Har Janfires externmotor, MIAB RS40 (blå) monterad mot horisontell skruv (längs taket). Dvs. motorn hänger nedåt vertikalt från taket med snäckväxeln uppåt och skruvaxeln i horisontellt läge.
Är det ok att montera motorn på detta viset med tanke på axeltätningar, oljenivå etc?
Hur kollar man oljenivån?
Har lite oljeläck från utgående skruvaxel (1 droppe/dygn).
Monteringsläge externmotor blå (Janfire)
Monteringsläge externmotor blå (Janfire)
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
Jag kan inte se att det skulle vara något som helst problem att ha skruven som du beskriver. Växeln och motorn är ju ingen unik produkt just för pelletsskruvar. Det är komponenter som används i andra applikationer med krav på andra montageförhållanden. Det borde finnas en liten plugg för kolla av oljan. Läckaget du ser måste bero på dålig axeltätning men en droppe per dygn är ingen akut kris - men klart är att det ska åtgärdas förr eller senare.
Janfire Flex 2006, ParcaNorahammar 1981.
Hej
Jag känner inte till MIAB, men BEVI motorer skall monteras på ett visst sätt. Motor uppåt, till höger eller vänster(med den rundade delen på växleln neråt.), annars kan det bli läckage.
(Information från tillverkaren)
Jag har satt många motorer på samma sätt som du, men vänder dem då jag är tillbaka på service.
//Mats
Jag känner inte till MIAB, men BEVI motorer skall monteras på ett visst sätt. Motor uppåt, till höger eller vänster(med den rundade delen på växleln neråt.), annars kan det bli läckage.
(Information från tillverkaren)
Jag har satt många motorer på samma sätt som du, men vänder dem då jag är tillbaka på service.
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec