hur varmt kan man köra ut i element slingan
hur varmt kan man köra ut i element slingan
som topic.... kan man köra ut full värme från pannan tex 80 gradigt eller måste man shunta det på något sätt?
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Jag har manuell shunt och jag brukar köra ut runt 40 grader, har aldrig behövt använda mer än 50 grader, men med termostater på elementen så har det ju inte så stor betydelse och all värmen hamnar ju i huset i vilket fall som helst, så kör du på fullt blås om du känner för det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumstomte!
-
- Stor entusiast!
hej
En shunt med motor o termostat är absolut att rekomendera den går att ställa rätt utgående temperatur ,undviker brännskador,o spar energi bör ej överstiga 50 grader utgående
Finns på Rinkaby Rör kostnad ca 1400 kr för motor o termostat
MVH Tutte
En shunt med motor o termostat är absolut att rekomendera den går att ställa rätt utgående temperatur ,undviker brännskador,o spar energi bör ej överstiga 50 grader utgående
Finns på Rinkaby Rör kostnad ca 1400 kr för motor o termostat
MVH Tutte
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vi har ett enrörssystem, som går direkt ner i en oisolerad platta på väg till radiatorerna, som saknar termostat.
I januri för några år sedan (tror det var 2004) hade vi en period med riktigt sträng kyla, drygt -25, flera dygn i sträck. Då shuntade jag ut 70 gradigt på cirkulationspumpens högsta hastighet.
Brännaren hade svårt att orka med, då shunten ofta hann öppna för fullt innan den han starta..
Vi har aldrig varit i den situationen igen, bland annat därför att vi numera stödeldar med en braskamin.
I januri för några år sedan (tror det var 2004) hade vi en period med riktigt sträng kyla, drygt -25, flera dygn i sträck. Då shuntade jag ut 70 gradigt på cirkulationspumpens högsta hastighet.
Brännaren hade svårt att orka med, då shunten ofta hann öppna för fullt innan den han starta..
Vi har aldrig varit i den situationen igen, bland annat därför att vi numera stödeldar med en braskamin.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Hur är det i golvvärmeslingan maxtempen? 45 C??
Funderar på golvvärme i samband med utbyggnad till våren
Mvh ronald
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Denna kan jag rekommendera: Funkar kanon hemma hos oss.
Laddomat ThermOmatik reglersystem för 1985:-
Klippt & klistrat från RinkabyRör:
"Med ett laddomat ThermOmatik reglersystem sänker Du Dina energikostnader. Vårt låga pris i förhållande till energibesparingen ger Dig snabbt pengarna tillbaka. Laddomat ThermOmatik reglersystem levereras komplett med shuntmotor/ reglercentral, framledningsgivare, rumsgivare och komplett monteringssats inklusive 24V nätadapter med transformator och stickpropp. Enkel installation, kan installeras utan elbehörighet. Passar alla vridande shuntar med 90° vridningsvinkel (t.ex. Essbe). Säker funktion p.g.a. enkel och genial konstruktion. Inga krångliga injusteringar. Du ställer helt enkelt in önskad rumstemperatur på rumsgivarens vred. TermOmatik sköter resten!"
Laddomat ThermOmatik reglersystem för 1985:-
Klippt & klistrat från RinkabyRör:
"Med ett laddomat ThermOmatik reglersystem sänker Du Dina energikostnader. Vårt låga pris i förhållande till energibesparingen ger Dig snabbt pengarna tillbaka. Laddomat ThermOmatik reglersystem levereras komplett med shuntmotor/ reglercentral, framledningsgivare, rumsgivare och komplett monteringssats inklusive 24V nätadapter med transformator och stickpropp. Enkel installation, kan installeras utan elbehörighet. Passar alla vridande shuntar med 90° vridningsvinkel (t.ex. Essbe). Säker funktion p.g.a. enkel och genial konstruktion. Inga krångliga injusteringar. Du ställer helt enkelt in önskad rumstemperatur på rumsgivarens vred. TermOmatik sköter resten!"
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja med trägolv/laminat är det max 45° el 27° yttemperatur på golvet..ronald skrev:Hur är det i golvvärmeslingan maxtempen? 45 C??
Mvh ronald
Har man klinkersgolv med golvvärme som man vill köra comfortvärme så bör man ha en shunt med min temp oxå o inte bara max temp, Automix shuntarna har båda...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
Kommentar till laddomaten som regleras av rumstermostat
Funkar den lika som gamla tiders rumstermostat,så är det ingen höjdare efter min erfarenhet.sitter den i ett rum där det lätt blir varmt till ex.där som blir solvärme eller annan värmekälla stänger den av o det blir ingen värme i övriga huset
Rätta mig om jag har fel
Tutte
Funkar den lika som gamla tiders rumstermostat,så är det ingen höjdare efter min erfarenhet.sitter den i ett rum där det lätt blir varmt till ex.där som blir solvärme eller annan värmekälla stänger den av o det blir ingen värme i övriga huset
Rätta mig om jag har fel
Tutte
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
Du har helt rätt.
Däremot funkar det fint om man hittar rätt placering. I värsta fall får man väl sätta den i frysen?
Däremot funkar det fint om man hittar rätt placering. I värsta fall får man väl sätta den i frysen?

/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården