Nya brännkammaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Min uppför sig annorlunda nu och jag har börjat labba med att sänka fläkt hastigheten en smula.

Känns som lågan är alldeles för stor för min lilla brännkammare.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

JO, det som jag märker är just nåt liknande, brännaren trivs inte bra under sin märkeffekt längre, med den gamla brännkammaren fungerade den hyggligt bra även nedåt 10kW men det kan jag nog glömma nu.

När jag kör den så att jag får ut 20kW ur den nu verkar den tuffa på bäst, men stor låga blir det ja...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har inte plats till så stor låga :(
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Biona-1370
Ungskog

Inlägg av Biona-1370 »

snillet skrev: När jag kör den så att jag får ut 20kW ur den nu verkar den tuffa på bäst, men stor låga blir det ja...
Jag ligger runt 12 kW i en Diom 20-Hundra och känner (tror) att den skulle gå effektivare på lite högre effekt (Kanske 15kW?!?). Pannan verkar dock inte klarar av att ta tillvara på mer värme då rökgastemperaturen drar iväg bortåt 200'c om jag ökar draget. Sätter jag in mer turbulatorer storknar pannan...

Vad har du för rökgastemperatur när den går så hårt som på 20kW?
Biona 2000, Diom 20-Hundra, 2m matarskruv,
10m Syrafast rökkanal dia. 100mm, 7 kubik pelletsförråd,
ZRS180 Rökgasfläkt, Tigrex 25 Dragbegränsare, CO Varvtalsregulator.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Biona-1370 skrev:
snillet skrev: När jag kör den så att jag får ut 20kW ur den nu verkar den tuffa på bäst, men stor låga blir det ja...
Jag ligger runt 12 kW i en Diom 20-Hundra och känner (tror) att den skulle gå effektivare på lite högre effekt (Kanske 15kW?!?). Pannan verkar dock inte klarar av att ta tillvara på mer värme då rökgastemperaturen drar iväg bortåt 200'c om jag ökar draget. Sätter jag in mer turbulatorer storknar pannan...

Vad har du för rökgastemperatur när den går så hårt som på 20kW?
Nysotad så börjar det på runt 120 grader när pannan är cirka 60grader, sedan när panntempen närmar sig 80 grader så kryper den upp emot 200 grader, men det är precis innan den slutar elda. Ligger då still på cirka 175 ganska länge.

Efter ett par veckors drift startar den runt 150 och slutar på cirka 225, den ligger då still på cirka 200 ganska länge.

Runt 200 grader är trots allt fullt godtagbart, 250-300 grader å uppåt blir ju kråkeldning. Ibland verkar det som om rökgastemp jakten är lite VÄL hård bland pelletseldarna tycker jag :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag tycker jag får in mer aska i pannan nu jämfört med innan..

Problemet har är att jag byggt om massa andra saker samtidigt så jag vet inte riktigt vad som är orsak till vad.

Är det någon som vet vad rekommederade draget är för bionan? Vad kör ni med?
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Tobben skrev:Jag tycker jag får in mer aska i pannan nu jämfört med innan..

Problemet har är att jag byggt om massa andra saker samtidigt så jag vet inte riktigt vad som är orsak till vad.

Är det någon som vet vad rekommederade draget är för bionan? Vad kör ni med?
Jag kör med ett djävulusiskt drag just nu, förmodligen pga att jag har "ursprungs" torin fläkten som troligen inte flåsar tillräckligt för nya brännkammaren.

Men det fungerar bra.
Åker hiss till vardags.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

När man tittar på mbios support forum så finns det lite bilder på hur man sänker effekten genom hål i röret "fyrkantiga" som skickar luften till rotorn..

Jag är ser tydligt att lågan inte får plats ordentligt i min panna efter brännkammarbytet, så jag är sugen på att försöka plocka ner effekten lite o se vad det leder till.

Än så länge kör jag med en reglering på fläkten, men känslan jag får är att det inte finns så stort utrymme att reglera på.

Känslan är även att det blir mer aska nu,.. men jag har varmare nu, så den går mer så det borde ju bli mer aska ....

8000 driftminuter på 1vecka ungefär
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

htt

Inlägg av Tobben »

hmm som vanligt hittar man nya saker som är fel :shock:

På julaftons kvällen var huset rökigt när man kom hem på natten... Brännaren stannat för röklarmet.

Rengjorde allt o startade.. fungerade..

Kollade mina temperaturloggar http://hem.soft.nu:8080/temploggerd och såg att det var lite konstiga värde dagarna innan..

Pannan hade inte kommit upp i temp men ändå inte larmat..
Konstaterade att den hade kommit upp i max drifttid (240min)

Misstänkte att draget var dåligt, och klättrade upp på skorstenen..
Hittade där att det lilla gallret jag satt över rökröret var helt igen smetat med gegga (kondenseradtjär mojs). Öppningen kan väl varit som ett 1" vatten rör.

Plockade bort gallret helt, sen blev det ett jävla drag ;)

Så tillbaka till att försöka sänka effekten något..
Senast redigerad av Tobben den ons 26 dec, 2007 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Effektstyrning på plats ordentligt nu.

http://pellets.soft.nu/pellets/IMG_2057.JPG

Testar på 21Volt just nu
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Överdrev nog rökgastemperaturerna ovan....

Kollade igår efter rensotning i eldstaden.

Panntemp: 55grader, brännare fullt uppstartad ger rökgastemp ca 120 grader.
Panntemp 65grader, rökgastemp ca 150 grader.
Panntemp 75 grader, rökgastemp 160-175 grader (svårt å se exakt).

Uttagen effekt ligger mellan 15-20kW, varierar lite från eldning till eldning men så gör matningen också just nu. Mycket spån i botten på förrådet....
Åker hiss till vardags.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Tobben skrev:Effektstyrning på plats ordentligt nu.

http://pellets.soft.nu/pellets/IMG_2057.JPG

Testar på 21Volt just nu
Vaf-n, hade sparat den bilden på skrivbordet å kollade på den nu när jag röjde lite där, måste vara en gammal bild, på den bilden har du väl det GAMLA brännarhuset ?, fotocellen sitter ju på fel ställe.
Åker hiss till vardags.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Nej faktiskt inte,,

Jag fick huset innan dom flyttade fotocellen.

Har ett "kit" för att bygga om det med, men jag vill göra en sak i taget för att undvika strul :)

Verkar fungera ok nu iaf,,,

Snillet, du kan ju titta på länken jag gav dig,, har lagt in lite mer saker man kan se.
snillet
Pannrumstomte!

Mer grejer

Inlägg av snillet »

NU har jag bl:a gjort första rengöringen av brännaren sedan bytet av brännkammare.

Lite observationer......, med lite slutsatser, drar lite paraleller med ett par andra trådar i avdelningen nämligen.

Hade fått beläggning i fallröret, vilket jag ALDRIG haft innan, dessutom hade det blivit en liten liten skada på röret som går in i pannan, hade varit alldeles för varmt där någongång.

Dessutom har jag varit tvungen att speeda upp rökgasfläkten och ställa upp dragregulatorn nåt fruktansvärt, men brännaren arbetade fint så, och allting fungerade väl, hade en jäkla effekt på brännaren men det reflekterade jag inte så mycket över.

Nu til paralellerna, finns ju en hel tråd om beläggningar i fallröret, samt en hel tråd om att brännaren startar sakta och inte riktigt vill upp i temp, verkar vara singifikativt för "biona active".

Själv har jag fått något av dessa bekymmer sedan bytet av brännkammare.

Nu drog jag en rövare efter rengöringen och ställde arbetstempen på 650 istf 700.

Mmmm, just det, jag säger bara MYCKET bättre utan att överdriva en tum.

En orsak till att jag misstänker att tempen i brännkammaren varit onödigt hög är att beläggningen i fallröret ser ut som svetsslagg. Gjorde mig t.o.m. något orolig.

Men nu tuffar den som sagt välidgt fint med cirka 20Pa inställt på dragregulatorn, startar upp på strax över 10 minuter (lågan börjar stabilisera sig då) och rökgastempen är som den skall , mellan 120 och 150 grader.

Undrar om inte fler som har bekymmer med seg start/låg temp och beläggningar i fallröret skulle prova att sänka tempen något.

Får återkomma om detta :)
Åker hiss till vardags.
el94mon
Späd planta

Inlägg av el94mon »

Jag gjorde som "snillet" och ställde ned tempen till 650 grader, vips så steg matningen upp från 38 % till 48 %, lågan ser bättre ut och rökgastempen steg.

Man får nog prova med att minska draget, samt effekten, genom att ta bort en luftskruv. Är det någon som har provat att sänka effekten?
Biona 2k Nr 1292, Parca 200B (70-talare),Tigex 25, 25 m kulvert, Borö 500/200, beläget i VÄNNÄS
Skriv svar