Har som sagt precis köpt det och får inte tillgång till det förrän 15 januari så det blir väl till att starta en egen tråd då. Tänkte bara försöka lära mig lite om pellets och sådant lite i förväg då jag tycker att bränna pellets för lite drygt 22000 kr/år på ett sådant litet hus verkar galet!
Vet du vad det är för panna/brännare?
Isolering i tak/vägg/golv?
Öppet eller skyddat?
Det är ju inte säkert det är uppvärmningsformen det är fel på, kan vara något annat. Men för 115 kvm låter det ju mycket.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Det är en ecotec 15 kw brännare och en Diom Top olja/ved panna från ca 1986.
Isoleringen har jag ingen riktig koll på men antar att den är rätt dålig i åtminstone väggarna, på vinden så ligger det isolering så där är det nog rätt ok. Huset ligger på ganska utsatt för vind i en rätt brant sluttning.
Det borde röra sig om förluster i kylkretsen, dvs uppvärmt vatten som går ut i avloppet någonstans. Testa med att stänga alla kranar och se om det lilla hjulet på fastighetens vattenmätare fortfarande snurrar. Då har du en förlust, som du måste lokalisera. Förmodligen via skvallerröret från expansionskärlet. Står hjulet stilla kan du glömma det här inlägget.
Lycka till.
Kolla så du inte har något direktspjäll öppet, har du det släpper du ut all värmen i skorstenen med den följden att som någon hade skrivit tidigare "kråkorna får det varmt om fötterna"
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Så nu var det dags att fylla på igen.
Sist jag fyllde förrådet var den 6/12 ca kl 00.10 och idag 13/12 kl 18.00fyllde jag upp igen, gick 19 säckar så lite bättre men inte mycket. dock tycker jag att sen jag bytte termostaterna på elementen fick jämnare värme inne rent allmänt.
Hittade 3 saker som jag fixat till idag.
1. Skruven som man tömmer värmesystemet var inte riktigt åtdragen sen vvs killarna var här och den droppade lite, nu e den iaf spänd så får vi se om den fortsätter droppa, det va dock inte mycket den droppade.
2. Den lilla luckan med en kedja till på en av dörrarna till där man eldar med ved om man vill var där ett litet hål, detta har jag tätat med metallepoxi så nu ska det bara torka så är där tätt.
3. Hittade vad som kanske är ett spjäll efter pannan precis. sitter i "lådan" direkt efter pannan som förbinder den med skorstenen, är en plåt som man kunde reglera i flera hack och den var max öppen verkade som, jag stängde igen den en bit så nu är där bara en glipa på ca 5-10 cm ist för 20 cm.
Kan det i denna lilla listan vara 3:an som är den stora boven, misstänker kankse det men den har iofs så vitt jag vet alltid varit där den va innan jag puttade igen den lite, borde inte de som installerade pelletsbrännaren kolla sånt oxå?
Några reflektioner över mina små fix idag eller annat som kanske kommer upp? har inte startat pannan än då epoxin härdar.
Vart det lägre rökgas efter att du puttat igen det spjället (åtgärd 3)
Känn även på brännarröret så det inte blir för varmt...checka dig fram.
Även kråkorna måste jobba för värmen nån gång dom också dom j...vla"latmaskarna"
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
jag vet ännu inte för jag har inte kört igång pannan än då limmet härdar men jag ska mäta lite sedan. löper man nån risk om man skulle råka stäng spjället för mycket och vad kan isf hända?
Om brännarröret blir för varmt blir det under?över?tryck! lite dålig på vilket!om brännarröret blir för varmt kan överhättningsskyddet lösa ut..
Det blir nog svartsotigt också i pannan (dålig förbränning.)....
Men prova dig fram, lite kan man putta igen det har jag gjort....i min.
prova med en tändsticka i fallröret och kolla så att lågan dras innåt röret det brukar några testa med ..
lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
tpsoft skrev:mätte rökgasen innan ca 1,5 timme efter jag startade pannan igen va den 135 grader Celsius, bra/dåligt?
Fanns ett reglage uppe på pannan som man kunde ställa "spjället" eller vad det nu e, är nu halvt öppet ist för helt.
Hmm förstår inte riktigt?...Strax innan pannan stannar så mäter du rökgasen..det är den tempen som gäller...finns mycket om att mäta r-gasen 70 C en meter ner i skorstenen i toppen om man har insatsrör, dragbegränsare mm kolla så inte fallröret blir för varmt och kolla askan..inte svartsotigt ta nåt hack i taget på spjället (andas emmellanåt ) som sagt skynda långsamt kolla många uppstarter lär känna pannrummet....Ojdå nu yrade man till lite....Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
tpsoft skrev:jag mätte på samma sätt som tidigare i denna tråden så det kan ju användas som referens
OK.fick gradera upp mig..lite bakåt..Ja 135 C efter pannan ....Har du kollat i toppen av skorstenen?? Den tempen är nog viktigast så du inte får kondens problem...(Insatsrör?
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
då jag pga av höjdrädsla inte går upp på taket mer än nödvändigt så undviker jag helst det. där sitter ett insats rör till pannan vet jag, vad för typ osv har jag ingen aning.