MP skrev:Skulle vara super om Ageröd kunde lista vilka olika delmoment han gjorde för att få ned programvaran, installera, och igånkörning på UNIX-maskinen.
Jag är inte säker på att detta är tillräckligt för att själv sätta upp en server som loggar temperaturer med Dallas-kretsen, men det är åtminstone en början. Hör av er om det är något som behöver klargöras, så skall jag göra mitt bästa.
Har samma erfarenhet. Jag kör min pelletsbrännare mot acktank. Jag monterade en klocka på drifttermostaten och får på så vis bara en tändning/dag. kl. 14.00 startar brännaren och brinner till 20.00 har då laddat tanken 800 liter till ca 70 grader i toppen. Detta räcker till nästa dag. Förbrukar i dag ca 20 kg/dag. Säkert 30% mindre än tidigare.
hjobo skrev:Har samma erfarenhet. Jag kör min pelletsbrännare mot acktank. Jag monterade en klocka på drifttermostaten och får på så vis bara en tändning/dag. kl. 14.00 startar brännaren och brinner till 20.00 har då laddat tanken 800 liter till ca 70 grader i toppen. Detta räcker till nästa dag. Förbrukar i dag ca 20 kg/dag. Säkert 30% mindre än tidigare.
Min klocktermostat stänger ju ned till 17.5 grader mellan 07.00 och 15.00. Så länge det är över 17.5 grader är alltså shunten stängd. Det är bara när det är SMÄLLKALLT och mörkt ute med lite vind som den öppnar innan klockan 15.00 har jag märkt. Sjunker sällan lägre än 18.5 grader innan det är dags att elda på igen.
Får ju färre driftstillfällen med längre gångtid så och det verkar sänka förbrukningen. i vilket fall förlänger det livslängden på grejerna. Dessutom är man säker på GOTT om varmvatten frampå kvällen
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Kanske han är på solsemester eller alperna för han var här sist inlagd den 8 mars ...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Någonstans där han inte har internet ? (hemska tanke...)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.