Angående den 5:e potentiometern (doseringspoten) så finns det anvisningar om hur denna skall stå vid olika pelletskvaliteter (volymvikt) samt hur man grundinställer den om man skruvat för mycket på den.(utan att använda instrument)
** Det finns en Janfires originalmanual just för detta ändamål som finns att ladda ner gratis från:
http://www.ved-pellets.se/Arkiv/Bruksan ... flex_A.pdf
OBS! detta är inte den vanliga manualen som följde med brännaren)
Där beskrivs exakt hur du ställer in den efter pelletsens volymvikt. Detta minskar pelletsförbrukningen. Där står dessutom också hur då trimmar upp brännaren till 23kw. (vilket ökar förbrukningen och värmen)
----------------------------------------------------------------------------------
PS. Ta ett tomt litermått och ställ på en våg. Nollställ vågen och häll sedan i pellets tills det blir exakt 1 liter. Då har du volymvikten på pelletssen, brukar vara ca 620-650g/Liter. Detta kan vara bra att veta om man köper bulk, då kan man själv kolla volymvikten./Hälsningar Mikke
Angåede inställning av 5:e poten på Flex-A PELLETSDOSERINGEN
Angåede inställning av 5:e poten på Flex-A PELLETSDOSERINGEN
Senast redigerad av C.M.R. den tis 25 dec, 2007 23:47, redigerad totalt 3 gång.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
-
- Prima virke
- Kontakt:
Re: Angåede inställning av 5:e poten på Flex-A
Hej på dej,
Jag är intressead av denna pdf. Jag har haft lite strul med min inloggning på www.pellets.info. Vet ej om mitt förra meddelande kom fram. Så jag skickar ett nytt.
mvh Fredrik R.
Fredrik Rutqvist e-post: datarutan@gmail.com
====================================
Jag är intressead av denna pdf. Jag har haft lite strul med min inloggning på www.pellets.info. Vet ej om mitt förra meddelande kom fram. Så jag skickar ett nytt.
mvh Fredrik R.
Fredrik Rutqvist e-post: datarutan@gmail.com
====================================
C.M.R. skrev:angående den 5:e potentiometern (doseringspoten) så finns det anvisningar om hur denna skall stå vid olika pelletskvaliteter (volymvikt) samt hur man grundinställer den om man skruvat för mycket på den.(utan att använda instrument)
** Jag har Janfires originalmanual just för detta ändamål.**
** Om nån är intresserad så PM'a mig så kan jag maila över den i pdf-format.
Där beskrivs exakt hur du ställer in den efter pelletsens volymvikt. Detta minskar pelletsförbrukningen. Där står dessutom också hur då trimmar upp brännaren till 23kw. (vilket ökar förbrukningen och värmen)
OBS! detta är inte den vanliga manualen som följde med brännaren)
----------------------------------------------------------------------------------
PS. Ta ett tomt litermått och ställ på en våg. Nollställ vågen och häll sedan i pellets tills det blir exakt 1 liter. Då har du volymvikten på pelletssen, brukar vara ca 620-650g/kg. Detta kan vara bra att veta om man köper bulk, då kan man själv kolla volymvikten./Hälsningar Mikke
Bergvärme install -14
Thermia Diplomat 8kW. 180 m borrhål
Elförbr. tot
-18, 11077 kWh (VP 5727 kWh)
-19, 11132 kWh (VP 5740 kWh)
2 vån. hus + källare. Byggår -49
Min gamla anläggnig: -02->-14
Janfire Flex-a -02, Pelletsförbr. ca 7 ton
CTC 265K -72
Thermia Diplomat 8kW. 180 m borrhål
Elförbr. tot
-18, 11077 kWh (VP 5727 kWh)