Nya pannor...
Nya pannor...
Jo undrar om försäljningen på nya( typ integrerade pannor )har gått ner i antal sålda ....det pratas om dyrt jämfört med.....dyrare pellets mm
Finns det nån statistik...Tänkte dom kanske också går i lager och börjar snart bli billigare???Hoppas kan man ju
Mvh ronald
Finns det nån statistik...Tänkte dom kanske också går i lager och börjar snart bli billigare???Hoppas kan man ju
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Den stora haussen för pellets tycker jag känns passerad. Jag skulle kunna tänka mig att det idag är svårt att sälja dyrare pannor, då det helt enkelt är svårt att få till kalkylerna för inbesparing. Det är nog t.o.m. så att en del tillverkare har svårt att hämta hem utvecklingskostnaderna.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jo det såldes nog många pannor ,fast framförallt brännare när det fanns bidragspengar att hämta.....Dom pannor som sagt man tänker på är dom integrerade ...dom är väl dyrast....(dyrt är ju relativt sagt)..
Kanske man skall säga moderna i stället
Mvhronald
Kanske man skall säga moderna i stället
Mvhronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja det verkar inte så iaf, Effekta har en ny panna el om det bara är deras märke/färg på den o den kostar knappt 100000:- + förråd/matning o installation...
Vem köper en sån panna idag?????????
92000:- för en panna på 10 kW http://www.effecta.se/effecta/index.php ... .php&ID=30

Vem köper en sån panna idag?????????
92000:- för en panna på 10 kW http://www.effecta.se/effecta/index.php ... .php&ID=30
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
Bra tråd ! Hur många på forumet har investerat i att köpa Vindhager eller Cat fire. Finns inte ens diskutioner på forumet om dessa produkter. vad jag vet.
Är dom för dyra, eller vet inte folk om att dessa produkter finns?
Iaf... Är det mycket bra produkter.. Ni som vill kan önska någon av dessa pannor av Jul Tomten.. Har ni bara en skorsten så..
Jul Hälsning från Ved Profilen...
Är dom för dyra, eller vet inte folk om att dessa produkter finns?
Iaf... Är det mycket bra produkter.. Ni som vill kan önska någon av dessa pannor av Jul Tomten.. Har ni bara en skorsten så..

Jul Hälsning från Ved Profilen...
Ja effekta dom verkar satsa sig ur krisen..ja om den nu finns?
Den där "mullvaden"den gick inte av för hackor den heller har jag läst nånstans:shock:
mvh ronald
Den där "mullvaden"den gick inte av för hackor den heller har jag läst nånstans:shock:
mvh ronald
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Man kan ju undra vem som köper en panna för 100000:- är så man får en bergvärme anläggning installerad o klar för 100-125000:- med billigare drift o utan arbete...... 
En panna för det priset installerat o klart med bulkförråd lär ju gå på över 150000:- iaf..

En panna för det priset installerat o klart med bulkförråd lär ju gå på över 150000:- iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ja det var det jag började fundera på ..dom måste snart göra pannor efter efterfrågan ...annars måste dom ju nästan gå i lager tycker man ju med dom prisernaAndré skrev:Man kan ju undra vem som köper en panna för 100000:- är så man får en bergvärme anläggning installerad o klar för 100-125000:- med billigare drift o utan arbete......

mvh ronald
-
- Pannrumsnisse!
Jaa! Precis vad jag menade med mitt inlägg. Vem investerar i dessa anläggningar?? När andra alternativ är mycket/ mycket billigare.
Inte ens "Tomten " har råd att tillverka dessa i tomte verkstan.
Ännu värre är, att inte tomten kan ha dessa på lager till nästa Jul
Jag vill bara framföra detta som en tanke ställning...
Pellets priset ökar / el priset ökar / priset på pannor ökar / bensin ökar /diesel ökar
Det enda som minskar är konsumenternas ekonomi..
Hoppas mitt tänkande är rätt...
Mvh Ved Profilen..
Inte ens "Tomten " har råd att tillverka dessa i tomte verkstan.

Jag vill bara framföra detta som en tanke ställning...

Pellets priset ökar / el priset ökar / priset på pannor ökar / bensin ökar /diesel ökar

Mvh Ved Profilen..
Visst har det blivit inflation men lite roligt! min nuvarande panna har inte köpt den själv ... men det kostade förra husägaren 3625 kr -79 ....
Ok det går inte att jämföra dagens priser det vet jag men men....
Men tycker att den har hyfsad verkngrad för det priset och är lättsotad...
men nog kan jag tänka mig att köpa en ny panna för 25-30 tusen..och jag kan sota ur den själv för mellanskillnaden...
mvh ronald
Ok det går inte att jämföra dagens priser det vet jag men men....
Men tycker att den har hyfsad verkngrad för det priset och är lättsotad...
men nog kan jag tänka mig att köpa en ny panna för 25-30 tusen..och jag kan sota ur den själv för mellanskillnaden...
mvh ronald
-
- Pannrumshärskare!
Ja självaPelletspriserna dom hålls nog uppe av att dom stora verkerna (fjärrv)ställer om till pellets( istället för oljan ) det har man hört..ja och att det är höga elpriser osv...Men som sagt det blir intressant och se med dom modernaste pannornas prisbild...framöver ...För man vill ju inte att det skall gå bakåt för utveckllingen för pellets...
Mvh ronald
Mvh ronald
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumshärskare!
Men vad en panna kostar spelar ju mindre roll när pellets priset är så högt.ronald skrev:Men som sagt det blir intressant och se med dom modernaste pannornas prisbild...framöver ...För man vill ju inte att det skall gå bakåt för utveckllingen för pellets...
Mvh ronald
Tåkigt men sant
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Jaa det har du ju rätt i...Andreas Hansson skrev:Men vad en panna kostar spelar ju mindre roll när pellets priset är så högt.ronald skrev:Men som sagt det blir intressant och se med dom modernaste pannornas prisbild...framöver ...För man vill ju inte att det skall gå bakåt för utveckllingen för pellets...
Mvh ronald
Tåkigt men sant
Man får väl hoppas och tro (som nån sa i en annan tråd )kanske "värmeverkerna" börjar elda med bark ,flis istället för pellets som dom ändå maler ner innan förbränning (för ett verk skall väl gå med vinst varje år (aktie marknadens förväntningar)
Mvh ronald