobjekt

Inlägg av Mats Pyssling »

Jag tror att vi här på forumet är betydligt händigare och fixigare än att vi köper en integrerad panna för 100 000 kr. Jag tror inte heller att nån av oss skulle borra för bergvärme, även om vi hade råd...

Likväl är pellets betydligt billigare än olja och el för uppvärmning. Och så kommer det alltid att vara, även om priset på pellets stiger. Så trots att "haussen" på pelletsmarknaden är förbi så tror jag det finns många kunder kvar för pannförsäljarna.

Värmebolagen köper pellets till lägre pris än gemene man. Jag jobbar på ett kommunägt energibolag (och nej, pelletspriser är avtalshemligheter och inte offentliga handlingar hur mycket man än skulle önska så).

Att Solett (Skelleftekrafts pellets) sintrade i pannorna för några år sen berodde troligen på salt i pelletsen snarare än sand. Importerat virke till sågarna kan ha sprutats med saltvatten, eller rentav legat i saltvatten. Saltvatten innehåller KCl och NaCl (havssalt) och både kalium och natrium sänker asksmälttemperaturen så sintringen inträffar vid lägre temperatur. (Om askan normalt börjar smälta vid 1100 grader kanske den med visst mycket salt börjar smälta vid 700 grader.) Om det sen också finns sand i bränslet så är askhalten högre, och sintringen blir ännu mer omfattande.
((Sintring, att askan smälter och bildar glasliknande hårda sjok, kan förklaras med att ytan på askpartiklarna blir klistrig och klibbar ihop partiklarna med varandra. Det är inte unikt för pellets utan förekommer även i större fastbränslepannor.))

På värmeverken eldar man pellets i ganska små pannor, upp till kanske 1,5-3,0 MW eller så. Ska man bygga större kan man lika gärna bygga flispanna, med lägre bränslekostnad. När jag gjorde mitt exjobb på Skelleftekrafts pelletsfabrik för flera år sen så var Hässelbyverken i stockholm deras största kund. De köpte pellets som de skeppade ner till stockholm och malde ner för att elda som pulver. I en stor panna är pulvereldning bättre. Om man dessutom ska konvertera en befintlig oljepanna så ligger det närmare till hands. Men jag tror att man hade haft kolpulvereldning i Hässelby tidigare.

Jag har som sagt en kombipanna. Den satt i huset när vi köpte det och den är hyfsat ny (-98). Jag har funderat och funderat men jag tror att jag kommer att elda ved i nästa panna också. Men jag vill nog ha möjligheten att elda pellets dessutom. Som nu på vintern när ackarna håller värmen i huset i typ 16 timmar, vore det schysst att ha en pelletsbrännare som kunde tuffa på ett par dygn, med elpatron ifall nåt krånglar, så man kan åka bort. Men det får bli några år framåt. Nu när ackarna är på plats får man fantisera när man staplar ved... :?
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo nu är jag inte expert på andra länders elpriser man jag har hört nånstans att Tyskland har dubbelt våra elpriser?(rätta mig gärna)Så intet för intet att dom köper svenska elföretag :evil:
Men varför eldas det inte,eller byggs ,det mer flispannor istället för det dyrare pelletskonceptet??Kartell-billigt- ändå -kanske ??

Nog tror jag det kommer säljas ännu mer integrerade pannor om priset går ner för skillnaden är ju så stor för bekvämligheten ex 25-65000 kr för en vanlig panna 110-170000 kr integrerad panna...är ju väldigt stor skillnad för bekvämlighet... Sen har man ju märkt att "borrfirmorna" syns ju mest i pressen, media vad jag märkt Sen när 1 kwh kostar 2 kr som i Tyskland?)och man blivit lovad payoff på 15 år så blir det plötsligt30 år. :cry: ..Men om pelletsen hänger på blir det ju också :cry:
Det är tur att man kan stödelda med ved 8)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

pjc skrev:nämnas att i Tyskland och Österrike så har försäljningen av ny pannor också minskat men där finns det aldrig på tapeten att sätta in en pelletsbrännare i en gammal oljepanna från 1967.....
Är det månne så att det råder "bergvärmepump verboten" eftersom hornblåsarna känner sig tvingade att lägga så stora summor på pelletsuppvärmning. Förhållandena där måste vara helt andra än här.
Här är definitivt pellets ett bra alternativ så länge man håller sig till en pelletsbrännare för 18000-20000:- i en redan befintlig panna. Då lägger man inte ut så mycket men får inte tillbaka så mycket heller. Att däremot lägga ut omkring 100000:- för ett modernt pelletssystem och få tillbaka ca. 35-40% billigare uppvärmning än man har med direktel eller olja verkar inte särskilt genomtänkt.
Tråkigast är att utvecklingen stannar av när försäljningen av pannor och brännare minskar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja min brännare tjänade jag in på 1 1/2 -2 år så jag förstår att många "kör" i sin gamling till panna...
För den har ju hyfsad verkngrad ändå ....Som sagt man lämnar inte "halva" kaviartuben urtryckt till återvinningen eller ? :)
Men som sagt det är ju synd att man bromsar utvecklingen av det nya...
hmm..

Mvh ronald
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo påtal om sälja pannor, brännare mm så var nog debatten väldigt vinklad mot" pellets kontra olja" när det stora "kabaraset" med bidragspengar mm rullade på och alla skulle byta värmekälla..sen nu när det börjat lugna ner sig lite på marknaden så börjar väl många fundera lite mer.....Sen har väl alla uppvärmningsformerna varit med hela tiden...alla har blivit bättre än dom andra som dom säger..

Mvh ronald
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

mt4base skrev:Det är ett pelletsforum och många verkar planera att GÅ IFRÅN pellets om man får tro hur ordalagen går i vissa trådar. Det klagas om hur jädra dyrt pellets är och kommer bli och att EL är det alenarådande. Jag köper argumentet om EL ifråga om bekvämlighet.

Att en bergvärmeanläggning skulle vara "billigare" och bättre investering i längden än tex pellets tycker jag också låter underligt med det i informationsväg jag tagit del av. Mina gamla pensionerade föräldrar borrade och investerade i en bergvärmeanläggning (visserligen ett ganska stort men välisolerat hus på ca: 300kvm) för 4 år sedan och den installationen kostade DÅ 160 tusen. Jag har själv fått offert på en liknande anläggning till vårt nyinskaffade hus och den låg på ganska samma pengar idag men i vårt fall handlar det om aningen mindre (och billigare pump) samt mindre borrning. I jämförelsen mot den pelletsanläggning vi istället valde att beställa så kommer den visserligen kosta c:a 90 tusen inkl div sidoarbeten och installation men det är ändå som jag ser det 70 tusen för bergvärmen och då El är dyrare per kilowatt timme än pellets så ser jag inte hur det skulle vara ett snilledrag att skaffa en sådan stor elförbrukare i dessa energiskattehöjjartider (oavsett politisk färg - alla vill höjja verkar det)?

Jag har möjligen gått på reklamen som Pelletslobbyn lurat på mig och har troligen valt värmekälla uppåt väggarna pga de artiklar om biobränsle jag tagit del av men jag kan inte se hur en pelletsanläggning skulle vara en galen investering kontra det andra som finns på marknaden idag rent ekonomiskt. Sen att det självklart är olika mycket jobb med pellets kontra el och olja är ju solklart, är det där ni menar att det jobbet är dåligt "avlönat" eller hur går resonemanget?
Bra inlägg . Kan bara svara för mig själv. För min del skulle jag nog
tänka lite extra om jag skulle slänga ut dom pengarna . Inget utav
det verkar intressant för min del i nuläge . Visst en Vp är smidig
går inte att neka till . Pelletsen , dels krävs det arbete + att det tar
mycket utrymme . Men som jag nämnt innan , jag har inga planer
på att sluta med pelletsen än . Inte omöjligt att jag slänger in en
riktig pellets panna heller . Men i sådana fall kommer jag göra arbetet
själv. Tycker väl inte pannorna i sig är så himla dyra. Det är ofta
installationskostnaderna jag reagerar på. Tycker inte det är fel att
upplysa om olika alternativ om någon är villrådig ? För egen del är
jag nöjd med pelletsen , förutom priset . som säkert kommer följa
elpriset . Men tror det kommer vara lite billigare . Sedan arbetet ,
det är upp till var och en att avgöra om det är värt det eller inte.
Tror heller inte elbolagen kommer att köra några driver med billigare
el . Som händer med pelletsen imellanåt.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo vilka integrerade pannor finns det på marknaden....?
Och vilka ca priser är det?
1. Viessmann ( har ju nämnts)
2.kmp uno
3.

Mvh ronald
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Vindhager om man vill ligga på topp. Vindhager är nog en av marknadens mest utvecklade pelletspannan i dagsläget. Sattsar man på denna panna får man vad man betalar för. Dyr men en klass för sig.. www.windhager.com/

Cat fire är en annan panna med liknande förutsättninngar. http://www.afabinfo.com/bioguiden/pelle ... r%20sv.pdf

Ingen mer info..

Ved Profilen..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Torsten skrev: Här är definitivt pellets ett bra alternativ så länge man håller sig till en pelletsbrännare för 18000-20000:- i en redan befintlig panna. Då lägger man inte ut så mycket men får inte tillbaka så mycket heller. Att däremot lägga ut omkring 100000:- för ett modernt pelletssystem och få tillbaka ca. 35-40% billigare uppvärmning än man har med direktel eller olja verkar inte särskilt genomtänkt.
En VP ligger på 70-80% av elpriset om den är bra dimensionerad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar